۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۱
کد خبر: ۲۱۳۷۹۸
حجت الاسلام رفیعی در مراسم احیای شب بیست و سوم رمضان:

مسؤولی که کار نکند در حق مردم بی انصافی کرده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر این که مسؤولی که کار نکند و یا نماینده ای که وقتش را صرف مسائل جناحی در مجلس کند در حق مردم و اعتماد آنها بی انصافی کرده است، بخش قابل توجهی از ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی را معلول عدم رعایت انصاف دانست.
حجت‌الاسلام ناصر رفيعي حجت الاسلام محمد ناصر رفيعي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان که با حضور خیل عظیم مردم در حرم کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، با تاکید بر این که ائمه اطهار(ع) به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اهمیت ویژه ای می دادند، گفت: حضرت امام صادق(ع) با وجود این که در بستر بیماری بودند فرمودند در این شب مرا به مسجد ببرید و در مسجد احیا گرفتند.

 

وی با استناد به روایتی از امام معصوم(ع) تاکید کرد: محروم کسی است که شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان را درک نکند، در روایتی دیگر داریم که در این شب از خدا بخواهید که اسم ما را در زمره سعادتمندان بنوسید و زمانی که از دنیا می رویم روح ما را با شهدا محشور کند.

 

حجت الاسلام رفیعی با تاکید بر این که روایات بسیاری در فضلیت و اهمیت خواندن سوره قدر در شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان وارد شده است، گفت: در روایتی تاکید شده «اگر کسی شب بیست و سوم هزار مرتبه سوره قدر را بخواند صبح می کند در حالی که یقین او قوی شده است».

 

این استاد حوزه علمیه قم گفت: حضرت امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرماید برای هر چیزی گنجی است و گنج و ثمره قرآن سوره انا انزلناه فی لیله القدر است.

 

سوره قدر سوره ولایت است

وی با بیان این که سوره قدر سوره ولایت است، اضافه کرد: امشب(شب بیست و سوم رمضان) یکی از ابعاد اهمیت آن این است که شب ولایت و امام زمان(عج) است؛ انسان به هر شکلی که می تواند باید سعی کند توفیق عبادت و راز و نیاز در این شب معنوی را درک کند.

 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با استناد به روایاتی احتمال شب قدر بودن شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان را بیش از شب های دیگر ذکر کرد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه حضور گسترده و پرشور مردم به ویژه نسل جوان در برنامه های معنوی از جمله شب های قدر را نشانه ارادت آنان به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) دانست.

 

بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی ناشی از بی انصافی است
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که بسیاری از گناهان و ناهنجاری ها در سطح جامعه ناشی از بی انصافی است، گفت: حضرت امیرمؤمنان تاکید می کنند اگر انصاف در جامعه باشد بسیاری از امور آسان می شود، ایشان انصاف را راس و هرم تمام فضائل می دانند.

 

حجت الاسلام رفیعی انصاف را غیر از عدل معنا کرد و ابراز داشت: انصاف چهار گونه است، نخست انصاف با خدای متعال؛ خدایی که به ما نعمت داده آیا انصاف است که شاکر نعمت های او نباشیم؛ انصاف با خدا در دو مرحله فکر و عمل است.

 

سؤ استفاده از اسم ائمه در مسائل سیاسی درست نیست

وی یادآورشد: گاهی برخی افراد در مسائل سیاسی از اسم ائمه استفاده ابزاری می کنند، رهبر کبیر انقلاب وقتی به نام امام زمان(عج) و اهل بیت(ع) می رسیدند چه تواضع و خشوعی می کردند، برخی بی دقتی می کنند، استفاده ابزاری درست نیست.

 

حجت الاسلام رفیعی خاطرنشان کرد: مصداق اولی الامر معصومین(ع) هستند؛ ما برای مساله ولایت فقیه، فقاهت و مرجعیت استدلال ها و مبانی محکم داریم که می توانیم به آن استناد کنیم، اما مساله مهم این است که احساسی نشویم؛ حضرت امام، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید نیز به برخی از امور راضی نیستند و اعلام هم می کنند.

 

وی انصاف با خود را دومین قسم انصاف ذکر کرد و گفت: انصاف با خود در دو مرحله جسم و روح است، آن کس که خود کشی و اضرار به نفس می کند و با شراب خواری و یا مصرف اعتیاد و دخانیات به جسم خود ضربه می زند در مرحله نخست در حق خودش بی انصافی می کند.

 

چشمی که به گناه آلوده شد به صورت کور وارد محشر می شود
حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: جوانان عزیز دقت کنند چشم خود را با نگاه با ارتکاب گناه، نا محرم و سی دی مبتذل به گونه ای درنیاورند که روز قیامت به صورت کور وارد محشر شود.

 

وی اضافه کرد: برخی در حق همسر، فرزند و مردم بی انصافی می کنند، باید در رفتار، گفتار و قضاوت با دیگر از دایره انصاف خارج می شوند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: بسیاری از ناهنجاری ها ناشی از بی انصافی است، چرا باید یک چهارم ازدواج های ما منجر به طلاق شود؟ این فاجعه است. طلاق مساله ای است که پیامدهای ناگوار اخلاقی و اجتماعی در جامعه به دنبال دارد و زیبنده نیست در جامعه اسلامی آمار طلاق این گونه بالا باشد.

 

وی بی حجابی در جامعه را افزون بر گناه فردی، بی انصافی در حق شهدا و نظام دانست و تاکید کرد: ماشین حریم خصوصی نیست که عده ای هر چه دلشان خواست در ماشین انجام دهند؛ نیروی انتظامی موظف است با افرادی که در ماشین روسری از سر بر می دارند برخورد کند و آنها را جریمه کند.

 

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: مسؤولی که کار نمی کند، به اعتماد مردم بی انصافی می کند، نماینده ای که وقت او در مجلس صرف مسائل جناحی می شود در حق حوزه انتخابیه و مردمی که به او رای داده اند بی انصافی کرده است.



این خطیب حوزه علمیه مرحله دیگر انصاف را انصاف با دشمن دانست و با الگو دانستن سیره حضرت رسول(ص) و اولیای الهی در این خصوص، تاکید کرد: حضرت مولا علی(ع) امام المنصفین بودند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن کشتار مردم بی دفاع غزه از سوی صهیونیست های غاصب و جنایتکار، ابراز داشت: امروز اسرائیلی ها بی دین و غاصب با مردم غزه چه می کنند؟ خاک و سرزمین آنها را غصب کرده اید، یک اتاق به آنها داده اید و هر از چند گاه آنها را به خاک و خون می کشید؟ آیا این انصاف است؟

 

حجت الاسلام رفیعی به تحولات دردناک عراق نیز اشاره و تصریح کرد: مردم عراق در انتخابات شرکت کردند و به جریان و افراد مورد نظر خود رای دادند، اما این که یک عده در یک استان جمع شوند و اعلام استقلال کنند، این خیانت و بی انصافی است؟ چرا خلاف رای مردم عمل می کنید؟ در کشور سوریه نیز چنین وضعیتی حاکم است.

 

حجت الاسلام رفیعی یادآورشد: کشور عراق مهد شیعه و اسلام و محل بارگاه بسیاری از ائمه اطهار(ع) است؛ امیدواریم خدای متعال مردم این کشور را از دست تکفیری ها و گروه های تروریستی نجات دهد. /924/پ201/ج

ارسال نظرات