۲۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۱۹۲۸۴۵
معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم تهران:

پژوهش به عنوان‌ یک اصل در برنامه درسی حوزه مطرح شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران با بیان این‌که پژوهش‌ باید به عنوان یک اصل در برنامه‌های درسی و آموزشی حوزه مطرح شود، گفت: هنوز روش صحیح پژوهش به طلاب آموزش داده نشده است.
پژوهش به عنوان‌ یک اصل در برنامه درسی حوزه مطرح شود
محمد ذوالفقاری، معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به هفته پژوهش و اهمیت فعالیت‌های پژوهش‌گران عرصه علوم دینی و انسانی، ابراز داشت: جهت گیری پژوهش‌های حوزوی باید به سمتی باشد که بتوانند به شبهات دینی، اعتقادی، فقهی و حقوقی جامعه اسلامی و بشری پاسخ داد.
وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که باید در حوزه علوم انسانی تولید علم کرد، افزود: کلام مقام معظم رهبری به این معنا است که فرع و فروعاتی را بر میراث گرانبهای علمای سلف بی‌فزایند تا نسل‌های امروز و فردا از آن بهرمند گردند.
معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران پژوهش‌های حوزوی را فقط جنبه نرم‌افزاری دانست و در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت‌ پژوهش‌های حوزوی و دانشگاهی، اظهار داشت: پژوهش‌های حوزوی به‌دلیل این‌که تنها به تولید علم ‌پرداخته و جنبه تجاری و صنعتی ندارد، کمتر در چشم‌ها است.
ذوالفقاری در ادامه تأکید کرد: پژوهش‌های دانشگاهی بیشتر جنبه سخت افزاری و تولید صنعتی دارد و معمولا به صورت ملموس بوده که در جهت رفاه و آسایش مادی در اختیار مردم قرار می‌گیرند که این امر سبب جلب توجه بیشتر آنها است.
وی تصریح کرد: ضعف‌ پژوهش‌های حوزه این است که به عنوان یک اصل در برنامه‌های درسی و آموزشی حوزه قرار ندارد و روش پژوهش را به طلاب آموزش نداده و نمی‌دهند در صورتی که پژوهش به‌عنوان کاری فوق برنامه و تفریحی برای عزیزان طلاب تلقی می‌شود، لذا باید به آموزش کار پژوهشی و تولید پژوهش‌های عالی همت گماریم.
معاون پژوهش مدرسه علمیه امام القائم(عج) تهران تأثیر گذاری تبلیغات نوشتاری را بیشتری از تبلیغات گفتاری دانست و با بیان این‌که باید اهمیت و ضرورت تبلیغات نوشتاری دینی را در بین طلاب ایجاد کرد، ابراز داشت: اگر اهمیت و ضرورت تبلیغات نوشتاری به‌درستی تبیین شده و انگیزه و امکانات لازم پژوهش فراهم گردد به طور قطع مانند تبلیغات گفتاری رشد خوبی خواهیم داشت./9598/ت302/ی
ارسال نظرات