۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۲۱۵۱۸۱
نماینده مجلس:

هدف قدرت های خارجی از هرج و مرج در کشورهای اسلامی حاکم کردن استبداد است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس شورای اسلامی سیاست قدرت های خارجی را تفرقه انداختن و ایجاد هرج و مرج دانست و گفت: این سیاست باعث می شود که ملت ها از مبارزه و انقلاب علیه استبداد خسته شده به علت نداشتن رهبر مردمی و واحد به حکومت استبدادی و امنیت حداقلی رضایت داشته باشند.
گروه تروريستي داعش

احمد بخشایش اردستانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت­و­گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به جریان مشروطیت اظهارداشت: فقر و استبداد دوران قاجار باعث شد مردم به پرچمداری روحانیت علیه حکومت قیام کنند که با مهاجرت­های مختلف علما، همراهی ملی­گرایان، مظفرالدین شاه در سال 1285 فرمان مشروطه را صادر کرد.

وی با بیان جریان­های مختلف دخیل در مشروطیت، روحانیت را سردمدار مبارزه با استبداد قاجاری برشمرد و ابرازداشت: روحانیت از حمایت توده مردم برخوردار بود و در مرحله بعد ملی­گرایان با نگاهی به رهاورد آزادی در انقلاب فرانسه و جریانات ضعیفی همچون حزب توده نیز برای رسیدن به پادشاهی مشروطه تلاش می­کردند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی روشنفکران غربزده را عامل تفرقه و جدایی بین علما دانست و افزود: تفرقه بین علما و عدم حمایت شیخ فضل الله نوری از قوانین ضد اسلامی و انحراف به وجود آمده در مشروطه یکی از دلایل شکست آن بود.

بخشایش اردستانی در ادامه با اشاره به وجود افراد ضدمذهبی همچون ملکم خان و آخوند زاده در مشروطه گفت: وحدتی که با هدف مشترک مبارزه با استبداد به وجود آمد در آستانه تحقق مشروطه به علت سهم خواهی اینگونه افراد از بین رفت و با تفکرات ضداسلامی سران مشروطیت به هرج­و­مرج و استبداد رضاخانی منتهی شد.

وی رهبری واحد و مشخص را حلقه گمشده نهضت مشروطه عنوان­کرد و یادآورشد: عدم رهبری که سخنش فصل­الخطاب باشد، ناآگاهی فرهنگی مردم، اختلاف و تفرقه بین علما، سهم خواهی سران مشروطه و حاکمان نالایق و مستبد باعث شکست مشروطیت شد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی نقش سفارت انگلیس و شوری را در ساقط شدن مشروطه مهم برشمرد و تأکیدکرد: برخی از انقلابیون وابسته، پیروزی بدون قدرت­های خارجی را غیرممکن می­دانستند ازاین­رو سفارت­های خارجی مکان تحصن و صرف غذا برای برخی مشروطه­خواهان شده بود.

وی سیاست قدرت­های خارجی را تفرقه انداختن و ایجاد هرج­و­مرج دانست و تصریح­کرد: این سیاست باعث می­شود که ملت­ها از مبارزه و انقلاب خسته شده به حکومت استبدادی و امنیت حداقلی رضایت داشته باشند.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیداری اسلامی و انقلاب­های منطقه به­ویژه مصر اضافه­کرد: به علت نداشتن رهبر بابصیرتی همچون امام خمینی(ره) این سیاست تفرقه در این کشور اجراشده و انقلاب­ اسلامی مردم مصر مصادره شده است./908/ت302/ج

ارسال نظرات