۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۹۸۰۲۹
حجت الاسلام رضایی بیرجندی:

علوم انسانی زمینه ساز سلامت اخلاقی جوامع بشری است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که باید پژوهش های بیشتری در حوزه علوم انسانی اسلامی صورت گیرد، گفت: بی مهری مسؤولان به علوم انسانی اسلامی زمینه ساز بحران هویتی در میان امت اسلامی شده است.
حجت الاسلام علي رضايي امام جمعه بيرجند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، حجت الاسلام محمد علی رضایی بیرجندی، امام جمعه بیرجند و نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به این که دانشجویان و طلاب باید با همکاری یکدیگر زمینه گسترش علوم انسانی اسلامی را در کشور فراهم کنند، گفت: متاسفانه امروز بیشتری علومی که در دانشگاه ها و حتی در دبستان ها به دانشجویان و دانش آموزان تدریس می شود علوم غربی بوده و از آن جایی که روح این علوم با فرهنگ اسلامی مردم کشور ما هماهنگ نیست گسترش علوم غربی موجب ایجاد ضربه های جبران ناپذیری به  پیکره کشوره های اسلامی شده است.

 

وی افزود: مسؤولان فرهنگی ما چگونه انتظار دارند که شخصی که از ابتدای تحصیل تا انتهای آن علوم مرتبط با روانشناسی غربی یا تاریخ غرب را خوانده است بتواند مشکلات جامعه اسلامی را حل کند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان این که ترویج علوم غربی در جوامع اسلامی یکی از راهبردهای دشمنان برای ضربه زدن به جوامع اسلامی است، گفت: امروزه یکی از روش های دشمنان اسلام برای ضربه زدن به این دین الهی بهره گیری از علوم غربی و گسترش آن در جوامع اسلامی با ظاهری بشر دوستانه است.

 

 حجت الاسلام رضایی بیرجندی ادامه داد: امروزه در کشور ما چون علوم انسانی مانند علوم تجربی و سایر علوم در صنعت کاربرد ندارد متاسفانه مورد بی مهری مسؤولان قرار گرفته در حالی که این نوع نگرش به علوم انسانی اشتباه بوده زیرا علوم انسانی زیر ساخت و زیر بنای جامعه هستند و سایر علوم رو بنای جوامع را تشکیل می دهند بنابراین اگرعلوم انسانی را به عنوان زیر ساخت جامعه اسلامی اصلاح نکینم هرگز نخواهیم توانست به جامعه اسلامی ایده آل دست پیدا کنیم.

 

وی با بیان این که علوم انسانی زندگی دنیوی و اخروی انسان را مدیریت می کند و کمال انسانی را رقم می زند، گفت: ما چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که علوم انسانی غربی زمینه ورود یک فرد مسلمان را به تعالی فراهم کند در حالی که همین علوم در غرب زمینه ساز انحطاط اخلاق انسان ها در جوامع بشری فراهم کرده است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه حرکت مسؤولان و متولیان فرهنگی و پژوهشگران در حوزه علوم انسانی اسلامی و اسلامی سازی علوم بسیار کند است و باید مسؤولان فرهنگی پیشرفت در این زمینه را سرعت بخشند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: تا زمانی که ما نتوانیم علوم انسانی را اسلامی کنیم نخواهیم توانست سبک زندگی اسلامی و فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه کینم زیرا وقتی نسل جوان بر مبنای علوم غربی تربیت شوند نهادینه کردن فرهنگ زندگی اسلامی در میان آنها بسیار دشوار می شود زیرا شخصیت آنها بر مبنای علوم غربی شکل گرفته است.

 

حجت الاسلام رضایی بیرجندی با بیان این که دانشجویان و طلاب باید فعالیت گسترده ای را در زمینه پژوهش های علوم انسانی اسلامی در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری امام خامنه ای آغاز کنند، یادآورشد: علوم انسانی زمینه ساز سلامت اخلاقی جوامع بشری است. /968/پ202/ب 

ارسال نظرات