۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۲۱۷۱۳۹

«علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» رحیم پور ازغدی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» نوشته استاد حسن رحیم ‌پور ازغدی، نظریه پرداز و متفکر انقلاب اسلامی از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا برای نخستین بار منتشر شد.
علوم اجتماعي

به گزارش خبرگزاری رسا، مبحث اصلی کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» بررسی و تحلیل مفاهیمی بنیادین چون حق، منفعت، حقوق بشر، آزادی، مشروعیت، نظام مطلوب، انسان مطلوب و... در نظام معرفتی متفکران غربی و علوم انسانی بر آمده از آن است که سعی کرده است با نگاهی پرسشگرایانه و انتقادی، تأملاتی بنیادین در این باره داشته باشد و آنها را به چالش بکشاند و مخاطبان به ویژه اساتید و دانشجویان را به تفکر در این خصوص دعوت نماید.


تعریف "قدرت و مشروعیت"، مسبوق به تعریف "حقّ"، تبیین "حقوق"، بدون تبیین "آدم و عالَم"، محال است، تفکیک "باید" از "هست"، قطع ریشه "حقوق بشر"، تزلزل بنیادهای علوم انسانی، پس از "هیوم" و "کانت"، دموکراسی چرتکه‌ای؛ "منافع" به جای "برهان"، تعلیق "حکمت نظری"، منشاء تخریب "حکمت عملی"، ربط غایی "انسان و خدا"، تنها توجیه "حقوق فطری بشر"، حقِّ "قدرت" یا قدرتِ "حقّ"؟ مسئله اینست، "حقوق بشر"، اختراع بشر نیست، "سکولاریزم"؛ جعل اضطراریِ "حدود و حقوق"!، قرارداد انسانی یا پروتکل غریزی؟!، محل نزاع: "تدوین مفهومی و حُکمی" حقوق یا "تقسیم موضوعی"؟!، مادران تئوریک "مشروطیت و جمهوریت غربی"؛ خود، "سلطنتی"‌اند، دمکراسی با رأی‌های "مدیریت شده"!، پروتکل‌های لائیک و اختیارات دیکتاتورمآب، بن‌بست در "داوری"!، "حقوق ذاتی بشر"، نه قابل "جعل" است نه قابل "سلب"، "حقّ ذاتی"، قابل واگذاری نیست، "فلسفه مادّی"، نامادریِ "حقوق بشر"، تأثیر ابن‌سینا و غزالی بر عقل‌گرایی و رمانتیسیزم اروپا ، سَبک مدیریت، عمل‌زدگی و ارزش‌های فروپاشیده، "علوم انسانی غرب" و پیش‌فرض‌های سکولار و ایدئولوژیک آن، آزادی "صوری" مردم، آزادی "واقعی" سرمایه‌دار، انقلاب‌های قلّابی و "جنگ قدرت" مُدرن، "مدرنیته" و نوسازی "نظام بردگی"، "مسیحیت"، حلقه انتقال از "حقوق اسلامی" به "حقوق سکولار"، "بنیادگرا" باشیم و از "بنیاد"ها بپرسیم، از "آزادی" تا "هرج و مرج ارزشی"، گدایان بدون ژاندارم، "آزادی محض"، همان "نابرابری" است، "رقابت غیر متعهد" یا "آزادی انحصار"؟!، "سرمایه": سازماندهی "رسانه"، "حزب" و "پارلمان"، نه "قانون"، نه "اکثریت"؛ این است "لیبرال دموکراسی"، "انسانِ" اومانیست‌ها؛ "مردِ سفیدِ سرمایه‌دارِ اروپایی"، ثروت بیشتر، قدرت متراکم‌تر، عدالت کمتر، اخلاق رقیق‌تر، انسان‌شناسی "واقع‌بینانه"، نه "خوش‌بینانه" و "نه بدبینانه"، نسبت "اومانیزم" و "حقوق فطری" با نژادپرستی و غارت جهان، تفکیک "باید" از "هست"؛ زوال ارزش‌ها ، "ضرورت عِلّی"، چَسبِ "باید" و "هست"، "توصیف" صُغروی و "توصیه" کبروی، الزام‌آوری "باید" و "نباید" از کجاست؟، حقوقِ "بادآورده" را به باد می‌بَرَد، پراگماتیزم حقوقی و اخلاقی از سر "بیچارگی تئوریک"، "حق حیات" هم دلیل می‌طلبد، پیش‌فرض‌های "اثبات نشده": گفتند و رفتند، تفکیک "مشروعیت سیاسی" از "مشروعیت دینی"؟، قطع رابطه "حقّ" و "تکلیف" و نفی "غایت و حکمت"، بشر، مستقل از "حقّ خدا"، حقّی ندارد و... از جمله مباحثی هستند که در این کتاب تحلیلی انتقادی بیان می شوند.


استاد رحیم پور در بخشی از این کتاب می نویسند: «چرا از بنیادهای فلسفی علوم اجتماعی غرب، نمی‌پرسیم؟ چرا نمی‌پرسیم که با چه استدلالی از حقوق بشر می‌گویند؟ با کدام استدلال فلسفی، کدام اپیستمولوژی و کدام انسان‌شناسی؟ با کدام حقّ منطقی؟ و کدام حقّ اخلاقی؟! هر که در علوم سیاسی، تئوری می‌دهد، یا مکتبی در جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد، حقوق بشر، خانواده و تعلیم و تربیت و... ارائه می‌دهد، ابتداء این پرسش، پاسخ دهد که "انسان" چه حقوقی دارد؟ و به چه دلیل؟ حتی برای "حقّ حیات" نیز توضیح می‌طلبیم که چرا حقّ حیات؟»


وی می افزاید: «نمی‌توان تاریخ علوم سیاسی و فلسفه سیاست بلکه کل علوم انسانی در غرب را بدون ارتباط آن با ایدئولوژی‌های سکولار که در قرن 19 با شعار "آزادی، برابری و پیشرفت" بر سر کار آمده‌اند، بررسی کرد. سراسرِ قرن 20 میلادی محصول جنگ قدرت میان این ایدئولوژی‌ها بوده است.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی دیگر بیان می کند: «برای توجیه استثمار و نژادپرستی، "جامعه‌شناسی" نوشتند. در حوزه علوم اجتماعی، دستِ‌کم سه جریان نژادپرستانه، به طرزی علنی و وقیح تئوری‌پردازی‌شدند تا با استدلال‌های شبه علمی اثبات کنند که نژادپرستی و استثمار جهان به دست اروپا، توجیه علمی دارد و واقعاً نژادهای انسانی برابر نیستند.»


استاد رحیم پور در این کتاب معتقد است: «جز با ربط دادن "حقوق بشر" به "حق‌الله"، نمی‌توان "حقوق بشر" را تئوریزه کرد. سنگ‌بنای کج در علوم انسانی غرب یا غربزده، "تعریف سکولار" از انسان و جهان و رویکرد صرفاً مادّی به معرفت (تجربه و علم و فلسفه)، قداست‌زدایی و سکولاریزه کردن "حقوق" و "اخلاق" و "فرد و جامعه" و "حقّ تکلیف" و حتی "معنویت" است.»


چاپ اول کتاب «علوم اجتماعی و رودربایستی با عقلانیت» در 72 صفحه رقعی، تیراژ 2000 نسخه و قیمت 2500 تومان از سوی دفتر نشر معارف و نشر طرح فردا به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده است. پیش از این، دفتر نشر معارف با همکاری نشر طرح فردا، از این نویسنده و نظریه‏پرداز دو کتاب «عقلانیت: بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه» و «گفتگوی انتقادی در علوم اجتماعی» را منتشر کرده است./916/د101/س

ارسال نظرات