۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۲۲۱۶۵۴
آیت الله شبستری:

علم بدون اخلاق بحران جامعه بشری را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز تهذیب نفس و اخلاص در کنار کسب مدارج عالی علمی را لازمه مقابله با تهاجم فرهنگی مبتذل غرب و انحرافات اخلاقی دانست.
آيت الله شبستري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در جمع تعدادی از طلاب مدارس علمیه تبریز با بیان این‌که در مبانی عالی اسلامی و قرآنی تحصیل و تهذیب هر دو همزمان توصیه شده است، اظهار داشت: علم بدون اخلاق موجب بحران جامعه بشری می شود.


وی با بیان این‌که چالش‌های امروز غرب نشأت گرفته از مسأله توجه به علم بدون اخلاق است، خاطرنشان کرد: اگر علم بدون اخلاق باشد، حاصلش تولید بمب های اتمی، شیمیایی و میکروبی می شود که تهدیدی برای کل جامعه بشری محسوب می شود، بنابراین سعی کنید همزمان با تحصیل، از تهذیب نفس غافل نشوید.


امام جمعه تبریز با بیان این‌که غرب دچار بحران اخلاقی، معرفتی و هویتی شده است، تصریح کرد: اگر شاهد آمار بالای طلاق، خودکشی، اعتیاد، بی بند و باری، فروپاشی بنیان خانواده و ... در غرب هستیم، همه نشان از بی توجهی غرب به آموزه های دینی و سوق دادن جامعه به معنویات است.


آیت الله شبستری در بخش دیگری از سخنان خود تهذیب نفس و توجه به معارف الهی را ضروتی مهم برای طلاب علوم دینی عنوان کرد و گفت: اگر در کنار درس تهذیب نفس و اخلاص نباشد آن فرد عالم مفیدی نخواهد بود، به ویژه این‌که شرایط جامعه به گونه‌ای است که امروز که علما، روحانیت و طلاب زیر ذره بین دیدگان مردم هستند.


وی تهذیب نفس و اخلاص در کنار کسب مدارج عالی علمی را لازمه مقابله با تهاجم فرهنگی مبتذل غرب و انحرافات اخلاقی دانست و افزود: در همین اول کار و آغاز سال تحصیلی با خود عهد ببندید که خوب درس بخوانید و زندگی خود را وقف تحصیل در حوزه و از پرداختن به امور غیرضروری پرهیز کنید.


نماینده خبرگان رهبری با تشریح سیره زندگانی علمای بزرگ جهان تشیع در گذشته و حال اظهار داشت: نوعا علما و بزرگانی که به مقامات عالیه رسیده اند، به سبب زحمت های بسیار فراوان بوده است که متحمل شده اند، بدانید که با گوش کردن به نوار درس نمی توان آنگونه که باید مفاهیم دینی را آموخت.


آیت الله شبستری با اشاره به آیه ای از قرآن مجید گفت: در قرآن مجید پروردگار متعال به وسیله پیامبر اکرم(ص) بشر را به حیات شرافتمندانه انسانی دعوت می کند، رمز خلقت بشر این است که ضمن شکوفایی استعداد هایش به درجه تکامل برسد و تمام آسمان ها و زمین به خاطر انسان ها خلق شده و تحت تسخیر انسان ها است.


امام جمعه تبریز افزود: پیامبر اکرم(ص) مبعوث شد تا فطرت انسان ها را به شکوفایی برساند و هدف خلقت بشر علم است و حیات علم هم عمل به آن است و علم مقدمه عمل است، عملی مفید است که توأم با اخلاص باشد و اگر کسی علم را به خاطر مدرک و رسیدن به مادیات و هوای نفس دنبال کند این علم فایده ای نخواهد داشت.


وی یکی از بزرگترین آفت های نظام آموزشی در کشور را مدرک‌گرایی دانست و گفت: اگر کسی به خاطر خدا علمی را بیاموزد و آن را به دیگران بیاموزد و به آن علمش عمل کند، این شخص نه تنها در دنیا عزت و عظمت خواهد داشت، بلکه در آسمان ها از او به عنوان یک شخصیت عظیم القدر یاد می شود./935/پ202/ب

ارسال نظرات