۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۱۸۷۶۳
یک کارشناس مذهبی:

اسوه بودن ائمه اطهار محدود به زمان و مکان خاص نیست

خبرگزاری رسا ـ یک کارشناس مذهبی گفت: اسوه بودن ائمه اطهار(ع) محدود به زمان یا مکان خاصی نیست و انسان ها باید در تمام امور خود، ایشان را الگوی خود قرار دهند.
اسوه بودن ائمه اطهار محدود به زمان و مکان خاص نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فاطمه نجاتی یزدی، کارشناس مذهبی، امروز در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی گفت: سختی هایی که خداوند به انسان ها عطا می کند، بدین معنا است که انسان از طرف خداوند انتخاب شده است، از این رو اگر انسان مورد امتحان الهی قرار می گیرد، نشان این است که امتحانات گذشته مورد قبول خداوند واقع شده است.

 

وی به جایگاه  و اهمیت حدیث «سلسله الذهب» اشاره و ابراز کرد: علت تسمیه این حدیث این است که تمام واژه های آن، سلسله الذهب یعنی طلایی و پر ارزش است.

 

این استاد معارف دانشگاه افزود: امام رضا(ع) در این حدیث شریف، «لا اله الا الله» را به دژ و حصار تشبیه می کنند؛ چرا که دژ و حصار انسان را از خطرات حفظ می کند، از این رو وجود و هستی انسان ها در پناه خداوند، در امان است.    

 

نجاتی با بیان این که اسوه بودن ائمه اطهار(ع) محدود به زمان یا مکان خاصی نیست، انسان ها باید در تمام امور خود، ایشان را الگوی خود قرار دهند، گفت: رفع احتیاجات مردم از جمله اموری بود که ائمه اطهار(ع) بدان توجه ویژه داشتند، حتی در روایت آمده است آن ها به حدی به این امر توجه می کردند که مبادا فرد مقابل در برابر گرفتن پول، خجالت زده شود، از این رو صاحب کرم، باید عمل خیر خود را  تنها برای رضای خداوند انجام دهد.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه «مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ یُظْلَمُونَ»، اظهار کرد: منظور از واژه «جاء» در این آیه این است که به عملی پاداش داده می شود که محفوظ بماند، از این رو انسان می بایست، عمل صالح خود را حفظ کرده و با اموری چون منت گذاشتن آن را از بین نبرد.

 

وی تصریح کرد: لقب «رضا» را بدین علت بر امام هشتم(ع) نامیده اند که ایشان راضی به رضایت خداوند بودند و هر امری را تنها به نیت قربة إلی الله و برای خوشنودی خداوند انجام می دانند.

 

نجاتی اظهار کرد: انسان مؤمن باید آبروی انسان مؤمن را حفظ کند، عده ای در روز قیامت به سبب کاستی اعمال خیر نیاز به شفاعت ائمه اطهار(ع) دارند، اما انسان رازدار بدون شفاعت وارد بهشت می شود، امام رضا(ع) در مورد اهمیت رازداری می فرمایند: «کسانی که راز دار باشند، خداوند آن ها را وارد بهشت می کند».

 

وی گفت: امام رضا(ع) با افرادی از ادیان مختلف مناظره کردند، آن ها طبق آیین خود سؤال می کردند و امام(ع) طبق آیین اسلام پاسخ می دادند، به گونه ای که پاسخ های ایشان، مورد پذیرش طرف مقابل واقع می شد، که این الگوی خوبی برای مناظرات ما شیعیان با ادیان مخالف اسلام است.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که فراگیری علم، شعور و معرفت انسان را افزایش می دهد، افزود: آموختن علم، سبب تقرب انسان به سوی خداوند می شود، از این رو اگر والدین به دنبال کسب علم باشند، در آینده فرزندانی عالم و دانشمند خواهند داشت.

 

نجاتی خاطرنشان کرد: سختی هایی که خداوند به انسان ها عطا می کند، بدین معنا است که انسان از طرف خداوند انتخاب شده است، ./1309/پ202/ب5

ارسال نظرات