۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۲۱۹۴۹۵
استاد حوزه علمیه:

مسؤولان با پیروی از سیره امام رضا به مردم خدمت کنند

خبرگزاری رسا ـ ‌استاد حوزه علمیه با بیان این‌که امام رضا(ع) همواره دغدغه قطع شدن ارتباط با مردم را داشتند، گفت: مسؤولان به وسیله ارتباط مستقیم با مردم در حل مسائل و مشکلات آنها تلاش کنند.
حسيني قمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، کارشناس دینی در رسانه ملی عصر امروز در صحن جمهوری اسلامی به تبیین سیره رضوی پرداخت و اظهار داشت: همان طور که می دانیم ولایت عهدی برای امام رضا(ع) یک زندان بزرگ بود، زیرا مامون با این کار قصد خدمت به امام هشتم(ع) را نداشت و همه متوجه این موضوع با مکر و حلیه های فراوان مامون شده بودند.

 

نحوه برخورد با حکومت

 

وی با بیان این که یکی از موضوعات مهم در سیره رضوی نحوه برخورد امام رضا(ع) با حکومت است، گفت: شرط ایشان برای پذیرفتن ولایت عهدی دخالت نکردن در هیچ گونه امور حکومتی، عزل و نصب و...  بود، اگرچه هدف مامون از آوردن ایشان سرکوب کردن قیام های علویون بود.

 

حجت الاسلام حسینی قمی تصریح کرد: اوج برخورد امام هشتم(ع) با حکومت در یکی از قیام های علویون دیده می شود که مامون سراغ امام آمد و گفت؛ کاری کنید که آن ها آرام شوند ولی امام رضا(ع) در پاسخ وی گفتند: من شرط کردم دخالتی در امور نداشته باشم.

 

وی بنا به یکی از گزارش های رسیده از زمان حضرت(ع) اظهار داشت: روزی مامون به امام(ع) گفت: لشکریان ما منطقه وسیعی را فتح کرده و به قلمرو حکومت اسلامی اضافه شده است، در مقابل این سخن مامون، امام سکوت کردند و مامون با تعجب پرسید: آیا از این موضوع که به قلمرو مسلمان افزوده شده است، ابراز خوشحالی نمی کنید؟

 

این استاد حوزه علمیه افزود: در ادامه حضرت رضا(ع) فرمودند: ای مامون تو در حالی اینجا از فتح منطقه ای شاد و مسروی که مردم مدینه در تگنا و سختی به سر می برند، اگر وافعا از قلمرو اسلام خوشحال هستی به فریاد مردم مدینه که از مقدس ترین شهرها است برس که در نابسامانی هستند، چرا این جا سکونت داری، برو در مدینه، قلب قلمرو اسلام حکومت تشکیل بده تا مردم به تو دسترسی داشته باشند.

 

ارتباط با مردم

 

وی با بیان اینکه دغدغه امام همواره قطع شدن ارتباطشان با مردم بود، اظهار داشت: امام(ع) در دوران ولایت عهدی حسرت دوره های قبل را می خوردند، و ابراز می کردند: در کوچه های مدینه به راحتی با مردم ارتباط داشتم، آن ها مسائل و مشکلات خود را با من در میان می گذاشتند و من در حل مسائل به آن ها کمک می کردم.

 

کارشناس دینی در رسانه ملی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای زشت مامون گزاردن جاسوسانی برای امام(ع) به منظور ارتباط ایشان با مردم، علما و دانشمندان بود، که چه کسانی و چه زمان هایی با ایشان ملاقات داشته باشند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی عنوان کرد: درسی که از زندگی امام رضا(ع) می توان گرفت این است که اگر کسی در هر پست و مقامی از جامعه است؛ سیاستمداران، مسؤولان، دست اندکاران اجرایی و امثالهم با ارتباط مستقیم و خدمت به مردم در حل مسائل و مشکلات آنان تلاش کنند، در این صورت می توانیم ادعای عمل به سیره رضوی کنیم.

 

رفتارسازی امام(ع)

 

وی با تاکید بر این که امام رضا(ع) رفتار اجتماعی مردم را اصلاح می کردند، ادامه داد: از نگاه ایشان همه مردم از جمله کسانی که دارای جایگاه اجتماعی بودند، پایین دستی ها و غلامان و بردگان یکسان هستند بنابر، این نگاه امام؛ روزی مسافری اهل بلخ با هم سفره شدن امام را با طبقات پایین تر از خود دید، به امام(ع) گفت: سفره خود را جدا کنید ولی امام رضا(ع) به او گفتند: خدای ما و پدر و ما یکی است، برتری، خوبی و بدی هر کس در قیامت (جزای اعمال او) معلوم می شود.

 

کارشناس دینی در رسانه ملی تصریح کرد: رفتار متواضعانه کیسه کشی امام رضا(ع) در حمام بدون این که کسی ایشان را بشناسد، با رفتاری که با سیاستمداری که برای تایید گزارشی نزد امام(ع) آمده بود، قابل مقایسه نیست؛ امام رضا(ع) به آن سیاستمداری که بر مردم ظلم روا می داشت، اجازه نشستن نداد و تمام آن مدت طولانی برای تایید گزارشی نزد امام ایستاده بود.

 

حجت الاسلام حسینی قمی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: عده ای در خراسان به دیدار حضرت رضا(ع) آمدند، ولی امام به آن ها اجازه ورود نداد، روزها سپری شد و آن ها منتظر اجازه امام خویش ماندند (60 روز) و در نهایت پیغامی برای حضرت رضا(ع) فرستادند: اگر اجازه ورود ندهید مردم ما را شماتت می کنند و از خجالت این که امام شما اجازه دیدار به شما ندادند، نمی توانیم به شهر خود بازگردیم و باید به شهری دیگر برویم بنابراین امام رضا(ع) اجازه ورود دادند و آن ها جرم خود را پرسیدند؟ حضرت رضا(ع) گفتند: «جرم شما این است که می گویید؛ شیعه امیرالمومنان علیه السلام هستید، در حالی که امام حسن(ع) امام حسین(ع)، ابوذر، سلمان فارسی و مقداد شیعه علی(ع) هستند بلکه شما دوستدار علی(ع) هستید.»

 

وی افزود: امام(ع) در ادامه به آنها فرمودند: سه اشکال اساسی در زندگی شما است؛ در ادای حقوق برادر دینی خود کوتاهی می کنید، آنجا که نباید تقیه کنید، می کنید، نمی دانید هر حرفی را هر کجا  بزنید.

 

حجت الاسلام حسینی قمی یادآور شد: در ادامه این ماجرا آنان به حضرت رضا علیه اسلام گفتند اگر از این پس به جای شیعه بگوییم دوستدار حضرت علی(ع) هستیم، ما را می پذیرید امام وقتی اعتراف و توبه آن را دیدند، فرمودندخوش آمدید و به پیشگار خود گفتند: به اندازه همین60 روزی که منتظر دیدار من بودند، از طرف وظیفه داری به ملاقات آن ها بروی به مسائل آن ها رسیدیی کنی./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات