۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۱۹۳۹۵۹

افتتاح نخستین موزه وقف در خراسان جنوبی

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که وقف بزرگترین پشتوانه اجتماعی برای جریان شیعی است، معرفی موقوفات را مهم ترین هدف راه اندازی موزه وقف در حسیینه امام رضا بیرجند عنوان کرد.
وقف براي حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام  محمد طاهر گرایلی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی،  پیش از ظهر امروز در بازدید از موقوفات شهرستان بیرجند با اشاره به این که در مبحث اقتصادی موقوفات به خوبی مدیریت نمی شود، گفت: متاسفانه در سایر استان های کشور بحث وقف به دلیل بی توجهی در میان  مردم رونق چندانی ندارد و استفاده از ابزار رسانه و تبلیغات گسترده یکی ازمهم ترین روش های رونق وقف در میان مردم است.

 

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که وقف بسیاری از مشکلات اقتصادی و مادی این دنیا را حل می کند، گفت: تنها چیزی که می تواند موجب شود انسان در این دنیای محدود برای آخرت نامحدود توشه جمع آوری کند انفاق و صدقه جاری است و وقف یکی از مهم ترین صدقات جاری است که رضایت خداوند را به دنبال دارد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به گسترش وقف های مشارکتی در استان از توزیع اوراق وقف بنابر مصوبه مجلس خبرداد و گفت: با تصویب مجلس 300 میلیون تومان اوراق وقف به زودی در سطح کشور توزیع خواهد شد.

 

حجت الاسلام گرایلی با بیان این که باید نیت واقفان متناسب با نیازهای روز باشد، گفت: با توجه به این که بیش از 80 درصد موقوفات خراسان جنوبی به بخش کشاورزی اختصاص دارد ورود بخش خصوصی کمک موثری برای احیا و رونق این زمین ها است و اداره اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی آماده همکاری با بخش خصوصی برای احیای موقوفات بوده و به زودی لیست زمین های قابل واگذری از طریق مطبوعات و رسانه ها در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

 

وی  با اشاره به دریافت هزار سند ملکی برای زمین های وقفی خراسان جنوبی، گفت: این استان در ثبت موقوفات در سامانه جامع موقوفات در کشور رتبه نخست را دارد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی وقف برای ایتام، خانه سالمندان، معلولان، وقف برای تامین جهیزیه نوعروسان، وقف برای کتابخوانی، وقف برای بیماران خاص، وقف برای اختراع و پژوهش را ازمهم ترین وقف هایی عنوان کرد که جامعه نیاز شدیدی به آن دارد.

 

حجت الاسلام گرایلی پویایی موقوفات را عامل پویایی و تحول اقتصادی جامعه عنوان کرد.

 

وی از وجود بیش از 5 هزار موقوفه در استان خبر داد و گفت: با وجود گذشت 5 روز از هفته وقف در استان سه وقف جدید ثبت شده  و از 33 وقف جدید هم رونمایی شده است.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این که وقف های قرآنی در مقایسه با سال های گذشته در استان رشد 50 درصدی داشته است، ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در زمینه احیا و مرمت موقوفاتی که دارای سابقه تاریخی هستند همکاری خوبی با اداره کل اوقاف داشته است.

 

حجت الاسلام گرایلی از کمک 155 میلیون تومانی اوقاف از محل درآمد موقوفات به مدارس علوم دینی خبرداد و اظهار داشت: اسناد و وقف نامه هایی از سال 88 تاکنون و اشیا عتقیه در موزه وقف خراسان جنوبی نگهداری می شود.

 

وی یادآورشد: یکی از کیلدهای بسیار مهم برای دست یابی به حماسه اقتصادی و تولید ملی انجام وقف در زمینه های مختلف است./968/پ202/ب

ارسال نظرات