۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۹۲۷۵۷

کنفرانس «علامه اقبال و بیداری اسلامی» در پاکستان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نقش علامه اقبال لاهوری، شاعر و متفکر فارسی‎زبان پاکستانی در بیداری مسلمانان در سمیناری در شهر پیشاور پاکستان بررسی شد.
اقبال لاهوري
 
به گزار ش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری The News، نقش و جایگاه علامه اقبال لاهوری، شاعر و متفکر پاکستانی که اشعار زیادی به زبان فارسی سروده در سمیناری تحت عنوان "علامه اقبال و بیداری اسلامی"  در شهر پیشاور پاکستان بررسی شد.
 
این سمینار یک روزه به همت مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر پیشاور، مرکز اسلامی شیخ زاید و دانشگاه پیشاور و در محل مرکز اسلامی شیخ زاید برگزار شد.
 
علی یوسفی، مدیر مرکز فرهنگی ایران در پیشاور به بیان اهمیت اشعار علامه محمد اقبال پرداخته و آن را باعث بیداری مسلمانان سراسر دانیا دانست.
 
مدیر مرکز فرهنگی ایران در پیشاور پاکستان تاکید کرد که اقبال لاهوری را باید فیلسوفی متعلق به تمامی جهان اسلام دانست.
 
وی افزود: فلسفه علامه اقبال لاهوری حاوی ارزش های والای اخلاقی است. وی یکی از پیروان حقیقی اسلام بود و تفکرات وی در مورد سیاست اسلامی وی را در میان برترین فیلسوفان مسلمان جای داده است.
 
علی یوسفی خاطرنشان کرد که اقبال لاهوری از بنیانگذاران اصلاحات اسلامی بوده و خواستار محافظت از ارزش های اسلامی بود؛ وی از حامیان آموزش تاریخ جریانات اسلامی، اهمیت آنها و نقش رهبران در این جریانات به جوانان مسلمان بود.
 
مدیر مرکز فرهنگی ایران در پیشاور پاکستان افزود: علامه اقبال لاهوری بر شناخت "خود" تاکید زیادی داشت، چرا که اعتقاد داشت چنین شناختی به رشد و توسعه جهان اسلام در مسیر مثبت کمک زیادی خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر عشق علامه اقبال لاهوری به زبان فارسی خاطرنشان کرد که حدود دو سوم اشعار این متفکر بزرگ به زبان فارسی است.
 
ارشاد شاکر عوان، رییس سابق بخش آموزش زبان اردو در دانشگاه هزاره نیز از دیگر سخنرانان سمینار "علامه اقبال و بیداری اسلامی" بود.
 
وی به بررسی اشعار اقبال لاهوری پرداخته و تاکید کرد که وی با سرودن این اشعار امید جدیدی در میان مسلمانان به وجود آورد.
 
سخنرانان دیگر سمینار "علامه اقبال و بیداری اسلامی" نیز با تاکید بر این که فلسفه اقبال لاهوری محدود به زمان خاصی نیست بر لزوم یادگیری و شناخت این فلسفه تاکید کرده و به قرائت اشعار فارسی و اردو از این شاعر و متفکر مسلمان پرداختند.
 
پیش از آغاز مراسم نیز دکتر دوست محمد، مدیر مرکز اسلامی شیخ زاید از علی یوسفی، مدیر مرکز فرهنگی ایران در پیشاور پاکستان برای انتخاب مرکز اسلامی شیخ زاید به عنوان میزبان این سمینار تشکر کرد./990/ب903/د
ارسال نظرات