۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۹۳۵۵۱
آیت الله توکل:

بزرگ ترین خطر برای انسان غافل شدن از نفس اماره است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله توکل، اعمال نیکی که باعث خود برتر بینی می شود را آفت اعمال دانست و گفت: اگر اعمال نیک ما منجر به تکبر و غرور شود باید بدانیم که به درستی انجام نگرفته است.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در دومین جلسه از سلسله نشست های زلال معرفت که به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی، عصر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، آیت الله سید رحیم توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه قم، پیرامون لزوم تهذیب نفس، گفت: نفس اماره کارهایی انجام می دهد که شیطان را هم به تعجب وادار می کند.

وی با بیان این که انسان دو دشمن در راه تهذیب نفس دارد، گفت: ابلیس و نفس اماره، دو دشمن بر سر راه انسان در طی راه حق هستند که باید دید کدامیک از آنان خطرناکتر هستند.

آیت الله توکل در این باره افزود: شیطان به عزت خداوند قسم خورده که از انسان انتقام بگیرد، ولی علی رغم تکرار قسم هایی که شیطان برای گمراه کردن انسان ها خورده است، خداوند در قرآن مکر شیطان را ضعیف می خواند.

این استاد اخلاق بر اساس آیات قرآن، نفس اماره انسان را خطرناکتر از شیطان خواند و تصریح کرد: همه انسان ها باید با اعمال نیکی که انجام می دهند، زمینه نزول رحمت بر خودشان را مهیا کنند تا خداوند به آن ها رحم کند و نگذارد از راه راست منحرف شوند، چون تنها خواست خداوند است که می تواند ما را از عذاب نجات دهد.

وی اعمال نیکی که باعث خودبرتر بینی می شود را آفت این اعمال دانست و گفت: اگر اعمال نیک ما منجر به تکبر و غرور شود باید بدانیم که به درستی انجام نگرفته است.

استاد حوزه علمیه شیطان را در برابر نفس انسان ناچیز برشمرد و تأکید کرد: شیطان فقط دعوت به گناه می کند و این نفس اماره انسان است که گناه را انجام و  آن را به بدبختی می اندازد و در برخی موارد نفس اماره چنان کارهایی را انجام می دهد که شیطان را هم به تعجب وا می دارد.

آیت الله توکل با بیان این که خطر بزرگتر برای انسان غافل بودن از نفس اماره است، گفت: ما باید نفس اماره خود را بررسی کنیم و بدانیم که نسبت به قبل چه تغییری کرده تا بتوانیم اقدام مقتضی را برای نجات انجام دهیم./939/پ202/ب

ارسال نظرات