۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۰۳۱۳۷
انتخابات عراق، فرصت‎ها و چالش‎ها(44)؛

آخرین اخبار از انتخابات عراق/ احترام کردها به سومین دور نخست وزیری نوری المالکی

خبرگزاری رسا ـ احترام به آرای مردم در صورت انتخاب نوری المالکی برای سومین دوره نخست وزیری و تأکید سرپرست وزارت کشور بر برگزاری انتخابات در هر شرایط ممکن از مهم‎ترین خبرهای عراق بود.
انتخابات پارلماني عراق

 

انتخاب رییس جمهور به صورت مستقیم غیرممکن است

 

جنان بریسم عضو کمسیون حقوقی مجلس نمایندگان عراق در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت: نظام کنونی در عراق یک نظام پارلمانی است و مانند آمریکا نظام ریاست جمهوری نیست که در آن رییس جمهور مسقیما" با رای مردم انتخاب شود بلکه انتخاب رییس جمهور از اختیارات نمایندگان مجلس عراق است.

 

گفتنی است اخیرا پیشنهاداتی از سوی برخی از جریان های سیاسی عراق برای انتخاب مستقیم رییس جمهور در عراق به جانشینی جلال طالبانی ارائه شده است.

 

بر اساس ماده 72 قانون اساسی عراق طالبانی می تواند تا بعد از انتخابات پارلمانی عراق در منصب خود باقی بماند و پس از گذشت مدت سی روز از نخستین نشست مجلس جدید عراق باید رییس جمهور جدیدی برای این کشور تعیین شود.

 

فضای انتخاباتی حاکم بر کشور مثبت است

 

«طورهان المفتی»، وزیر مشاور در امور استان‌های عراق با اشاره به  اینکه فضای انتخاباتی خوبی بر این کشور حاکم است، گفت: اوضاع امنیتی بدون تردید بر روند انتخابات تاثیرگذار است، با این حال همه امیدواریم مناطقی که شاهد مشکلات و چالش‌های امنیتی است، مشکلات خود را تا پیش از برگزاری انتخابات حل و فصل کند، چون شاهد خروج برخی اهالی از مناطق خود و یا نرسیدن صندوق‌های رای به برخی دیگر از مناطق هستیم که تاثیری منفی بر نتیجه انتخابات می‌گذارد.

 

برخی از استان‌های عراق شاهد اوضاع امنیتی نامناسب به دلیل حضور و فعالیت گروه تروریستی داعش است که از جمله این استان‌ها باید از الانبار و موصل یاد کرد.

 

برخی خبرها حاکیست که برگزاری انتخابات در فلوجه به دلیل درگیری شدید در این منطقه و خروج شهروندان از آن  امکان پذیر نیست.

 

کُردها به رای مردم در انتخاب نوری مالکی احترام می گذارند

 

نوزاد هادی، استاندار اردبیل تأکید کرد اگر مردم عراق در انتخابات آینده پارلمانی به نوری مالکی به عنوان نخست وزیر عراق رای دهند، کردها به انتخاب مردم احترام خواهند گذاشت.

 

وی افزود: ما کردها در صورت انتخاب مالکی برای یک دوره دیگر نخست وزیری به رای مردم احترام می گذاریم و براساس قانون اساسی عراق و ایمان به دمکراسی با دولت جدید تعامل خواهیم کرد.

 

البته وی به شدت از عملکرد دولت نوری المالکی انتقاد کرد و ابراز امیدواری کرد که مردم بار دیگر به نخست وزیر کنونی رای ندهند.

 

انتخابات در هر شرایطی برگزار می شود

 

عدنان الاسدی سرپرست وزارت کشور عراق بر برگزاری انتخابات پارلمانی تحت هر شرایط و با کمترین خسارت ها تأکید کرد.

 

وی افزود: ناامنی ها در سوریه باعث بروز بی ثباتی و تحرکاتی در بیابان های غربی عراق شد و تروریست هایی از اقصی نقاط جهان در مرز عراق با سوریه جمع شدند و درصدد برآمدند تا منطقه حایلی را با سوریه ایجاد کنند و اقلیمی سنی را تشکیل دهند که متاسفانه برخی از اهالی استان الانبار در ابتدا با این تفکر همراهی کردند اما زمانی که ویرانی های سوریه را دیدند از این طرح دست شستند.

 

الاسدی در ادامه درخصوص اوضاع فلوجه گفت: دولت طرحی در دست داردکه بر اساس آن فلوجه تا روز سی ام ماه جاری کاملا تحت کنترل درخواهد آمد./980/ب902/د

ارسال نظرات