۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۹۵۵۱۳
رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه:

فتوای رهبری انسجام امت اسلامی را حفظ کرد/ پرهیز از هر گونه نگرش سلیقه‌ای به وحدت

خبرگزاری رسا ـ رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه تاکید کرد: ما باید از هر گونه حرکت سلیقه‌ای و شخصی جلوگیری کنیم تا تبدیل به یک معضل نشود، طبیعتا در این‌گونه مسائل فتاوای بزرگان ما و ارائه طریق‌هایی که انجام می دهند بسیار کارساز است.
حجت‌الاسلام محمدتقي رباني، رييس انجمن علمي مهدويت حوزه‌هاي علميه
حجت‌الاسلام محمدتقی ربانی ربانی، رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این‌که تکریم و توجه به هفته وحدت از طرف زعما، بزرگان، مرحوم امام و رهبر معظم انقلاب همواره مورد توجه بوده است، گفت: امیدواریم روزی شاهد وحدت فراگیر، استوار و قابل اعتنا در جهان اسلام باشیم.
وی افزود: باید با زمینه‌سازی لازم و دعا برای فرج حضرت و تحقق دولت کریمه جهانی حضرت شاهد یک امت واحده در اسلام باشیم که همه چیز بر اساس  حق و حقیقت دور محور اسلام و نورانیت گرد هم آمده باشند«و اشرقت الارض بنور ربها».
کلمه توحید(لا اله الا الله) و توحید کلمه(وحدت) دو پایه اساسی اسلام
رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت مسأله وحدت، اظهار داشت: درباره مسأله وحدت خود قرآن هم تأکید دارد و مسائل بسیاری را مطرح می‌کند و حتی علما، بزرگان هم بر این نکته توجه دارند که اسلام دو پایه اساسی دارد، یکی کلمه توحید(لا اله الا الله) و دومی توحید کلمه که منظور از آن وحدت و یکپارچگی جهان اسلام است.
حجت‌الاسلام ربانی با بیان این‌که از مهم‌ترین سرفصل‌های وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) همراه با دعوت مردم به دین، تشکیل جامعه واحد و خارج‌کردن اختلافات و پراکندگی‌ها از جامعه متعصب و جاهلی زمان خود بود، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) میان قبیله اوس و خزرج و همینطور میان مهاجرین و انصار عقد اخوت برقرار کرد و در هر جایی که کوچک‌ترین جرقه و بوی اختلاف به مشام می‌رسید حضور پیدا کرده و از تفرقه جلوگیری می‌کرد.
وی با اشاره به تأکید علما، بزرگان بر امر وحدت، تصریح کرد: در جامعه آن روز منافقان، یهود و دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف‌افکنی و فتنه در جامعه بسیار تلاش می‌کردند ولی با مجاهدت و کوشش‌های پیامبر اکرم(ص) و یاران ایشان این موارد برطرف می‌شد.
رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه افزود: امروز هم اگر جهان اسلام یک اتحاد و یکپارچگی را داشت، دشمنان اسلام، یهود، صهیونیسم، قدرت‌های استکباری و ظالمان نمی‌توانستند این‌گونه در جهان اسلام قصابی و مسلمانان را پاره پاره کنند و ویرانی ها و سیاه‌بختی‌هایی را در کشورهای سوریه، لیبی، مصر و عراق به بار آورند.
سوء استفاده دشمنان از پراکندگی و دودستگی مسلمانان
وی ادامه داد: دشمنان از پراکندگی و دودستگی مسلمانان سوء استفاده می‌کنند و در کشورهای اسلامی جنایت به بار می‌آورند و با افکار انحرافی،  افکار عده‌ای را شارژ و تحریف کرده و در قالب‌های تکفیری و سلفی دسته‌بندی می‌کنند و با حیله‌های خود این افراد را در خط مقدم اهداف خود قرار می‌دهند به صورتی که هم خود این افراد کشته می‌شوند و هم دیگران را به کام مرگ می کشند.
حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به اهمیت وحدت در جامعه اسلامی، گفت: اگر اتحاد و همدلی واقعی در جامعه اسلامی بود و افرادی که بر مسند قدرت در کشورهای سنی‌نشین تکیه زده‌اند، عقلانیتی را به کار می‌گرفتند  و پیام وحدت را می‌شنیدند، ما شاید خیلی از این مسائل را که امروز گریبان‌گیر دنیای اسلام شده نداشتیم و از اتحاد و همدلی در جهت رشد و تعالی اسلام استفاده می‌کردیم.
وی با بیان این‌که مسأله وحدت را خیلی از علمای وهابیت، تکفیری و سلفی قبول ندارند و در مقابل آن موضع‌گیری می‌کنند، ابراز داشت: این افراد قائل بر این هستند که ما هیچ وجه اتفاقی با شیعیان نداریم و حتی شیعیان را جزو مسلمانان قبول ندارند و در مقابل هرگونه حرکت شیعیان مبنی بر وحدت دنیای اسلام موضع‌گیری می‌کنند.
رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: مصداق بارز طرح شعارهای انحرافی، قتل و خونریزی‌هایی است که در پاکستان، افغانستان، سوریه و عراق به دست گروه‌های تروریستی و ارحابی صورت می‌پذیرد و دشمنان با تکیه بر همین شعارها است کار خود را توجیه کرده و اقدام به کشتار شیعیان می‌کنند.
هیچ کس حق ندارد در بحث برائت سلیقه‌ای عمل کند
وی با اشاره به این‌که هر گونه حرکتی باید در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید صورت بگیرد، یادآور شد: انجام هر گونه حرکت برائتی از سوی ما بدون در نظر گرفتن توصیه‌های رهبری و مراجع گمراه‌کننده است و باید گفت هیچ کس حق ندارد در بحث برائت سلیقه‌ای عمل کند.
حجت‌الاسلام ربانی بیان داشت: ما در مسأله برائت باید نگاهمان به بزرگان دین و حوزه علمیه که حافظان اصلی دین و اسلام هستند باشد، چون این افراد هم حافظ دین‌اند و هم دلسوز.
وی با بیان این‌که اختلاف مهم‌ترین راه و معبری است که سبب رخنه دشمنان به جهان اسلام می‌شود، افزود: وقتی ما از انگلیس به عنوان یک دشمن نام می‌بریم، باید بدانیم که مهم‌ترین و اصلی ترین سیاست این دشمن اختلاف‌افکنی در میان جامعه اسلامی است و متأسفانه باید گفت تجربه‌ای است که بسیار خوب جواب داده و هیچ وقت از روی میز دشمنان برداشته نمی‌شود.
دشمنان اسلام همواره به دنبال اختلاف‌افکنی و حکومت بر مسلمانان بوده‌اند
رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه اظهار داشت: دشمنان همواره به دنبال این بوده‌اند که اختلاف‌ بیندازند و برای همین اقدام به تشکیل گروه‌های تندرو، کندرو و  چپ و راست در کشورهای اسلامی می‌کنند و با تحت تأثیر قرار دادن افراد در عرصه دین و سیاست آنها را به جان هم می اندازند تا به اهداف خود برسند.
وی با اشاره به این‌که با وحدت و همدلی تمام اهداف دشمنان نقش بر آب خواهد شد، خاطرنشان کرد: دشمن با بزرگ کردن اختلافات ریز و ناچیز است که تقابل و تضاد را در جامعه اسلامی ایجاد می‌کند و اگر وحدت باشد همه توطئه‌های دشمنان قابل تعامل و تحمل می‌شود.
حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: ما باید از هر گونه حرکت سلیقه‌ای و شخصی جلوگیری کنیم تا تبدیل به یک معضل نشود، طبیعتا در این‌گونه مسائل فتاوای بزرگان ما و ارائه طریق‌هایی که انجام می دهند بسیار کارساز است و می‌تواند فتنه‌ها را از بین برده و آتش‌های مشتعل را خاموش کند.
فتوای رهبری انسجام را در جامعه اسلامی حفظ کرد
وی افزود: فتوای رهبر معظم انقلاب در سال گذشته در رابطه با حرکت زشتی که از سوی یکی از سایت‌های عامل سرویس‌های اطلاعاتی دشمن محقق شد، توانست انسجام را حفظ و شعله‌هایی که در حال برافروخته‌شدن بود خاموش کند.
رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه با اشاره به حرکت ارزشمند مرجعیت عراق، حضرت آیت‌الله سیستانی در رابطه با جلوگیری از اعمال هر گونه سلیقه شخصی در برابر اسلام، گفت: این مرجع تقلید فتوایی صادر کردند که ما نباید کوچک ترین حرکتی که موجب شود اهل سنت احساس کنند که یک سری سلایق خاص در کشور حاکم است، انجام دهیم و همین امر سبب شد ارادات اهل سنت و حتی پیروان سایر ادیان به این عالم بزرگوار بسیار شود.
وی با بیان این‌که ما با توطئه‌های فراوانی در ایران و جهان غرب  مواجه بودیم، یادآور شد: اگر این برخورد بزرگوارانه، کریمانه و ژرف‌اندیش رهبر معظم انقلاب نبود، چه بسا صدها مورد از این نوع مسائل تفرقه‌انگیز به وجود می‌‌آمد و تبدیل به فتنه می‌شد، ولی باید گفت، حقیقتا موضع‌گیری‌ها و نقشی که رهبر معظم انقلاب در رابطه با هدایت امت اسلامی داشته‌اند، بسیار مؤثر بوده است.
پرهیز از هر گونه نگرش اشتباه و سلیقه‌ای به مسأله وحدت
حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به برخی نگرش‌های اشتباه نسبت به مسأله وحدت، بیان داشت: باید به وحدت این‌گونه نگاه کنیم که اگر نبود، امروز در جهان اسلام همچون سوریه شاهد مواردی بدتر از این بودیم و اگر تدبیر علما نبود همان‌طور که دشمن پیش‌بینی کرده بود در ظرف چند ماه این کشور را فتح می‌کرد و آنجا را تبدیل به بربرستان یا مغولستانی می کرد که محل تهیه آتش برای نابودی جهان اسلام و عقبه‌های فکری دانشمندان و عالمان می‌شد.
وی ابراز داشت: کارهای تهاجمی فرهنگی یا نرم وقتی در جایی اتفاق می‌افتد، بازسازی آن هم زمان‌بر است، این‌طور نیست که با نبردهای سخت ترمیم شود و به راحتی به جای اصلی خود بازگردد، مرحوم امام خمینی درباره حجاب فرمودند، آسیب‌ها و ضرری که بی‌حجابی به جامعه وارد می‌کند، ترمیم آن صد سال طول می‌کشد.
چاره‌اندیشی بزرگان برای مقابله با تهاجم نرم
رییس انجمن علمی مهدویت حوزه‌های علمیه  با بیان این که ما باید برای برخی از آسیب‌هایی که به عنوان تهاجم نرم بر ما وارد شده، چاره‌اندیشی کنیم، گفت: بزرگان باید این مطلب را مورد توجه قرار دهند، باید به زمانی که برای ترمیم این آسیب نیاز است توجه کنیم، این‌طور نیست که ما الآن تصمیم بگیریم وحدت بشود و بعد از پنج سال بگویی همه چیز به خیر و خوشی خاتمه یافت و جهان اسلام به یک وحدت دست پیدا کرد.
وی ادامه داد: باید مدت طولانی فعالیت صورت بگیرد، باید فرهنگ‌سازی با معرفت و آگاهی کامل انجام شود تا به وحدت حقیقی دست پیدا کنیم، باید معرفت انسان‌ها را به جایی برسانیم که بفهمند اختلاف سلیقه، برداشت، فهم و اختلاف نگاه در همه وجود دارد و باید در کنار این موارد برادری خود را حفظ کنیم و در برابر دشمنان اسلام بایستیم.
اعتلای اسلام، هدف اصلی مسلمانان
حجت‌الاسلام ربانی در پایان با اشاره به این که هدف ما مسلمانان اعتلای اسلام است، افزود: مسلمانان باید برای مقابله با دشمنان اسلام با هم تعامل و همکاری داشته باشند و با تفاهم در اولویت‌ها و برجسته‌کردن آنها دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشته و با صمیمیت و مهربانی در کنار هم زندگی کنند./907/ز503/ج
ارسال نظرات