۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۰۶۴۵۲
یک مدیر حوزوی مطرح کرد:

مقدمات دریافت الهام از سوی غیرپیامبران

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه برادران اباصالح المهدی (عج) شهرستان فردیس با اشاره به خودسازی و مبارزه با نفس گفت: انسان می‌تواند در مسیر ظهور و فعلیت حرکت کند و رشد کند همان‌طوری که برای پیامبران وحی وجود داشت برای انسان هایی که همواره مراقب نفس خویش بوده اند الهام وجود دارد.
اخلاق و تهذيب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی فرخ، مدیر مدرسه علمیه برادران اباصالح المهدی (عج) شهرستان فردیس ،صبح امروز در جمع  طلاب و اساتید مدرسه علمیه خواهران کوثر کرج، با اشاره به حکمت 52 نهج البلاغه مبنی بر «الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عَلَى مَا تَکْرَهُ وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ»، صبر و استقامت را یکی از ابزار تربیت انسان دانست و گفت: خداوند متعال در برابر خوشی ها و رفاه، انواع گرفتارى‏ها و دردها را مقدر داشته تا انسان‌های صبور و پایدار را از افراد ناپایدار و بی ثبات تمایز دهد لذا تکامل و رشد انسان بستگی به ایستادگی و ثبات قدم در برابر ناآرامی‌ها و سختی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی خواهد بود.

 وی در ادامه با بیان این‌که زنده نگاه داشتن یاد و ذکر خداوند در دل موجب فرونشاندن سرکشی نفس اماره می شود گفت: انسان باید همواره نفس خود را که مانند شیطان است مراقبت نموده و عملکرد خود را در زمینه خوبی‏ها و بدی‏ها مورد محاسبه قرار دهد و همواره برای انجام وظیفه الهی سعی و تلاش کند تا به درجه اخلاص برسد.

حجت الاسلام فرخ همچنین به حدیث «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه» اشاره کرد و افزود: اساس رشد و پیشرفت و اساس اخلاق و عرفان در شناخت خود و راه‌های هدایت است و مهمترین مرتبه خودشناسی، شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادها و سرمایه‌های وجودی خود می باشد که می تواند مقدمه‌ای برای رشد و تقرب به خداوند متعال باشد.

وی با اشاره به آیه «و لا تکونوا کالذین نسوا الله فانسیهم انفسهم...» ادامه داد: اگر کسی خداوند را فراموش کند خود و نفس خود را فراموش می کند زیرا در این حالت انسان اسماى حسنى و صفات علیاى او را که با صفات ذاتى انسان ارتباط مستقیم دارد فراموش کرده است و زمانی که به اسباب ظاهری اعتماد کند به غیر خداوند اعتماد کرده است.

مدیر مدرسه علمیه اباصالح المهدی(عج) در ادامه به تدبیر الهی در آیه «اقرا باسم ربک الذى خلق» اشاره کرد و تصریح کرد : رب صاحب و پرورش دهنده‌ای است که عالم وجود را آفریده و تدبیر کننده این هستی است لذا با قدم در مسیر عبودیت و بندگی می‌توان دست تدبیر الهی را در تمام تار و پود عالم احساس کرد.

وی در پایان به  آیه «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوّاها» به اصل ثابت انسانی و خود آگاهی اشاره کرد و افزود: در این آیه به برتری انسان بر تمام موجودات اشاره شده است لذا انسان می‌تواند در مسیر ظهور و فعلیت حرکت کند و رشد کند همان‌طوری که برای پیامبران وحی وجود داشت برای انسان هایی که همواره مراقب نفس خویش بوده اند الهام وجود دارد./9596/پ202/ص

ارسال نظرات