۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۹۶۷۵۴

اخبار کوتاه از مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران

خبرگزاری رسا ـ امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و انجمن علمی مهدویت حوزه، رقابت بانوان طلبه در مرحله استانی مسابقات قرآنی در 19 بهمن، برگزاری همایش طلیعه حضور طلاب خواهر استان فارس، بخشی از اخبار حوزه‌های علمیه خواهران است.
مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و انجمن علمی مهدویت حوزه، رقابت بانوان طلبه در مرحله استانی مسابقات قرآنی در 19 بهمن، برگزاری همایش طلیعه حضور طلاب خواهر استان فارس، بخشی از اخبار حوزه‌های علمیه خواهران در روز دوشنبه 14بهمن 1392 است.
ادامه اخبار این حوزه به شرح زیر است:
امضای تفاهم‌نامه میان مدیریت حوزه‌های خواهران و انجمن مهدویت حوزه
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و انجمن علمی مهدویت حوزه تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند
به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران بر اساس این تفاهم‌نامه که به امضای حجج اسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور و محمدتقی ربانی رییس انجمن علمی مهدویت حوزه رسیده، دو نهاد در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تبلیغ در عرصه مهدویت به همکاری خواهند پرداخت.
در این تفاهم‌نامه در زمینه پژوهشی همکاری در تهیه عناوین و موضوعات مورد نیاز بر اساس توانمندی فراگیران و فارغ‌التحصیلان حوزه‌های علمیه خواهران، همکاری در معرفی اساتید مشاور و راهنما، همکاری در برگزاری کارگاه‌های مهدی‌پژوهی، همکاری در پژوهش‌های حین تحصیل و پایان‌نامه (عناوین، طرح‌نامه‌های پژوهشی، راهنمایی، مشاوره، ارزیابی و داوری)، تعامل و مشارکت در برگزاری همایش‌های علمی، نظریه‌پردازی، کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های علمی، سیاست‌گذاری و اقدام مناسب نسبت به آثار فخیم و ارزشمند که قابلیت نشر و ارائه دارند و همکاری در تدوین سند راهبردی و چشم‌انداز مهدویت مورد اشاره قرار گرفته است.
همکاری در معرفی اساتید برای تدریس، تدوین منابع آموزشی و کتاب‌های درسی، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت (حضوری و مجازی)، پیشنهاد عناوین، استاد و...، برگزاری دوره‌های تربیت مدرس مهدوی، معرفی اساتید راهنما، مشاور، داور و ارزیاب آثار، تدوین بسته‌های آموزشی دوره‌های کوتاه‌مدت و پودمانی و راه‌اندازی گرایش‌های مهدوی دوره تخصصی تحصیلی در زمینه واحدهای درسی، سرفصل‌ها و گروه آموزشی مهدویت برای دوره تخصصی مهدویت موارد همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و انجمن مهدویت حوزه خواهد بود.
در این تفاهم‌نامه دو نهاد پذیرفته‌اند در زمینه‌های فرهنگی و ترویجی در حضور در مدارس علمیه و بررسی‌های آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی، همکاری در معرفی استاد و کارشناس برای جلسات و نشست‌های مهدوی در مدارس علمیه خواهران، همکاری در عرصه خدمات پژوهشی، کتابشناسی و‌ پشتیبانی علمی از نشریات، سایت‌های پژوهشی مهدوی و کتابخانه‌ها در عرصه مهدویت و همکاری در ایجاد و راه‌اندازی تشکل‌های مهدوی در مدارس علمیه و کانون‌های مهدوی به تعامل بپردازند.
رقابت بانوان طلبه در مرحله استانی مسابقات قرآنی در 19 بهمن
مدیر پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: مرحله استانی مسابقات قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران حجت‌الاسلام سیدحسن حسینی‌پناه زمان برگزاری این مسابقات را 19 بهمن ذکر کرد و یادآور شد: شرکت‌کنندگان در این مرحله از مسابقات، طلاب مقطع سطح دو (کارشناسی) هستند که 85 درصد امتیاز مرحله مدرسه‌ای را کسب کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مسابقات قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران در سه مرحله مدرسه‌ای، استانی و کشوری برگزار می‌شود،‌ تعداد شرکت‌کنندگان در مرحله مدرسه‌ای این مسابقات را 8هزار و 500 نفر ذکر کرد و یادآور شد: برگزیدگان مرحله کشوری مسابقات قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران در جشنواره قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران در قم مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
وی مسابقات قرآنی سال جاری حوزه‌های علمیه خواهران را هشتمین دوره از این مسابقات دانست و افزود: مسابقات قرآنی شامل طرح‌های نسیم قرآن با محتوای ترجمه و مفاهیم، تبیان با محتوای تفسیر و اشراق با محتوای حفظ موضوعی می‌شود.
مدیر پرورشی حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: محتوای آزمون مسابقه قرآنی در مرحله استانی در رشته ترجمه و مفاهیم شامل سه جلد کتاب آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم از آقایان محدث، صفار هرندی و علامی، در رشته تبیان شامل شش سوره شامل یس، حجرات، عنکبوت، قصص، لقمان و اسرا با تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی و در رشته اشراق شامل سه جزوه مشتمل بر حدود 300 آیه و روایت در 50 موضوع اعتقادی، اخلاقی و کاربردی که از سوی معاونت فرهنگی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران تهیه و تنظیم شده است، می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی‌پناه زمان برگزاری مرحله کشوری این مسابقات را 21 اسفندماه ذکر کرد و گفت: در مرحله کشوری حدود 200 طلبه از تمام رشته‌ها به رقابت خواهند پرداخت.
برگزاری همایش طلیعه حضور طلاب خواهر استان فارس
همایش طلیعه حضور ویژه طلاب خواهر ورودی 92 استان فارس با حضور مدیران و معاونان فرهنگی مدارس علمیه خواهران استان برگزار شد.
آیت‌الله علی شیخ‌موحد مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس در این همایش تصریح کرد: «طلیعه حضور» یعنی انسان باید آگاه باشد برای چه آفریده شده و هدفش از زندگی چیست.
وی به زی طلبگی و وظایف یک طلبه اشاره کرد و افزود: در زی طلبگی اولین شرط گناه نکردن است و گناه نکردن مهم‌تر از عبادت کردن است.
وی ادامه داد‌: اولین قدم در راه طولانی طلبگی در علوم اسلامی مراقبت از نفس و گناه نکردن است.
برگزاری دوره ارزیابی مدرسان حوزه علمیه خواهران استان ایلام
به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان ایلام دوره ارزیابی مدرسان مدارس علمیه خواهران این استان برگزار شد.
حجت الاسلام سید نواب حسنی سرپرست حوزه علمیه خواهران استان ایلام اظهار داشت: این دوره به منظور تامین مدرسان مورد نیاز واحدهای آموزشی حوزوی سطح دو برای سال تحصیلی 93-92 برگزار شد.
وی افزود: این دوره با حضور حجت‌الاسلام امرایی، دکتر نظری و دکتر علی‌اکبری به عنوان اساتید ارزیاب و 23 نفر از اساتید این استان با گرایش‌های مختلف برگزار شد.
برگزاری دوره پژوهش الکترونیک در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه
به همت مدیریت استانی حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه دوره یک روزه آموزشی پژوهش الکترونیک برای تمامی طلاب و اساتید این استان برگزار شد‌.
حجت‌الاسلام سعید فتحی مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه در این دوره آموزشی تصریح کرد: این مدیریت تمام تلاش خود را در راستای تقویت توان پژوهشی طلاب و رونق پژوهش در مدارس علمیه انجام خواهد داد.
همچنین مریم مرادی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان کرمانشاه اظهار داشت‌: طلاب برای پیشرفت در زمینه پژوهش نیاز مبرم به آشنایی با روش‌های نوین پژوهشی دارند.
وی افزود‌: امروزه بدون آشنایی با روش‌های نوین پژوهشی تلاش‌ها در این عرصه به نتیجه‌ای ناقص منتهی خواهد شد.
دفاع از 10 پایان‌نامه طلاب خواهر در استان فارس
جلسه دفاع از پایان‌نامه‌ شماری از طلاب سطح سه حوزه علمیه خواهران استان فارس برگزار شد.
آیت‌الله علی شیخ موحد مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس با اشاره به برگزاری جلسه دفاع از 10 پایان‌نامه طلاب خواهر مقطع سطح سه استان فارس تصریح کرد: دو عنوان پایان‌نامه‌های دفاع شده در رشته فقه‌، پنج عنوان در رشته کلام، یک عنوان در رشته تفسیر و علوم قرآنی و دو عنوان مربوط به طلاب مدارج قدیم بوده است.
وی افزود: نقش اخلاق در مدیریت از منظر قرآن کریم، بررسی و نقد عقاید مرجئه، خلود و ویژگی‌های آن در المیزان، بررسی مسأله شر از دیدگاه مرتضی مطهری و آلوین پلانتینگا، تشبیه و تجسیم از منظر اهل‌بیت‌(ع)، بررسی و تبیین عموم و اطلاق آیات ثلاثه قرآنی در باب بیع و تجارت، بررسی مستندات فقهی موارد تسهیل احکام زنان، فطرت از دیدگاه علامه طباطبایی، گناه‌شناسی در اسلام و سنجه‌های حقانیت دین اسلام از موضوعات پایان‌نامه‌های دفاع شده در این استان بود./9191/د102/ع
ارسال نظرات