۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۲۱۵۲۹۸
رییس اتحادیه دانشمندان جهان اسلام:

حمله آمریکا به عراق در راستای تضعیف ایران بود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، برخی مسؤولان وقت، به جورج بوش نامه نوشتند که ما کمک می کنیم دولت مد نظر شما در عراق روی کار آید در مقابل بوش جواب داد؛ ما آمده ایم که ایران را تنبیه کنیم.
دکتر صلاحي، رييس سازمان بسيج اساتيد کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سهراب صلاحی، رییس اتحادیه دانشمندان جهان اسلام امروز در همایش بین المللی مشروطیت که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: مشروطه را نمی توان یک انقلاب نامید بلکه مشروطه یک جنبش است.

 


وی با اشاره به این‌که ناکارآمدی قاجار، نوخواهی روشنفکران مشروطه و حضور گسترده علما سه عامل اصلی تشکیل جنبش مشروطه بود، خاطرنشان کرد: ایجاد مشکلاتی در حلقه روشنفکران که حکومتی مبتنی بر قانون عرفی می خواستند همچنین دو دستگی علما که به دنبال تأسیس عدالت خانه بودند منجر به شکست این جنبش شد.

 


صلاحی ادامه داد: روشنفکران به سفارتخانه های روس و انگلیس سرسپرده شده بودند و در حوزه علما اختلاف ایجاد شد، چرا که روشنفکران در ترجمه متون غربی امانت را رعایت نکردند و نتوانستند تمایز بنیانی مشروطه غربی و نظام اسلامی را متوجه شوند.

 


وی با اشاره به تشابه های اوضاع و شرایط حاکم بر دوران نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی ایران گفت: غرب گرایی و شرق گرایی در اوایل انقلاب موج می زد، اما باید توجه داشت که امواج غرب گرایی نتوانست انقلاب اسلامی را به زانو در آورد.

 


رییس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان این‌که غرب به ویژه آمریکا در طول ادوار مختلف با فتنه‌انگیزی، ایجاد چنددستگی و تفرقه میان نخبگان، علما و روحانیت به دنبال سلطه بر ایران بوده است، تصریح کرد: آمریکا درصدد نابودی ایران برای رسیدن به رهبری جهان سلطه گران اول جهانی است.

 


وی با اشاره به این‌که حمله آمریکا به عراق در راستای تضعیف ایران و تبدیل رژیم صهیونیستی به قدرت اول منطقه ای بوده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه زمانی که آمریکا به عراق حمله کرد، برخی مسؤولان وقت، به جورج بوش نامه نوشتند که ما کمک می کنیم دولت شما در عراق روی کار آید در مقابل بوش هم در جواب آن ها گفت؛ ما آمده ایم که ایران را تنبیه کنیم.

 


رییس اتحادیه دانشمندان جهان اسلام ادامه داد: در آن دوران بنده از بی بی سی شنیدم که می گفت «سربازان آمریکایی به بغداد می روند و سیاستمداران چمدان را بستند و به تهران سفر می کنند.» اما جمهوری اسلامی ایران با بهره مندی از رهبری آگاه بزرگترین شکست سیاسی خارجی را به آمریکا تحمیل کرد.

 


صلاحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به باریکه غزه و کشتار بی رحمانه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین اظهار داشت: چهارمین ارتش مسلح دنیا در مقابل تدبیر نظام اسلامی ایران در غزه به زانو درآمده و به فضل خدا با ظرفیت مهم پشتیبانی ملت از نظام، ظرفیت تاریخی ایران و ظرفیت علمی و با تکیه بر رهبری دشمنان را شکست می دهیم.

 


رییس بسیج اساتید کشور در پایان تأکید کرد: مهم ترین علت شکست عاملی که مانع شکست توطئه های دشمنان و عدم سرنگونی انقلاب اسلامی در طول 35 سال گذشته بوده است، قدرت عظیم رهبری و جلوگیری از انحراف بود، باید دانست که فتنه 88 می توانست موجب براندازی نظام شود، اما ملت ایران با تکیه بر رهبری و غیرت دینی توانست این توطئه را خنثی کند.

 


همچنین محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز در سخنانی با بیان این‌که با ظهور مشروطیت، تغییرات و دگرگونی های زیادی در زندگی اجتماعی مردم روی داد، اظهار داشت: در این نهضت در کنار عامل دینی، تمامی اقوام ایرانی در به ثمر نشستن آن نقش ایفا کردند.

 


پورمحمدی تبدیل رعیت به ملت، تکوین قانون، تأسیس مجلس و به رسمیت شناخته شدن مردم را از دستاوردهای مهم مشروطیت برای ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: حضور مطبوعات، قرارگرفتن در مسیر شرق به غرب و همچنین ظلم و بیداد بیش از حد مردم آذربایجان را برآن داشت تا علیه استبداد قیام کنند و نهضت مشروطه یکی از این قیام ها بود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات