۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۱۹۳۹۶۸
مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:

رسانه ملی مخاطبان را مقایسه‌گر و پرتوقع بار می‌آورد

خبرگزاری رسا ـ مدیر استانی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با بیان این که رسانه ملی مروج ناسپاسی در جامعه است، گفت: رسانه ملی با ساخت فیلم‌های تلویزیونی توقعات و دلبستگی‌های دنیایی را در جامعه بالا می‌برد و خانواده‌ها با تماشای این فیلم‌ها زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه می‌کنند و به‌دنبال تغییر و تحول در زندگی و امرار و معاش خود می‌روند.
حجت الاسلام احمدي ، مدير حوزه هاي علميه چهارمحال و بختياري
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام سیدمحمد احمدی، مدیر حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری، امروز در نشست اخلاق طلاب حوزه علمیه امامیه شهرکرد، به موانع رشد و کمال انسان در دنیا اشاره و اظهار داشت: مقایسه کردن خود با دیگران و حسادت از موانع رشد و کمال انسان نه تنها در دنیا بلکه در آخرت خواهد بود.
 
وی به آثار و آسیب‌های سوء مقاسیه خود با دیگران اشاره و تصریح کرد: مقاسیه کردن خود با دیگران آثار و عواقبی را به همراه خواهد داشت که سبب ضرر به انسان در زندگی فردی و اجتماعی او خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام احمدی با بیان این که انسان در مقام مقایسه خود با دیگران به داشته‌ها و ظرفیت‌های خود توجه نمی‌کند، این بی‌توجهی، غفلت از داشته‌ها و توانایی‌های خود را یکی از آسیب‌ها و عواقب مقایسه دانست.
 
امام جمعه فرخشهر گفت: انسان در مقایسه خود با دیگران به نداشته‌ها و کاستی‌های خود توجه ویژه می‌کند و از طرف دیگر حسرت داشته‌ها و توانایی‌هایی دیگران را می‌خورد که این مسائل انسان را از رشد و پیشرفت باز خواهد داشت.
 
مدیر استانی حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری از ابلیس به‌عنوان نخستین فرد در مقایسه خود با آدم اشاره کرد و افزود: ابلیس نخستین فردی بود که پس از هفت هزار سال عبادت‌های خاص در محضر خداوند از خودش و توانایی‌هایش غافل شد و خود را در مقام مقایسه با آدم قرار داد.
 
وی ناسپاسی و ناشکری نعمت‌های الهی را نتیجه مقایسه خود با دیگران دانست و تصریح کرد: انسان با انجام مقایسه خود با دیگران تلاش می‌کند که به جایگاه و رشد برسد اما نه تنها به جایگاهی نخواهد رسید بلکه دچار گناه و معصیت ناسپاسی و ناشکری نیز خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام احمدی با تأکید بر این که تمامی انسان‌ها دارای توانایی و خلاقیت هستند، تصریح کرد: قرار دادن توانایی نهفته در وجود انسان از سوی خداوند متعال یک امر بدیهی است که باید آن‌ها را به‌خوبی بشناسیم و در راستای پیشرفت و ارتقای خود به‌کار گیریم.
 
این مقام مسؤول با تأکید بر لزوم توجه به داشته‌ها و ظرفیت‌های نهفته در وجود خود، توجه و بهره‌مندی از این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها را موجب شکرگزاری نعمت‌های الهی دانست.
 
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان این که انسان‌های ناسپاس مورد غضب خداوند هستند، تصریح کرد: خداوند متعال در بخشی از آیه 10 سوره اعراف «قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ؛ چه کم سپاسگزاری می‌کنید» و بخشی از آیه 13 سوره سبأ «وَقَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ؛ و از بندگان من اندکى سپاسگزارند»، از انسان‌های ناسپاس و ناشکر شکایت و گلایه می‌کند.
 
وی سپاسگزاری و شکرگزاری را یکی از ویژگی‌های برجسته انسان‌های مؤمن دانست و افزود: خداوند متعال در وجود همه انسان‌ها بذر سپاس و شکرگزاری را قرار داده است که بی‌توجهی نسبت به آن به‌طور قطع خسران و عذاب الهی را در پی خواهد داشت.
 
حجت‌الاسلام احمدی اظهار داشت: اگر انسان به آن داشته‌ها و توانایی‌های نهفته در وجود خودش توجه و اهتمام می‌ورزید به یقین موفق‌تر و سعادتمندتر از آن بود که بخواهد وقت خود را صرف مقایسه خود با دیگران بکند؛ چرا که حاصلی جز حسرت خوردن به نداشته‌های خود و داشته‌های دیگران نخواهد داشت.
 
امام جمعه فرخشهر با انتقاد از تبدیل شدن ناسپاسی و ناشکری به یک فرهنگ در کشور، تصریح کرد: متأسفانه پیشرفت و ارتقا در جامعه، مردم را به دنیاطلبی و دل بستن به دنیا سوق داده است که این خود موجب ناسپاسی و غفلت از خود در جامعه خواهد شد.
 
رسانه ملی مروج ناسپاسی در جامعه
 
این استاد حوزه علمیه با بیان این که رسانه ملی مروج ناسپاسی در جامعه است، تصریح کرد: رسانه ملی با ساخت فیلم‌های تلویزیونی توقعات و دلبستگی‌های دنیایی را در جامعه بالا می‌برد و خانواده‌ها با تماشای این فیلم‌ها زندگی خود را با زندگی دیگران مقایسه می‌کنند و به‌دنبال تغییر و تحول غیرمعقول در زندگی و امرار و معاش خود می‌روند.
 
وی ناسپاسی و ناشکری نعمت‌ها را یک توهین و جسارت بزرگ به خداوند متعال دانست و تصریح کرد: افرادی که در برابر نعمت‌های الهی شاکر و سپاسگزار نیستند در قرآن و احادیث دینی به جانداران و چهارپایان تشبیه شده‌اند که عذاب سختی برای آن‌ها خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام احمدی شکر نعمت‌های الهی را راز رشد و کمال انسان دانست و تصریح کرد: شکر نعمت‌های الهی، انسان را به بالاترین درجات اوج و کمال می‌رساند اما متأسفانه از این ویژگی حسنه در وجود خود غافل هستیم.
 
وی با اشاره به این که شکر نعمت‌ها سه صفت مهم به همراه دارد، به تشریح این صفات پرداخت و اظهار داشت: شکرگزاری نعمت‌های الهی محبت، تواضع و حیا را در وجود انسان رقم خواهد زد که توجه به آن ضامن رشد و بقای انسان خواهد بود.
 
حجت‌الاسلام احمدی نقطه مقابل شکرگزاری را تکبر و حسادت دانست و گفت: شیطان به‌عنوان نخستین نفر در این عالم به خلقت انسان تکبر کرد و این موجب شد که از زیر سایه رحمت الهی خارج شود؛ بنابراین شکر نعمت تکبر را از بین خواهد برد.
 
وی به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در ارتباط با ناشکری اشاره و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرماید: آن چنان که از ناسپاسی و ناشکری امتم می‌ترسم از گناهان و اعمال زشت آن‌ها نمی‌ترسم؛ که نشان از ناپسندی ناشکری و ناسپاسی در دین اسلام دارد./9457/پ202/س
ارسال نظرات