۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۲۰۶۴۳۱

مجتمع بزرگ آموزشی فرهنگی حوزه علمیه در خراسان شمالی احداث می شود

خبرگزاری رساـ مدیر حوزه علمیه استان خراسان شمالی گفت: مجتمع بزرگ آموزشی و فرهنگی حوزه علمیه با هدف فراهم کردن زیرساخت های لازم برای بازگشت طلاب استان مقیم در حوزه های علمیه قم و مشهد، در بجنورد احداث می شود.
حجت الاسلام سالاري مكي

حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مسؤول نمایندگی حوزه علمیه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بازگشت طلاب و روحانیان بومی استان از حوزه های علمیه قم و مشهد بر اساس رهنمون مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی، اظهار داشت: علاوه بر توسعه کمی و کیفی مدارس علمیه استان خراسان شمالی و احداث حوزه علمیه جامع در بجنورد، بر اساس برنامه قرار است مجتمع بزرگ آموزشی، فرهنگی و رفاهی حوزه علمیه در بش قارداش بجنورد احداث شود.

 

به گفته وی طرح اصلی این مجتمع در مقیاس کشوری طراحی شده تا بتواند علاوه بر پذیرش طلاب و روحانیان بومی خراسان شمالی، به حوزه های علمیه سراسر کشور نیز در بخش های آموزشی، فرهنگی و رفاهی خدمات ارائه دهد.

 

حجت الاسلام سالاری مکی اظهار داشت: قرار است مجتمع بزرگ آموزشی، فرهنگی و رفاهی حوزه علمیه در بجنورد به گونه ای احداث شود که خدمات آن محدود به طلاب و روحانیان این استان نباشد بلکه اردوهای کشوری و برنامه های فرهنگی و آموزشی حوزه های علمیه سایر استان های کشور نیز امکان برگزاری در این مکان را داشته باشند.

 

وی افزود: با توجه به این که مجتمع مذکور در جوار بوستان ملی تفریحی گردشگری بش قارداش بجنورد احداث می شود، زمینه اجرای برنامه های فرهنگی و تفریحی نیز در این مکان به صورت مطلوبی مهیا است.

 

دبیر شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: در حال حاضر زمین مورد نیاز برای ساخت مجتمع مذکور به مساحت هفت هکتار از منابع طبیعی گرفته شده و سند قطعی هم برای آن صادر شده است.

 

وی عنوان کرد: علاوه بر این بخشی از محوطه مشجر شده و اقدامات اولیه برای احداث مجتمع مزبور نیز انجام شده است.

 

حجت الاسلام سالاری مکی در مورد اعتبار مورد نیاز برای ساخت این مجتمع عنوان کرد: با توجه به عظمت پروژه، هنوز اعتبار دقیق مورد نیاز برای ساخت آن اعلام نشده و به همین دلیل نیز مقرر شده تا ساخت این مجتمع به صورت مرحله ای و فازبندی شده اجرایی شود.

 

وی با تأکید بر این که ساخت کامل مجتمع اعتبار کلانی لازم دارد، اضافه کرد: در این زمینه مجمع خیران حوزه علمیه استان خراسان شمالی فعال شده و در نظر دارد تا در نخستین فعالیت خود از ظرفیت خیران برای احداث این مجتمع استفاده کند.

 

مسؤول نمایندگی حوزه های علمیه استان خراسان شمالی تصریح کرد: اجرای پروژه مجتمع آموزشی، فرهنگی و رفاهی حوزه علمیه در مرکز استان به دلیل بزرگ بودن طرح؛ بدون کمک خیران امکان پذیر نخواهد بود و به همین دلیل نیز لازم است خیران برای احداث آن کمر همت ببندند.

 

حجت الاسلام سالاری مکی یکی از دلایل عزیمت طلاب و روحانیان استان خراسان شمالی به حوزه های علمیه قم و مشهد را کمبودهای زیرساختی و نیز عدم تدریس سطوح عالی در حوزه های علمیه استان ذکر و اظهار امیدواری کرد که با توسعه کمی و کیفی مدارس علمیه و نیز احداث حوزه علمیه جامع و مجتمع بزرگ آموزشی و فرهنگی در بجنورد، زمینه بازگشت طلاب بومی استان و نیز پذیرش طلاب سایر استان های کشور، بیش از پیش فراهم شود.

 

وی بازگشت طلاب و روحانیان بومی خراسان شمالی از حوزه های علمیه قم و مشهد و نیز سایر حوزه های علمیه بزرگ کشور را یکی از برنامه های اصلی نمایندگی حوزه علمیه در خراسان شمالی اعلام کرد و گفت: در این زمینه پیش تر حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان و رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی با ارسال نامه ای رسمی از طلاب و روحانیان بومی مقیم قم و مشهد دعوت کرده تا بر اساس فرموده مقام معظم رهبری به خراسان شمالی بازگردند و به ترویج آموزه های دینی در استان زادگاه خود بپردازند.

 

گفتنی است، در حالی که در استان خراسان شمالی 135 روحانی به عنوان ائمه جمعه ادارات، 167 روحانی در مساجد و 240 روحانی در مدارس به عنوان مسؤول و یا امام جمعه فعالیت می کنند؛ بر اساس اعلام اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در حال حاضر تنها در حوزه های علمیه قم و مشهد هزار طلبه و روحانی بومی خراسان شمالی مشغول تحصیل و یا تدریس هستند./9314/ت303/ب

ارسال نظرات