۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۲۱۶۴۹۷
در شماره جدید دوماهنامه آفاق مهر می خوانیم؛

امام فرمودند اگر چادر ندارید بگویم احمد برایتان بخرد

خبرگزاری رسا ـ شماره 56 دوماهنامه فرهنگی اجتماعی آفاق مهر از سوی مجتمع آموزش عالی امام خمینی (رحمةالله علیه) وابسته به جامعةالمصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) العالمیه منتشر شده است.
دوماهنامه آفاق مهر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 56 دوماهنامه فرهنگی اجتماعی آفاق مهر از سوی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(رحمةالله علیه) وابسته به جامعةالمصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) العالمیه ویژه فروردین ـ خرداد 1393 چاپ و روانه بازار شده است.

 

در این شماره از نشریه آثار و گفتاری از حضرات آیات حضرت امام خمینی(رحمةالله علیه)، حضرت آیت‌الله سید علی قاضی، آیت‌الله شهید استاد مطهری، حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای، حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرای، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، حضرت آیت‌الله نوری همدانی، حضرت آیت‌الله سبحانی و حجت‌اسلام والمسلمین اعرافی، محمدی گلپایگانی و قرائتی و حجج اسلام سید حسن نصرالله، سیدمحمد نجفی یزدی، دکتر حسین علوی‌مهر، دکتر بی آزار شیرازی، محمد الله‌اکبری، مهران شفیعی و اساتید و دانش‌پژوهان جامعة‌المصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) منتشر شده است.

 

این دوماهنامه شامل بخش‌هایی همچون «حسن مطلع»، «عرفان، اخلاق، تربیت»، «دیدار و گفت‌و گو»، «آموزش و پژوهش»، «و اما طلبگی»، «بین‌الملل»، «سیاست و اجتماع»، «فرهنگ و هنر»، «اخبار» و «حسن ختام» است.

 

«رمضان قطعه‌ای از بهشت»، «در این ماه با سایر ماه‌ها فرق داشته باشیم»، «در ماه رمضان از سیاهی اعمال بدمان مقداری حذف کنیم»، «روز قدس روز صیانت اسلام است» و «حماسه 1» از موضوعات مطرح‌شده در بخش حسن مطلع این دوماهنامه است.

 

در ذیل موضوعی با عنوان در ماه رمضان از سیاهه اعمال بدمان مقداری حذف کنیم مطالبی درباره ماه رمضان، امام علی علیه‌السلام، امام حسن علیه‌السلام، شب قدر و روز قدس از نگاه مقام معظم رهبری بیان شده که قسمتی از آن به این شرح است: «قدم اول در راه خدا، شکستن خویشتن و خود را فقیر و تهی‌دست مطلق دیدن است. یعنی انسان در عین قدرت و ثروت و علم و برخورداری از مزایا و محاسن و خصوصیات مثبت و در اوج دارایی و توانایی، واقعا نه به صورت تعارف، خود را در مقابل خدا، نیازمند و تهی‌دست و محتاج و کوچک و حقیر ببیند. این، آن روحیه کمال انسانی است که البته باید با تمرین به این جاها رسید.

 

روز قدس، یک روز به معنای حقیقی کلمه، بین‌المللی اسلامی است؛ روزی است که ملت ایران می‌تواند با کمک ملت‌های مشتاق دیگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زیاد شده، یک حرف حقی را فریاد کند که برای پنهان‌کردن آن حرف حق و خاموش‌کردن آن فریاد، سال‌هاست که دستگاه استکبار دارد سرمایه‌گذاری می‌کند. روز قدس پشتوانه امنیت کشور ما هم هست، این را همه آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفری که روز قدس توی خیابان می‌آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهای انقلابش کمک می‌کند. روز قدس روز بزرگی است».

 

در بخش عرفان، اخلاق و تربیت دوماهنامه آفاق مهر موضوعاتی همچون «چه بسیارند عاشقانی که هرگز در شب نمی‌خوابند»، «او معجزه بود»، «علی علیه السلام الگوی کامل برای همه»، «علی علیه‌السلام»، «پندهای تکان‌دهنده»، «روزه در کلام روزه‌داران واقعی»، «مثبت‌اندیشی از منظر قرآن و روایات»، «آثار معنوی روزه»، «معاد و آثار یاد آخرت از نگاه نهج‌البلاغه» و «شما چیزی گم نکرده‌اید» به چشم می‌خورد.

 

«وقتی شیعه شدم تازه اسلام را درک کردم، شناخت اهل‌بیت علیهم‌السلام به من آرامش داد» و «در آمریکا استعداد زیادی برای تبلیغ اسلام جود دارد» از موضوعات بخش دیدار و گفت‌وگوی این دوماهنامه و موضوعاتی از قبیل «بررسی حدیث ردالشمس»، «چگونگی طراحی و اجرای تحقیق»، «سیره قرآنی امیرمؤمنان علیه‌السلام» و «علی علیه‌السلام میزان اعمال» از موضوعات مطرح‌شده در بخش آموزش و پژوهش است.

 

و اما طلبگی عنوان بخش دیگری از دوماهنامه آفاق مهر است که دربردارنده موضوعاتی همچون «احترام به پدر و مادر»، «بایسته‌های تبلیغ»، «جایگاه روحانیت را حفظ کنید»، «وظایف و رسالت مبلغ» و «جایگاه روش سخنرانی در آموزش» است.

 

«مشکلات فرهنگی و اجتماعی جوانان افغان»، «زندگی‌نامه و فعالیت‌های علمی و تبلیغی علامه سید اختر رضوی»، «جامعه ایده‌آل از منظر نهج‌البلاغه»، «آشنایی با متفکران اسلام» و «یک غرفه عکس و پلاک» نیز از موضوعات بخش بین‌الملل و سیاست و اجتماع این دوماهنامه است.

 

موضوعاتی از قبیل «ترنم احساس»، «پشت خاکریز»، «چلچراغ نور»، «بهشت الگویی برای همه»، «رسالت و ارزش قلم»، «ادای فرهنگ اسلامی و انقلابی نیاز به همت بلند و مدیران فرهنگی خوب دارد»، «اگر چادر ندارید بگویم احمد برایتان بخرد؟»، «چرایی حجاب از نگاهی دیگر»، «معرفی کتاب دانش‌پژوهان» و «چمران همه جا چمران بود» در بخش فرهنگ و هنر دوماهنامه آفاق مهر به چشم می خورد.

 

اگر چادر ندارید بگویم احمد برایتان بخرد؟ عنوان موضوع دیگری از این دوماهنامه است که ذیل آن می‌خوانیم: «امام خمینی رحمة‌الله علیه چادر را حجاب برتر می‌دانستند و در خاطره یکی از همراهان امام راحل رحمة‌الله علیه در نوفل‌لوشاتو آمده است: در مورد حجاب هم وقتی از فرانسه آمدم. هنوز با مانتو و شلوار و مقنعه بودم. یک بار در مهران، پایم صدمه دید و من با عصا و با همان مانتو و شلوار خدمت امام رحمةالله علیه رفتم تا گزارش بدهم. امام فرمودند: اگر چادر ندارید، بگویم احمد برایتان بخرد. عرض کردم: نه حاج آقا! چون به کوه می‌رفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمرم و قمقمه به پهلویم و گاهی هم باید سه‌پایه تیربار را روی دوش می‌گرفتم، چادر سرکردن برایم دشوار بود. فرمودند: چادر برای زن بهتر است. من از آن روز چادر سر کردم».

 

شماره 56 دوماهنامه فرهنگی اجتماعی آفاق مهر از سوی مجتمع آموزش عالی امام خمینی (رحمةالله علیه) وابسته به جامعةالمصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) العالمیه ویژه فروردین ـ خرداد 1393 در 124 صفحه به قیمت 2000 تومان منتشر شده است./907/ن601/ق

ارسال نظرات