۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۱۶۵۵۵
استاد حوزه علمیه خواهران قم:

گناه مانند سم حیات انسان را سلب می کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران قم با اشاره به آیه 179 سوره اعراف، گفت: گناه مانند سمی است که وارد روح انسان می شود، حیات انسانی را از او می گیرد و حیات حیوانی را جایگزین آن می کند.
گناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، زهرا موسوی، استاد حوزه علمیه خواهران قم، امروز در سلسله نشست های حلقه معرفت که در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیه «أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ، آن ها چون چهارپایانند بلکه گمراه‏ترند و آنان غافلانند»، گفت: گناه مانند سمی است که وارد روح انسان می شود، حیات انسانی را از او می گیرد و حیات حیوانی را جایگزین آن می کند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این که بلا و مصیبت، مصداق محبت و لطف خداوند است.تصریح کرد: خداوند به سبب گرامیداشت انسان ها و پاک شدن از گناه، آن ها را به بلا و مصیبت گرفتار می کند.

 

موسوی در ادامه به ویژگی های دنیای مذموم و ممدوح اشاره کرد و گفت: دنیایی که در طول آخرت باشد، محل تجارت اولیاء الله و دنیای ممدوح است، اما دنیایی که در عرض آخرت باشد، مذموم بوده و سعادت آخرت را به خطر می اندازد، از این رو خداوند انسان ها را به مصیبت گرفتار می کند تا در دام حبّ دنیا و محروم از سعادت آخرت نباشند.   

 

وی اضافه کرد: بلا برای انبیا و اوصیا، تحصیل درجه و مقام است، از این رو هنگامی که برخی، امام حسین(ع) را از رفتن به کربلا باز می دارند، ایشان می فرمایند: «خدای تعالی مقاماتی را برای من در نظر گرفته است که جز با شهادت و اسارت به آن نمی رسم».

 

وی گفت: «یوم الحسره»، از اسامی روزهای قیامت است. در این روز بندگان به سبب حاجت هایی که در دنیا از خداوند می خواستند حسرت می خورند و می گویند ای کاش بر مصیبت ها صبر می کردیم و خواسته ای از خداوند نداشتیم؛ چرا که خداوند صلاح بنده خود را می خواهد و  در هر بلا و مصیبتی حکمتی نهفته است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران در پاسخ به این پرسش که یقین به پذیرش توبه چگونه حاصل می شود، خاطرنشان کرد: توبه انسان ها میان دو توبه خداوند قرار دارد، بدین معنا که اگر خداوند نگاه ویژه به بندگان خود نداشته باشد، توفیق توبه نصیب آن ها نمی شود، بنابراین اگر توفیق توبه نصیب شما شد، یقین داشته باشید که توبه شما پذیرفته شده است.   

 

موسوی با اشاره به این که گناه نکردن زمینه حضور قلب در نماز را فراهم می کند، یادآور شد: خداوند در قرآن می فرماید: « وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولـئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً؛ همانا گوش و چشم و قلب، همه آنها مورد سؤال واقع خواهند شد.». گوش و چشم دو کانال ورودی قلب انسان ها است که افراد باید مراقب باشند، از آن ها در جهت صحیح استفاده کنند چرا که قلب، ورودی ها را پردازش می کند و ذهن انسان به سمت اموری می رود که وارد قلب او می شوند.

 

شیوه انتقال مفاهیم اعتقادی به کودکان

این استاد حوزه در ادامه به روش های انتقال مفاهیم اعتقادی به کودکان اشاره کرد و گفت:  کودکان، قدرت درک انتزاعی و توانایی تجزیه و تحلیل را ندارند، از این رو باید با شیوه داستان پردازی و تحریک عواطف، برخی از واقعیت ها را برای آن ها ملموس کرد.

 

وی با اشاره به  حقوق والدین افزود: احترام، احسان و اطاعت، سه وظیفه ای است که فرزندان در قبال والدین باید انجام دهند. خداوند در قرآن امر می کند که به والدین احسان کنید؛ احسان فراتر از نیکی کردن است چرا که نیکی، کار خیری است که در مقابل کار خیر افراد انجام می دهیم، اما احسان، بالاتر از نیکی و بدی را با خوبی پاسخ دادن را نیز شامل می شود.

 

موسوی با اشاره به آیه «وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا؛ و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو: پروردگارا! آن ها را رحمت آور، چنان که مرا در کودکى پرورش دادند»، اضافه کرد: مراد از به کار بردن واژه «وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلّ» این است که همان گونه که کبوتر در هنگام باز کردن بال های خود، سر و سینه را با خاک یکسان می کند، افراد نیز در مقابل والدین، نهایت خاکساری را داشته باشند./1309/پ202/ب5

 

ارسال نظرات