۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۹۲۹۶۸
رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:

راهیابی به عمق نهضت حسینی نیازمند پژوهش در زمینه توحید و اخلاق است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جوادی آملی با تاکید بر این که پژوهش ما باید هدفمند و مفید به حال جامعه باشد، خاطرنشان کرد: راهیابی به عمق نهضت حسینی نیازمند پژوهش در زمینه توحید و اخلاق است.
حجت الاسلام جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ظهر امروز در نشست پژوهشی حوزه های علمیه استان مازندران که در سالن همایش های مجمتع فرهنگی هنری حضرت ولی عصر(عج) آمل برگزار شد با بیان این که پژوهش کوششی هوشمندانه و سامان مندانه در مسیر شناخت و بازنگری نسبت به یک پدیده است، گفت: هرگز واژه پژوهش نمی تواند پیام والایی که کلمه تحقیق دارد را در خود داشته باشد.

وی با اشاره به این که کلمه تحقیق آن قدر پیام آن والا بوده که با واژه پژوهش نمی توان آن را معادل دانست، بیان داشت: حقیقت انسان آن قدر گرانمایه است که راهیابی به آن با تحقیق های عادی امکان پذیر نیست.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که پژوهش بنیاد و مادر دانش است، بیان داشت: پژوهش های کاربردی تا مستند به پژوهش های بنیادی نباشد اثرگذار نخواهد بود که هر چه پژوهش اصیل و پایدار باشد دانش نیز ماندگار خواهد بود.

حجت الاسلام جوادی آملی با تاکید بر این که برای یک تحقیق و پژوهش شایسته باید همه روش ها به کار گرفته شود، ادامه داد: حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب منزلت عقل این روش ها را به طور مشخص بیان کرده اند.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان این که اگر روش ها را محدود کنیم نمی تواند واقع را به آن گونه ای که است نشان دهد، گفت: همه روش های معرفتی باید در کنار هم قرار گیرد که یکی از بهترین زمینه ها در بحث وحدت حوزه و دانشگاه مسئله تجربه در حوزه و تجرید در دانشگاه است که علم را بارور کرده و فهم یک حقیقت را روشن تر می کند.

رییس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، اضافه کرد: علوم از حیثیت های مختلف یک پدیده را مورد معرفت قرار می دهند که باید واقعیت های جامعه خود را بدانیم و نمی شود با یک جهت آن را مورد ملاحظه قرار داد.

وی با اشاره به این که بسیاری از اختلاف ها در مسائل اجتماعی و سیاسی به سبب منظره هایی است که آنان دارند و نمی توانیم آن را به سامان برسانیم که نگاه ها متفاوت است، ادامه داد: امام خمینی(ره) به خاطر نگرش های والای عرفانی یک معماری از نظام معرفی می کند که بسیار جامع بوده که باید آن جریان فکری را دنبال کنیم.

حجت الاسلام جوادی آملی با تاکید بر این که پژوهش ما باید هدفمند و مفید به حال جامعه باشد، خاطرنشان کرد: راهیابی به عمق نهضت حسینی نیازمند پژوهش در زمینه توحید و اخلاق است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان، گفت: جای کار بسیار فراوان است و جهان تشنه شناخت از این جریان های عظیم بوده که باید اهتمام ارزنده ای در این راستا وجود داشته باشد./901/پ202/ب

ارسال نظرات