۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۰۱:۵۱
کد خبر: ۱۹۵۰۳۶
رییس سابق انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه خبر داد؛

درخواست دانشگاه‌های کشور برای راه‌اندازی رشته مهدویت در سطوح تکمیلی

خبرگزاری رسا ـ رییس سابق انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی مهدویت در حوزه‌های علمیه عنوان داشت: نگاه کلانی در این زمینه در سطوح سه و چهار حوزه وجود داشته و این دوره‌ها با تصویب شورای عالی در دستور کار قرار گرفته‌اند، همچنین چندین دانشگاه کشور برای راه‌اندازی رشته مهدویت در سطح تحصیلات تکمیلی اعلام آمادگی کردند.
حجت‌الاسلام محمدتقي رباني، رييس انجمن علمي مهدويت حوزه‌هاي علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدتقی ربانی، رییس سابق انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه شب گذشته در دومین مجمع عمومی انجمن علمی مهدویت حوزه، حوزه‌های علمیه را گلستان معارف ناب ائمه اطهار(ع) دانست و گفت: در حوز‌ه‌های علمیه انسان‌های والا مقام و مراجع تقلید بسیاری تربیت شدند که تمام این بزرگواران در راه ترویج فرهنگ ناب شیعی قدم برداشتند.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب فعالیت‌های مهدوی در حوزه محدود و به صورت فردی بود و حتی می‌توان گفت که در شهر مقدس قم نیز ما شاهد فعالیت‌های سازمانی در زمینه مهدویت نبودیم،‌ ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگان حوزه در صدد ساماندهی فعالیت‌های مهدویت بر آمدند.

رییس سابق انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه مرکز تخصصی مهدویت، پژوهشکده مهدویت، مؤسسه آینده روشن، واحدهای فرهنگی مسجد مقدس جمکران، مؤسسه موعود، گروه مهدویت المصطفی، انجمن علمی مهدویت، بنیاد امام مهدی(عج)، مؤسسه تبلیغ امام زمان(عج) را از نهادهای فعال در عرصه مهدویت برشمرد.

وی افزود: افزون بر شهر مقدس قم در استان‌های دیگر نیز مراکزی تحت نظر مرکز تخصصی مهدویت مشغول به فعالیت بوده و در این میان ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کارهای قابل توجهی را آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی مهدویت در حوزه‌های علمیه عنوان داشت: نگاه کلانی در این زمینه در سطوح سه و چهار حوزه وجود داشته و این دوره‌ها با تصویب شورای عالی در دستور کار قرار گرفته‌اند، همچنین چندین دانشگاه کشور برای راه‌اندازی رشته مهدویت در سطح تحصیلات تکمیلی اعلام آمادگی کردند.

وی یادآور شد: البته انتشار چندین نشریه و مجلات علمی، فرهنگی با موضوع مهدویت در حوزه‌های علمیه گام بعدی بوده و اکنون نیز شاهد انتشار نشریاتی همانند «موعود، ساعت صفر، ملیکا» هستیم.

رییس سابق انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های علمی پژوهشی در عرصه مهدویت، رشد فعالیت‌های تحقیقی این گروه‌ها را خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: گروه‌های دانش‌بنیان، تخصص محور در المصطفی و مرکز تخصصی مهدویت از مهم‌ترین گروه‌ها به شمار می‌آیند.

حجت‌الاسلام ربانی حضور در مراکز علمی و رسانه‌‌ای همانند صدا و سیما را سبب پر رنگ شدن فعالیت‌های مهدوی دانست و اظهار داشت: استفاده از ظرفیت فرهنگی و معنوی مسجد مقدس جمکران و برنامه‌های تلویزیونی سبب آشنایی مردم با اقدامات صورت گرفته در عرصه مهدویت می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه تلاش‌های که در عرصه مهدویت صورت گرفته است سبب شد تا جریان‌های منحرف و دروغین رشد زیادی نداشته باشند، همچنین معرفی اساتید و پیشنهاد موضوع از دیگر اقدامات صورت گرفته در موضوع مهدویت است.

رییس سابق انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه در ادامه سخنان خود به برگزاری همایش دکترین مهدویت اشاره کرد و یادآور شد: در سال جاری دکترین مهدویت با موضوع «مهدویت و سبک زندگی اسلامی» برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ربانی خبرگزاری آینده روشن را از سایت‌های اینترنتی فعال در عرصه مهدویت خواند و خاطرنشان کرد: تشکیل گروه‌های تبلیغی مهدوی و اعزام آن‌ها به سراسر کشور از دیگر اقدامات انجمن علمی مهدویت است.

وی در پایان تأکید کرد: انجمن علمی مهدویت به عنوان دوازدهمین انجمن علمی حوزه به شمار می‌آید که مجوز تأسیس را دریافت کرده است و این انجمن طی سال‌های گذشته تلاش فراوانی کرده تا جایگاه مناسبی را کسب کند،‌ از این‌‌رو اقدام برگزاری دوره‌های تربیت مربی مهدویت، هدایت فرهنگی عمومی جامعه نسبت به فعالیت‌های مهدوی در نیمه شعبان و نهم ربیع‌الاول، راه‌اندازی اردوگاه مهدی ‌یاوران را در دستور کار خود قرار داده است.

شایان ذکر است، در حاشیه این مراسم حجت‌الاسلام مهاجرنیا، مسؤول انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه با تشکر از حجت‌الاسلام ربانی به دلیل دو سال فعالیت مجاهدانه در این انجمن گفت: انجمن مهدویت حوزه دوازدهمین انجمنی است که با دوازده عضو در حوزه علمیه تشکیل شد و طی دو سال اخیر فعالیت‌های گوناگونی داشته است، انجمن‌های علمی نهادهای خودجوشی هستند که هیچ‌گونه حقوق و ردیف بودجه‌ای ندارند و اعضا هزینه‌هایش را تأمین می‌کنند.

در پایان این نشست نیز با رأی‌گیری هفت نفر عضو هیأت رییسه و دو نفر بازرس برای دوره جدید فعالیت انجمن علمی مهدویت حوزه انتخاب شدند./993/پ201/ن

ارسال نظرات