۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۲۱۳۷۶۳

«عقلانیت» رحیم پور ازغدی به چاپ هشتم رسید

خبرگزاری رسا ـ کتاب «عقلانیت ـ بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه» نوشته استاد حسن رحیم ‌پور ازغدی از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به چاپ هشتم رسید.
عقلانيت

به گزارش خبرگزاری رسا، مبحث اصلی این نوشتار شرح و تبیین این مدعاست که «عقلانیت غربی که در نظام "لیبرال ـ بورژوا" و تمدن کنونی مغرب زمین، نهادینه شده، مبتنی بر برداشتی شتاب‏زده از عقلانیت است که به شدت ناقص، ناتوان از تفسیر اصلی‏ترین مقاطع زندگی و مهم‏ترین نیازهای آدمی و قابل یک محاکمه تمام عیار علمی است و باید به دنبال عقلانیتی بودکه کلیه مزایای "عقلانیت ابزاری" و "صوری" را مد نظر بدارد اما بدان اکتفا نکرده و به حدودی بس جامع‏تر و شامل‏تر بیندیشد؛ زیرا وقتی پروژه"زندگی و انسان"را با تأملی جدی‏تر و دقیق‏تر بنگریم، مفهوم "عقلانیت"، به همان نسبت دقیق‏تر شده، بلکه پاک عوض می‏شود و چه بسا رفتاری که در دستگاه "هزینه ـ فایده"، در یک انسان‏شناسی غیرالهی، "عقلانی" تلقی می‏شود، در دستگاه "هزینه ـ فایده" جامع‏تر، که اسلام‏شناسی اسلامی، مدعی آن است، غیر مقرون به صرفه و کاملاً غیرعقلانی از آب درآید و به عکس.»

نگارنده در کتاب مفهوم «عقلانیت» و «کنش منطقی» در رفتار اجتماعی ـ اقتصادی (یکی از اصول توسعه سرمایه‏داری) را بررسی و بیشتر به آرای «ویلفردو پاره‏تو» و «ماکس وبر» اشاره نموده، در اصل قصد دارد مفهوم «عقلانیت» را در مبانی جامعه‏شناسی توسعه بررسی نماید.

نگارنده برای عقلانیت سه جنبه معرفتی، اخلاقی و ابزاری قائل است. به زعم وی و بر اساس بررسی نظریات «پاره‏تو» و «وبر» در عقلانیت غربی تنها به عقلانیت ابزاری اکتفا شده است.

بخش دوم کتاب «عقلانیت اسلامی» نام دارد. در این باب از کتاب تصریح شده است که عقلانیت اسلامی از انسان و حیات می‏پرسد و وقتی سنگ بنای عقلانیت را گذارد و مختصات و اهداف مبانی آن را معلوم کرد به تنظیم اخلاقیات (در راستای عقاید و فرهنگ) می‏نشیند و عاقبت به روش‏ها و ابزار تأمین اهداف مادی و معنوی بشریت می‏پردازد.

چاپ هشتم کتاب «توسعه» با صفحه‏آرایی و طرح جلد جدید، در 104 صفحه رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 3000 تومان از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است. دفتر نشر معارف با همکاری نشر طرح فردا، به زودی از این نویسنده و نظریه‏پرداز دو کتاب «گفتگوی انتقادی در علوم اجتماعی» و «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» را منتشر می نماید./916/د102/س
 

ارسال نظرات