۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۲۱۹۳۳۳
یک تحلیلگر مسائل اقتصادی:

اقتصاد دانش بنیان در گرو نو آوری و تخریب سازنده است/ مقاوم بودن در برابر تحریم ها از ویژگی های منحصر به فرد اقتصاد ایران است

خبرگزاری رسا ـ یک تحلیل گر مسائل اقتصادی، مقاوم بودن در برابر تحریم ها را از ویژگی های منحصر به فرد اقتصاد ایران برشمرد و گفت: اقتصاد دانش بنیان را در گرو نو آوری و تخریب سازنده است و اقتصاد ایران اگر مال حرام در آن وارد نشود، آینده خوبی دارد.
اقتصاد

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، عادل پیغامی، استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل اقتصادی، دوازدهم شهریورماه در نشست بزم اندیشه که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد به بررسی آینده اقتصاد ایران پرداخت و گفت: حوزه اقتصاد، حوزه ویژه ای است و هر چند  مردم هر روز با آن در ارتباط هستند اما نسبت به مقوله های اقتصادی از سواد عمومی بهره کافی ندارند و از این نظر میان مردم و مسؤولان تفاهم لازم وجود ندارد.

 

وی با بیان این که مردم و نخبگان باید زبان مشترک داشته باشند و به تفاهم برسند، تصریح کرد: اگر پیامی که از سمت نخبگان ابلاغ می شود توسط مردم درست دریافت نشود آینده ای که برای اقتصاد لازم است به دست نمی آید و ممکن است آینده ی دیگری شکل بگیرد.

 

تکامل اقتصاد لزوما به معنای افزایش رفاه نیست

پیغامی، اقتصاد با نگاه توحیدی و دینی را مقوله ای مهم توصیف و اظهار کرد: اقتصاد ایران، منوط به این که در راستای حق باشیم به سمت تکامل حرکت می کند اما تکامل به معنای رفاه نیست زیرا امروزشاید نسبت به گذشته درآمد بیشتری داشته باشیم اما آسایش گذشته را نداریم.

 

آینده اقتصاد ایران در گرو رشد فرهنگ ماست

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به این که درآمد سرانه ی ایران در مقایسه با پیش از انقلاب، 13برابر شده است، افزود: بخشی ازاقتصاد ایران وابسته به مسیرهای قبلی و بخشی ممکن است از روی جهل باشد؛ مسیرها خود را باز تولید می کنند واین ما هستیم که باید با نوآوری و تغییر روند وابستگی به مسیرها، روندهای غلط را حذف کنیم.

 

وی با اشاره به صنعت زدایی در آمریکا، درباره تعطیلی صنعت نساجی مازندران اظهار کرد: در اقتصاد ایران باید تخریب اتفاق بیفتد تا روند سازنده داشته باشیم؛ در گذشته صنعت نساجی عامل پیشرفت کشورها بود اما امروزه اینگونه نیست، در کشور ما نیز باید صنعت نساجی تخریب و صنعت نساجی نانویی ایجاد شود.

 

اقتصاد دانش بنیان منوط به نو آوری و تخریب سازنده است

پیغامی، اقتصاد دانش بنیان را در گرو نو آوری و تخریب سازنده و بازیگران اصلی اقتصاد ایران را مردم عادی دانست و گفت: مصرف گرایی و رفتارگرایی مردم به خاطر این است که شاکله های ذهنی آن ها خراب است.

 

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: این خانواده و آموزش و پرورش هستند که باید شاکله های اقتصادی را بسازند.

 

در ایران تخصص بانکداری وجود ندارد / پول وبانک بخش عصبی اقتصاد هستند

وی، یکی از مشکلات در حوزه رفتار جمعی را، برداشت اشتباه از مسائل دانست و افزود: هیچ کس آمار اشتباه نمی سازد اما برخی شبکه ها مانند بی بی سی مانورهایی انجام می دهند تا افراد را به اشتباه بیندازند و تصویر سفید را سیاه نشان دهند.

 

پیغامی، سیستم بانکی ایران را نامطلوب ارزیابی و تصریح کرد: بخش بزرگی از مشکلات ما مسائل بانکی است زیرا در ایران تخصص بانکداری وجود ندارد. سیستم بانکی ما باید به کشور خدمات بانکی بدهد. ما نیازمند نهادی هستیم تا پروژه ها را تأمین مالی و خلق اعتبارکند.

 

وی با بیان این که بانک مرکزی باید خلاف روند کنونی، اقدام و اعمال حکمرانی کند،ادامه داد: به بانک مرکزی امیدوارهستیم ولی اگر لازم باشد انقلاب می کنیم تا سیستم بانکی اصلاح شود.

 

از ویژگی های اقتصاد ایران، مقاوم بودن آن در برابر تحریم ها است

این تحلیل گر مسائل اقتصادی بابیان این که یکی از ویژگی های اقتصاد ایران، مقاوم بودن آن در برابر تحریم ها است، خاطر نشان کرد: در اقتصاد ایران آینده خوبی می بینم به شرط آن که مال حرام در جامعه جریان پیدا نکند.

 

وی یادآور شد: دانشجویان باید از مسؤولان مطالبه هدفمند داشته باشند و قانون های اقتصادی را مانند بازی شطرنج اجرا کنیم تا بازخورد هر اقدام را پیش بینی کنیم.

 

پیغامی با بیان این که تهدیدها درایران تبدیل به فرصت شده است، از همه اقشار جامعه خواست تا دانش اقتصادی خود را افزایش دهند./930/پ202/ب5 

ارسال نظرات