۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۲۱۸۳۷۹
رییس صدا و سیما:

قرآن ظرفیت عظیمی برای هدایت مردم دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان صدا و سیما گفت: به طور مشخص در حوزه قرآنی و ادعیه و مناجات ظرفیت عظیمی برای هدایت مردم وجود دارد تاثیر پذیری مردم از قرائت های مختلف قاریان داخلی که از قاریان خارجی سبقت گرفتند بسیار زیاد است.
عزت الله ضرغامي، رييس سازمان صدا و سيما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهندس عزت الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما در آیین اختتامیه طرح فراگیر رسانه ملی با عنوان قرآن، کتاب زندگی که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد با تبریک آغاز دهه کرامت و تولد حضرت معصومه(س) گفت: بهترین هدیه و جایزه برای همه کسانی که در این طرح بزرگ قرآنی شرکت کردند همان همنشینی با قرآن است اگر چه برخی برگزیده می شوند و هدایای مادی نیز شامل حال آنها می شود.

وی درباره معجزه قرآنی عنوان کرد: بزرگترین معجزات قرآنی همین کودکان 7 یا 9 ساله ای هستند که امروز به عنوان حافظ کل قرآن از رسانه ملی به مردم معرفی می شوند این افراد سرمایه های عظیم کشور جمهوری اسلامی ایران هستند که جای دارد از همه مسئولان اعم از پدر و مادر اساتید و کسانی که تقویت و پرورش این نمونه های ارزشمند قرآنی را به عهده گرفتند تشکر و قدر دانی شود.

رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به این‌که این طرح قرآنی چهاردهیمن دوره مسابقات قرآنی است ابراز کرد: در آیه 6 سوره لقمان که امسال از سور مورد استفاده در این طرح بزرگ قرآنی بود به موسیقی و آوازه خوانی پرداخته که بسیار مورد استناد علما و مراجع قرار می گیرد.

مهندس ضرغامی گفت: مقام معظم رهبری در سال 88 در درسهای خارج خود این آیه را در جلسات متعدد مورد توجه قرار دادند و ما نیز در صدا و سیما به همراه کارشناسان و اهل فن بررسی کرده و چکیده این بحث ها به عنوان سیاست های سازمان صدا و سیما مطرح کرده و مورد استفاده قرار می دهیم.

وی اظهار داشت: آوازه خوانی صدایی است که در گلو شکسته می شود هر نوع آوازه خوانی می تواند در حکم غنا باشد اذان، قرآن و مناجات نیز می‌تواند حکم غنا داشته باشد اما با این تفاوت که دو نوع غنای حلال و حرام داریم آن بخش غنایی که تاثیر گذاری مثبت دارد غنای حلال و آن بخش که تاثیر گذاری منفی دارد غنای حرام محسوب می شود.

رییس سازمان صدا و سیما بیان کرد: فرمایش مقام معظم رهبری در مورد این آیه مرز میان حرام و حلال موسیقی را مشخص می‌کند یعنی این آیه شاخص است موسیقی، آواز و هر خواندنی که انسان را از راه خدا گمراه کند حرام و آن بخشی که انسان را به سمت و سوی خدا هدایت کند حلال است.

مهندس ضرغامی عنوان کرد: از زمانهای قدیم نیز مراجع و علما بر اساس همین آیات و روایات احکام موسیقی را استخراج می‌کردند هر نوع موسیقی که نفع اسلام و نظام اسلامی بوده و جامعه اسلامی را به سوی خداوند هدایت کند حلال شمرده می شود که قرائت قرآن با آن نوای دلنشین خود از مصادیق غنای حلال است.

وی گفت: ممکن است یک موسیقی در جمهوری اسلامی ایران حلال باشد اما همان موسیقی اگر به جامعه عرب وارد شود حکم حرام پیدا کند زمانی که غزه پیروز شد سرودهای پرشوری از صدا و سیما پخش شد که حس مقاومت در مقابل دشمن را به مخاطب القاء می کند این نوع موسیقی‌ها حلال محسوب می‌شود.

رییس سازمان صدا و سیما بیان کرد: به طور مشخص در حوزه قرآنی و ادعیه و مناجات ظرفیت عظیمی برای هدایت مردم وجود دارد تاثیر پذیری مردم از قرائت های مختلف قاریان داخلی که از قاریان خارجی سبقت گرفتند بسیار زیاد است.

مهندس ضرغامی اظهار کرد: وظیفه همه ما است که با برنامه ریزی های دقیق نیاز مردم به حوزه غنای حلال برطرف کنیم زیرا قرآن معجزه خداوند است که تاثیر گذاری مثبت خود را تضمین می کند در طول تاریخ افراد زیادی بودند که با شنیدن نوای دلنشین قرآن از مسیر خلافی در آن بودند برگشته و توبه کرده اند./9668/پ202/ی

ارسال نظرات