۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۹۳۱۶۳
حجت الاسلام رفیعی:

نماز آگاهانه به صورت فرهنگ در زندگی متجلی می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام رفیعی با اشاره به جایگاه و اهمیت نماز، آگاهی از اسرار و آثار و برکات نماز را یکی از بهترین راه جذب جوانان به نماز برشمرد و گفت: اگر نماز آگاهانه اقامه شود، نه تنها عادت نمی شود بلکه به صورت فرهنگ در زندگی متجلی می شود.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم در دومین شب سوگواری دهه آخر صفر در حسینیه آیت الله شاهرودی مشهد، به تبیین اهمیت و برکات نماز پرداخت و گفت: نماز توصیه اول و آخر انبیا و امری مشترک میان همه انبیا و ادیان است.

 

 وی با بیان این که پیامبر(ص) پیش از بعثت هم نماز می خواندند، افزود: ایشان می فرمایند: «مردم نسبت به نماز چهار گروه هستند: عده ای نماز می خوانند اما حضور قلب ندارند یا با تأخیر می خوانند که به فرموده قرآن، ساهون هستند. عده ای گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند که جزو گمراهان هستند چون نماز را ضایع می کنند. عده ای اصلا نماز نمی خوانند که در سقر(قعر جهنم) هستند و گروه آخر که نماز را دائم و با حضور قلب و دقت و خشوع می خوانند و رستگار می شوند».

 

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: همچنین در روایت است که نماز ستون دین است به گونه ای که هر کس آن را اقامه کند دین را اقامه کرده و هر کس ترک کند، دین را ترک کرده است.

 

این استاد حوزه، زیبایی و نورانیت چهره، نورانیت قلب، آرامش و راحتی جسم، انس با قبر، نور آسمان، نزول رحمت، سنگینی میزان در قیامت، رضایت خدا، بهای بهشت و حجاب از آتش جهنم را از برکات نماز برشمرد و تصریح کرد: سیره بزرگان، دانشمندان، علما و اولیای خدا اینگونه بود که در گرفتاری ها همواره به نماز روی می آوردند.

 

وی گفت: اهمیت نماز به حدی است که امیرمؤمنان علی(ع) با این که در محراب فرقشان شکافته و غرق خون هستند، به امام حسن(ع) می فرمایند اول نماز مردم را اقامه کن بعد مرا به خانه ببر. در زیارت ائمه اطهار(ع) نیز پیش از هر چیز ابتدا به اینکه نماز را اقامه کرده اند شهادت می دهیم.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که طبق آیه 41 سوره حج، نماز، نخستین شعار حکومت حضرت مهدی(عج) است، اظهار کرد: شیخ عباس قمی می فرماید ترک نماز جایز نیست ولو بر روی نیزه و شمشیر؛ امام حسین(ع) نماز عصر را در قتلگاه بر روی نیزه و شمشیرها خواندند.

 

شیوه صحیح وضو و نماز پیامبر(ص)

وی با بیان این که هر چیزی، نما و وجهی دارد و نماز، نمای دین است، در پاسخ شبهاتی که در مورد شیوه وضو و نماز خواندن پیامبر اکرم(ص) مطرح است، گفت: پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، دو تفکر شکل گرفت؛ نخست تفکر غدیر که جانشین پیامبر(ص) را طبق نظر و توصیه خود ایشان، حضرت علی(ع) و فرزندان ایشان می دانست و قائل به معصومیت و حجت بودن آنان بود و این که سخن آنان همان سخن پیامبر(ص) است و دیگری تفکر ثقیفه که معتقد بود پس از پیامبر(ص)، سخن اصحاب حجت است.

 

حجت الاسلام رفیعی اضافه کرد: ائمه اطهار(ع) سال ها مقابل چشم مردم نماز خوانده اند که گزارشات آن از طرق موثق به ما رسیده است و از آنجا که قول و فعل ایشان همان قول و فعل پیامبر(ص) است، می توانیم یقین کنیم که آیا شیوه نماز خواندن ما همان شیوه پیامبر(ص) است یا خیر.

 

وی خاطرنشان کرد: از جمله در اصول کافی، جلد سوم، صفحه25 آمده است که زرارة بن اعین و بریر نزد امام باقر(ع) آمده و از نحوه وضوی پیامبر(ص) سؤال کردند. امام فرمودند تشت آبی آوردند و مطابق شیوه ای که ما امروز داریم، وضو گرفتند.

 

وی افزود: پیامبر(ص) همچنین هنگام قیام نماز دست مبارکشان را بر روی ران ها قرار می دادند و بسم الله را بلند می گفتند. فخر رازی در جلد یک تفسیر خود نیز بدین امر اشاره کرده است. سیوطی هم در درالمنثور، جلد یک، صفحه 21 آورده است که وقتی معاویه بسم الله را در نماز آهسته گفت، همه اصحاب به او اعتراض کردند.

 

حجت الاسلام رفیعی ادامه داد: پیامبر(ص) همچنین در سجده نماز، سر بر خاک و زمین می گذاشتند. این که امروز ما از مهر استفاده می کنیم در واقع برای سهولت انجام این سیره پیامبر(ص) است.

 

وی خطاب به سازندگان مهرها تأکید کرد: چه خوب است روی مهرها نام و نقشی نباشد و ساده ساخته شوند.

 

این استاد حوزه در مورد جمع میان نمازها یادآور شد: روایات متعددی وجود دارد که رسول خدا(ص) افزون بر جدا خواندن نمازها، جمع نیز می خواندند در حالی که در مدینه بوده و حالت ترس یا اضطراری هم نداشتند، بنابراین جدا خواندن یا جمع خواندن ایرادی ندارد و هر دو در سیره پیامبر(ص) وجود داشته است.

 

اذان صحیح کدام است؟

حجت الاسلام رفیعی در مورد برخی حذف و اضافات در اذان ابراز کرد: شیخ طوسی که از علما و ارکان شیعه است در کتاب تهذیب خود آورده است که: « در شب معراج، جبرئیل اذان را به پیامبر(ص) یاد داد با 2 الله اکبر، لااله الا الله، محمدرسول الله، حی الصلوة، حی علی الفلاح، حی علی خیرالعمل و 2الله اکبر و 2 لااله الا الله..... جز این عبارات هرچه اضافه شود بدعت بوده و جزء اذان نیست مگر آن که به قصد اذان گفته نشود.».

 

آگاهی بخشی نسبت به آثار و اسرار نماز

این خطیب برجسته در مورد شیوه های جذب افراد به نماز، آگاهی از اسرار و آثار و برکات نماز را یکی از بهترین راه ها برشمرد و افزود: هزاران همایش تاکنون برگزار و صدها کتاب چاپ شده است اما هیچ یک به اندازه دانستن برکات و اسرار نماز موثر نبوده و نیست؛ کتاب های اسرار نماز از امام خمینی(ره)، میرزاجوادآقا ملکی تبریزی(ره) و آیت الله جوادی آملی در این زمینه بسیار مفید است.

 

نماز آگاهانه عادت نمی شود

حجت الاسلام رفیعی تأکید کرد: اگر نماز آگاهانه اقامه شود، نه تنها عادت نمی شود بلکه به صورت فرهنگ در زندگی متجلی می شود.

 

وی، از بین بردن تکبر و حرص، غفلت زدایی، افزایش صبر، جلوگیری از فحشاء، زدودن آلودگی های روح و فرونشاندن آتش گناهان را از جمله آثار و برکات نماز برشمرد و گفت: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) فرمودند: «امیدبخش ترین آیه قرآن کریم، آیه 114 سوره هود است که می فرماید: اقم الصلوة طرفی النهار  و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السیئات ...».

 

وقت نماز نباید کسی اطراف ضریح مشغول زیارت باشد

این استاد حوزه در مورد لزوم توجه به اقامه نماز اول وقت خاطرنشان کرد: زائرانی که در وقت نماز همچنان دور ضریح امام رضا(ع) در حال زیارت هستند بدانند این امام بزرگوار خودشان مهمترین جلسات را هم برای اقامه نماز اول وقت ترک کرده و می فرمودند: «نصلی و نَعُود»؛ من بارها از مسؤولان خواسته ام این جمله را بالای ضریح حضرت نصب کنند.

 

لازم به ذکر است مراسم سوگواری دهه آخر صفر در حسینیه آیت الله شاهرودی، با حضور آیت الله شاهرودی و جمعی از علما و فضلاء حوزه علمیه مشهد، سخنرانی حجت الاسلام ناصر رفیعی و شیخ حسین انصاریان و مداحی سیدمهدی میرداماد، احمد واعظی، مرتضی طاهری، سعید حدادیان و محمود کریمی هر شب ساعت 19 در محل خیابان امام رضا19 مشهد برگزار می شود./930/پ202/ب

ارسال نظرات