۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۲۱۷۰۰۲
در بیانیه همایش «روز بین‌المللی یادبود قربانیان تروریسم» مطرح شد؛

طراحی دستورالعمل اجرایی برای حمایت از آسیب دیدگان تروریسم از سوی دولت و مجلس

خبرگزاری رسا ـ در بیانیه همایش «روز بین‌المللی یادبود قربانیان تروریسم» با تأکید بر طراحی دستورالعملی اجرایی برای حمایت از آسیب دیدگان اقدامات تروریستی، آمده است: این امر از یک سو برای تدوین دستورالعملی برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان اقدامات تروریستی حائز اهمیت است و از سوی دیگر برای کنترل آثار ترور در جامعه.
انجمن دفاع از قربانيان تروريسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «روز بین‌المللی یادبود قربانیان تروریسم» که امروز سه‌شنبه بیست و هشتم مرداد ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

 

در این بیانیه با تأکید بر طراحی دستورالعملی اجرایی برای حمایت از آسیب دیدگان اقدامات تروریستی، آمده است:  این امر از یک سو برای تدوین دستورالعملی برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان اقدامات تروریستی حائز اهمیت است و از سوی دیگر برای کنترل آثار ترور در جامعه.

 

همچنین در این بیانیه انجمن دفاع از قربانیان ترور از تمامی هنرمندان اعم از فیلم‌سازان، عکاسان، نقاشان، موسیقی دانان، ناشران و نویسندگان و همچنین از رسانه‌ها، اساتید و فرهیختگان به‌صورت فردی و سازمانی درخواست کرد تا برای ترسیم چهره ترور از زبان قربانیان ترور و تقویت صدای مظلومیت بازماندگان و قربانیان و خانواده‌های قربانی ترور به یاری این بازماندگان و خانواده‌های قربانی اقدامات تروریستی بیایند.

 

متن کامل این پیام به این شرح است:

بسمه تعالی

تروریسم یک تندروی و افراطی گری جهانی و تهدیدی سازمان یافته است. تروریسم به تعداد زیاد و در هر کشوری کشته بر جای می‌گذارد. تعداد قربانیان حملات تروریستی رو به افزایش است. تنها در سال‌های اخیر ده‌ها هزار غیر نظامی در حملات تروریستی به‌ویژه در عراق، پاکستان، افغانستان، یمن، سومالی، نیجریه، تایلند، روسیه، فیلیپین، لبنان، سوریه، هند و ایران کشته و مجروح شدند. این خشونت‌ها امروزه در عراق و فلسطین اشغالی دامنه‌ای وسیع‌تر یافته و شهروندان و کودکان بسیاری را طعمه خویش ساخته است.

 

قربانیان ترور؛

 

در وقوع هر اقدام تروریستی می‌توان گستره‌ای از آسیب‌ها و طیفی از قربانیان را متصور شد. تروریست‌ها علاوه بر زخمی کردن و کشتن افراد، موجب گسترش ترس و بی اعتمادی در جوامع می‌شوند. از دیگر اقدامات وحشیانه تروریست‌ها، گروگان‌ گیری و ربودن غیر نظامیان برای گرفتن باج است. پس از حملات تروریستی، دولت‌ها انسجام و همبستگی خود را نسبت به قربانیان تروریسم سریعا ابراز کرده، اما همچنان‌که یاد و خاطره قساوت تروریستی محو می‌شود، توجه سیاسی به قربانیان نیز در دولت و جامعه فروکش می‌کند.

 

اما آسیب‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و دامنه آنها به بازماندگان اقدامات تروریستی و خانواده‌های قربانیان ترور، شاهدین حادثه و جامعه نیز تسری می‌یابد. طیف گسترده قربانیان ترور و گستره وسیع آسیب‌های ناشی از اقدامات تروریستی بر جامعه، ازجمله مسائل اصلی است که در امر مقابله با تروریسم مورد توجه چندانی واقع نشده است. متأسفانه کشور ما نیز همانند بسیاری کشورها همواره در معرض اقدامات تروریستی بوده است. ایران با بیش از 17 هزار قربانی ترور یکی از بزرگ‌ترین کشورهای قربانی تروریسم است. بیش از 12 هزار نفر از این قربانیان به دست فرقه تروریستی منافقین به شهادت رسیده‌اند.

 

روز 28 مرداد مصادف با 19 اوت از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل به‌عنوان روز بین‌المللی یادبود و گرامیداشت قربانیان تروریسم نامگذاری شده است. انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، نماینده جانبازان ترور و خانواده‌های ‌قربانیان ترور این روز را غنیمت شمرده تا از زبان آسیب دیدگان و قربانیان ترور به طرح مسائلی چند در خصوص تروریسم بپردازد. گروه‌های تروریستی هنوز هم به‌رغم تمامی اقدامات امنیتی ـ حقوقی و تبلیغاتی که بر علیه آنها صورت گرفته و می‌گیرد، آنها را تحدید نمایند، تحت عناوین گوناگون بروز می‌یابند و حیات انسان‌های بی شماری را سلب و تهدید می‌کنند. تروریسم به شکل خشونت سازمان یافته‌ای افراد بسیاری را از حقوق اولیه‌شان محروم ساخته، امنیت جامعه بشری را تهدید کرده و روابط دوستانه دولت‌ها را به مخاطره می‌افکنند.

 

با این حال دغدغه‌های جدی‌ای برای؛

1ـ کاهش آمار قربانیان ترور به حداقل ممکن

2ـ کنترل آثار ترور بر جامعه و افراد

3ـ و نهایتا رسیدن به جهانی بدون ترور وجود دارد.

 

با این اوصاف سؤال اصلی این است که چگونه می‌توان به این دغدغه‌ها پاسخی درخور داد. به‌ویژه این‌که چگونه می‌توان توجه و حمایت افکار عمومی و نهادهای تصمیم ساز را به طیف وسیع آسیب دیدگان اقدامات تروریستی جلب کرد.

 

این روز می‌تواند گامی مؤثر برای بیان مظلومیت قربانیان ترور و تلاشی برای تقویت صدای قربانیان و بازسازی روحیه بازماندگان اقدامات تروریستی باشد.

 

انجمن دفاع از قربانیان ترور با ناکارا دانستن ابزارهایی که تاکنون با تروریسم به مقابله پرداخته، بر تقویت نهادهای مدنی برای مقابله با تروریسم تأکید دارد و در این راستا به‌ویژه بر نقش بازماندگان و خانواده‌های قربانی ترور که شهامت بیان دردهای‌شان را داشته و منادی صلح بوده‌اند، تأکید دارد. بیش از هر چیز از تمامی آسیب دیدگان اقدامات تروریستی دعوت به‌عمل می‌آورد تا در هر حوزه و زمینه‌ای که تخصص دارند، همراه با انجمن به‌عنوان منادیان صلح در امر مقابله با خشونت حضوری فعال در امر مقابله با تروریسم داشته باشند.

 

انجمن برای تقویت صدای قربانیان ترور، ایجاد شبکه‌ای از آسیب دیدگان ترور در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را درخواست دارد و از تمامی نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌المللی ازجمله سازمان ملل، کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت، تالار جهانی مبارزه با تروریسم، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و دیگر نهادهای ذیربط برای تحقق این مهم یاری می‌طلبد.

 

همراه با این مهم از دولت محترم و مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌شود تا دستورالعملی اجرایی برای حمایت از آسیب دیدگان اقدامات تروریستی را در دستور کار قرار دهد. این امر از یک سو برای تدوین دستورالعملی برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان اقدامات تروریستی حائز اهمیت است و از سوی دیگر برای کنترل آثار ترور در جامعه.

 

بایستی رنج متحمل شده توسط خانواده‌های قربانی ترور و جانبازان ترور را به رسمیت شناخت و مورد حمایت قرار داد. در این راستا از تمامی نهادهای جامعه مدنی به‌ویژه جامعه علمی و هنری کمک می‌طلبیم. انجمن دفاع از قربانیان ترور بدین وسیله از تمامی هنرمندان اعم از فیلم‌سازان، عکاسان، نقاشان، موسیقی دانان، ناشران و نویسندگان و همچنین از رسانه‌ها، اساتید و فرهیختگان به‌صورت فردی و سازمانی درخواست دارد تا برای ترسیم چهره ترور از زبان قربانیان ترور و تقویت صدای مظلومیت بازماندگان و قربانیان و خانواده‌های قربانی ترور به یاری این بازماندگان و خانواده‌های قربانی اقدامات تروریستی بیایند.

 

بیایید تا دست در دست یکدیگر جهانی عاری از خشونت و ترور را محقق سازیم./956/پ202/ب4

ارسال نظرات