۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۲۰۴۷۹۵

تعدادی از اندیشمندان کوزوو با ریاست جامعةالمصطفی دیدار کردند

خبرگزاری رسا ـ تعدادی از اندیشمندان کوزوو با هدف آشنایی با مراکز علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جامعةالمصطفی دیدار کردند.
ديدار تعدادي از انديشمندان کوزوو با رياست جامعةالمصطفي
 
به گزارش خبرگزاری رسا، بصری چاپریچی رییس انجمن نویسندگان کوززوو، صالح باشوتا رییس سابق کتابخانه ملی کوزوو، عثمان غاشی استاد ادبیات جهان در دانشگاه کوزوو و شاعر معروف در کشور کوزوو، ابراهیم بریشا از اساتید معروف جامعه شناسی دانشگاه کوزوو و مشاور سیاسی رییس جمهور سابق کوزوو و عیسی ممیشی رییس دپارتمان شرق‌شناسی در دانشگاه پریشتینا، از جامعةالمصطفی دیدار و با ریاست این نهاد گفت‌وگو کردند.
 
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در این دیدار ضمن خیر مقدم به میهمانان تصریح کرد: امیدواریم این سفر سرآغاز دوره جدید در روابط علمی و فرهنگی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و کوزوو شود.
 
وی در ادامه ضمن ارائه دورنمایی از معرفی ایران اسلامی و ظرفیت های پیش روی آن اظهار داشت: ایران از تمدن و فرهنگی بسیار غنی برخوردار بوده و با آغوشی باز از اسلام استقبال کردهاز یک شکوفایی خاصی برخوردار شد.
 
رییس جامعةالمصطفی ایران معاصر و وضع کنونی آن را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ایران قبل از انقلاب اسلامی در یک استبداد و وابستگی مطلق به غرب به سر می‌برد؛ انقلاب اسلامی خط پایانی بر دوره پر از اسارت و استبداد بود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به ویژگی‌های ایران جدید و نوین افزود: ایران اسلامی برای حفظ استقلال در برابر قدرت‌های بیگانه هزینه‌های زیادی را متحمل شده است؛ ملت ایران موفق شد در برابر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌ها ایستادگی کند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ارائه الگویی نوین توسط انقلاب اسلامی ایران، ابراز داشت: ایران اسلامی با ارائه الگویی نوین ضمن صیانت از اسلام و ارزش‌های آن، آرای مردم را در چارچوب ارزش‌های دینی و اخلاقی مورد توجه قرار داده است.
 
وی گفت: برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی ایران، قانون اساسی و نیز بیش از 30 انتخابات، نشان دهنده جایگاه ایران در عرصه دموکراسی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی پیشرفت های علمی کشور در عرصه‌های گوناگون را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: به رغم همه مشکلات، تحولات گسترده‌ای در عرصه علم و فن آوری صورت گرفته است. تمام مراکز علمی ایران اسلامی بر اساس طرح ها و نقشه های جامعی که تصویب و اعلام می‌گردد، حرکت می کنند.
 
رییس جامعةالمصطفی ضمن ارائه گزارشی آماری از مراکز و مؤسسات دانشگاهی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: بر طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، در سال بیش از سی هزار مقاله علمی در شبکه های علمی بین المللی منتشر می شود.
 
وی با بیان این که ایران اسلامی در بیش از ده رشته از فن آوری های نوین، سرمایه گذاری عظیمی انجام داده است، تصریح کرد: در کنار نظام های علمی بسیار فعال در دانشگاه ها، مراکز علمی حوزوی زیادی در کشور وجود دارد که بیش از 100 هزار نفر از مذاهب مختلف در این مراکز مشغول تحصیل هستند.
 
آیت الله اعرافی با بیان این که در این حرکت علمی، اقوام، نژادها، مذاهب و زن و مرد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، ابراز داشت: زمینه برای رشد علمی تمام اقشار در جمهوری اسلامی ایران فراهم است.
 
وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این‌که ایران اسلامی، همواره حامی مسلمانان و محرومان عالم است، خاطرنشان کرد: تمام دستاوردهای علمی و فکری جمهوری اسلامی ایران، متعلق به تمام مسلمانان جهان است.
 
رییس جامعةالمصطفی ضمن معرفی شهر مقدس قم به میهمانان، بیان داشت: شهر مقدس قم، یکی از مهم‌ترین شهرهای علمی، تاریخی و مهم‌ترین قطب اندیشه اسلامی در ایران و از مهم‌ترین قطب‌های تولید اندیشه اسلامی در جهان می‌باشد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به فعالیت‌ها و ظرفیت‌های جامعةالمصطفی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی قم و ایران، یادآور شد: بیش از 30 هزار نفر از طلاب و دانش‌پژوهان غیرایرانی در واحدهای داخل و خارج از ایران جامعةالمصطفی، در حال تحصیل علوم اسلامی و انسانی هستند.
 
وی در ادامه انتشار بیش از 200 اثر و 70 مجله علمی در سال از سوی جامعةالمصطفی را مورد توجه قرار داد و افزود: باور به ظرفیت بزرگ مسلمانان در جهان و ضرورت احیاء علمی، فرهنگی و تمدنی مسلمانان در همه عالم، از مهم‌ترین رویکردهای جامعةالمصطفی به شمار می رود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که جهان اسلام باید با نگاهی نو و متناسب با دنیای جدید به اسلام و ارزش‌های اسلامی اصیل باز گردد، تصریح کرد: اهمیت وحدت امت اسلامی فراتر از نژاد، زبان، قومیت و مذهب است. باید تلاش کنیم تا سهم جهان اسلام از نظام بین‌المللی را افزایش دهیم.
 
وی ضمن تأکید بر توجه به علوم عقلی و فلسفی، خاطرنشان کرد: دنیای اسلام باید به حوزه معارف عقلی توجه کند؛ با توجه به گستردگی فعالیت دستگاه های متعدد فلسفی ایران اسلامی، این ظرفیت پشتوانه هویت و اتحاد مسلمانان در برابر مکاتب فلسفی جهان است.
 
رییس جامعةالمصطفی در ادامه ادبیات فارسی را جلوه‌گاه ناب‌ترین معارف توحیدی، عرفانی و اخلاقی دانست و اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی یکی از شگفتی‌های ادبیات جهان به شمار می‌رود.
 
وی توجه به حوزه علوم اجتماعی و انسانی با نگاه اسلامی را یکی از ثمرات انقلاب اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: توسعه‌ای که تفسیر و علوم قرآن کریم در رشته های گوناگون پیدا کرده، مثال‌زدنی و چشم گیر است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان سخنان خود با تأکید بر این‌که جامعةالمصطفی، به حوزه زبان و فرهنگ‌ها توجه دارد، گفت: امیدواریم این سفرها ضمن افزایش ارتباطات و تولیدات زبانی، زمینه‌های همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی کوزوو و جمهوری اسلامی ایران را ارتقا دهد./907/ب102/د
ارسال نظرات