۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۲۰۵۳۳۵
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

قرآن محوری طلاب شرط عالم ربانی شدن است

خبرگزاری رسا ـ رییس ستاد اقامه نماز گفت: عالم ربانی شدن آرزوی هر طلبه ای است و این آرزو جز با همنشینی با قرآن میسر نمی‌شود و طلاب باید از همان ابتدا قرآن‌محوری را اولویت امور خود قرار دهند.
درس اخلاق حجت الاسلام و المسلمين قرائتي در تهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز عصر روز جمعه نوزدهم اردیبهشت ماه در اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه با اشاره به مولفه‌ها قرآنی برای تربیت یک فعال قرآنی گفت: قرآن کتاب خداوند است و هر کاری برای این کلام‌الهی صورت می‌گیرد باید خالصانه باشد، زیرا هر اقدامی برای رضای خداوند صورت گیرد، اثرگذار می‌شود و باقی خواهد ماند، از جمله علامت‌های اخلاص این است که اگر کسی یک مسؤولیت را بهتر می‌تواند انجام دهد، مسؤول فعلی آن پست را واگذار کند.

حجت‌الاسلام و المسلیمن قرائتی شراکت را یکی از مؤلفه‌های کار قرآنی دانست و اظهار داشت: فکر نکنید اگر کسی برای تبلیغ دینی پولی نگرفت نشانه اخلاص است، زیرا خود نگرفتن پول نیز می‌تواند مقدمه‌ای برای تظاهر بر ریا باشد؛ از دیگر شرایط یک کار قرآنی موفق این است که در کارها و برای پیشبرد اهداف خود با دیگران وارد شراکت شویم، هیچ ایرادی ندارد که یک فعال قرآنی با سایر اقشار جامعه در تعامل شود.

رییس ستاد اقامه نماز سومین عامل موفقیت فعالیت قرآنی را دغدغه و سوز دل داشتن فعال‌ قرآنی عنوان کرد و گفت: سومین عامل موفقیت برنامه‌های قرآنی این است که شخص دغدغه و سوز دل داشته باشد، خود من از امام خمینی(ره) در سال 42 شنیدم که فرمود «من دیشب به خاطر مشکلات جهان اسلام تا صبح نخوابیدم و دایم برای حل مشکلات مسلمانان جهان دعا و برنامه‌ریزی می‌کردم».

استاد اخلاق و معلم قرآن با بیان این‌که حفظ و حتی تلاوت قرآن را نباید برای کسی اجبار کرد افزود: برای حفظ قرآن کریم نباید به کودکان و مخاطبان فشار آورد و هر کسی بر اساس ظرفیت خود باید قرآن کریم را حفظ کند، زیرا در آیات قرآن کریم حتی تلاوت قرآن نیز بر اساس حال مخاطب توصیه شده است.

مولف کتاب ارزشمند «تفسیر نور» با توصیه به اهالی قرآن خاطرنشان کرد: برای استفاده در جلسات قرآن برای عموم مردم توصیه می‌شود از دو تفسیر «نور» و تفسیر «نمونه» استفاده شود، زیرا این دو تفسیر قرآن را با زبان ساده ارایه کرده است، همچنین آموزش تفسیر قرآن نباید به طول انجامد و نیز باید در بیان تفسیر از یک تفسیر مختصر و کوتاه استفاده کرد.

موسس مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن با اشاره به بهره گیری بیشتر طلاب جوان از فیوضات قرآن کریم، اذعان داشت: هنر طلبه، عمل به واجبات و مستحبات است، ولی بهره گرفتن از انوار قرآنی، عمل به توصیه‌های آن و انس با این مصحف شریف باید همیشه مورد نظر طلاب قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی با تاکید بر ضرورت تطابق پاسخ طلاب به شبهات با احکام قرآنی، افزود: دفتر تبلیغات اسلامی با استفاده از 200 کارشناس دینی، پاسخ به شبهات موجود در جامعه را عهده‌دار است و بهتر آن است که همه روزه شبهات و بهترین پاسخ‌ها را استخراج کرده و برای استفاده مطلوب به حوزه‌های دیگر ارسال نمایند تا مورد استفاده سایر طلاب باشد.

این مفسر قرآن بهره‌گیری از اوقات فراغت را مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده از فرصت‌ها و حذف تعطیلات و مدیریت زمان باید مدنظر طلاب قرار گیرد؛ همان‌گونه که در قرآن کریم تعطیلی فقط در زمان برپایی نماز جمعه مجاز عنوان شده است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با توصیه به طلاب برای برنامه‌ریزی صحیح در تحصیل علم و حرکت در مسیر آموزه‌های قرآنی افزود: عالم ربانی شدن آرزوی هر طلبه ای است و این آرزو جز با همنشینی با قرآن میسر نمی‌شود و طلاب باید از همان ابتدا قرآن‌محوری را اولویت امور خود قرار دهند.

این استاد قرآن با بیان این‌که سخنران باید ساده، عامیانه و مطابق با حوصله مخاطب خود سخنرانی کند گفت: برخی اصول مرسوم بوده و اجرای آن در این زمان صحیح نیست و باید تصحیح گردد که از آن جمله می‌توان به سخنان کاملا علمی، سخنان پیچیده گفتن و عدم توجه به حوصله مردم اشاره کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: اهمیت تسلط بر ادبیات قرآنی و درست خواندن قرآن زمانی برای طلبه روشن می‌شود که او یک قرآن بدون اعراب را به درستی بخواند و در مرحله بعد زندگی، امورات و ادبیات خود را نیز قرآنی کند که این هنری زیبا برای طلاب جوان حوزه هاست.

این مفسر قرآن، تربیت مفسران و حافظان قرآنی در حوزه‌ها را امری ضروری عنوان کرده و ابراز داشت: در دیدار با اعضای شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، از آنها خواستم که 52 طلبه از مجموع 52 حوزه علمیه موجود در این استان را برای تحصیل و تربیت مفسر قرآن کریم معرفی کنند تا تجربیات خود را به آنها منتقل کرده و آنان نیز در حوزه‌های خود به تدریج به تفسیر و تربیت مفسران اقدام کنند.

موسس مرکز فرهنگی درس‌هایی از قرآن با اشاره به مهجور بودن قرآن و لزوم توجه جدی به آن در حوزه‌های علمیه گفت: توجه به قرآن، تفسیر درست از آن، بهره گیری کافی و عمل به احکام این کتاب الهی باید بیش از پیش مورد توجه جدی حوزه‌ها قرار گرفته و قرآن نور تحصیل، تهذیب و تمام امور ما شود./9667/پ202/ص

ارسال نظرات