۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۲۱۵۹۱۳

معرفی توصیفی تفاسیر روایی معروف شیعه

خبرگزاری رسا ـ کتاب «معرفی توصیفی تفاسیر روایی معروف شیعه» که به بررسی هفت کتاب تفسیری برجسته پرداخته، از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.
معرفي توصيفي تفاسير روايي معروف شيعه

 

به گزراش خبرگزاری رسا ـ کتاب «معرفی توصیفی تفاسیر روایی معروف شیعه» نگاشته محمود ابوترابی که به بررسی هفت کتاب تفسیری برجسته پرداخته، از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

 

کتابهای تفسیری روایی شیعه به شکل کلی از جنبه‌های مختلف بررسی شده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد اثر حاضر نخستین پژوهشی است که به طور مستقل و بسیار گسترده در هفده محور شکلی و محتوایی، به هفت کتاب تفسیری برجسته: تفسیر امام عسکری علیه السلام، تفسیر فرات کوفی، تفسیر قمی، تفسیر نعمانی، تفسیر عیاشی، تفسیر البرهان و تفسیر نورالثقلین پرداخته است.

 

این کتاب در بررسی موضع و سبک هر یک از مؤلفان در قبال موضوعات ده‌گانه به: ارائه مقدمه، اخبار آحاد و نقل یا حذف سند، روایت موثق و غیر آن، استفاده از کتب تفسیری و غیر آن، نقل و نقد روایات اسراییلی، نقل روایات درباره حروف مقطعه، در بیان فضیلت سوره‌ها، وقرائات آیات، نقل روایات اسباب نزول و تاریخی، و اخبارتأویل‌گر آیات توجه کرده است؛ و در بعد محتوایی تفسیرهای مورد بحث، به موضوعات هفت‌گانه: معارف اعتقادی و مذهبی، شأن و مقام اهل بیت، اسرائیلیات، اخلاقی و تربیتی، فقهی، تاریخی زمان پیامبر و عصر اهل بیت و پیامبران پیشین و طرح مطالب با علمای عامه پرداخته است.

 

فهرست مطالب کتاب به این قرار است: «مقدمه»، « مباحث مقدمی»، «تفاسیر روایی و مقدار اعتبار آنها»، «بررسی موضع و سبک مؤلفان تفاسیر روایی»، «بررسی محتوایی تفاسیر روایی» و «مقایسه و ارزیابی بین موضع مفسران و محتوای تفسیرها»

  

معرفی توصیفی تفاسیر روایی معروف شیعه از سوی انتشارات سمت در سال 93 منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات