۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۲۲۲۴۷۸
دبیر شورای عالی حوزه:

علامه طباطبایی برای هیچ یک از کارهای خود حق الزحمه مطالبه نمی کرد

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر این که مرحوم علامه طباطبایی با وجود جایگاه برجسته و ممتازی که داشت، فردی متواضع و فروتن بود، گفت: علامه برای هیچ یک از کارهایی که انجام می داد حق الزحمه مطالبه نمی کرد.
آيت الله مقتدايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی دبیر شورای عالی حوزه های علمیه چهارشنبه شب در نخستین نشست مجمع طلاب حافظ قرآن کریم در سال تحصیلی جدید که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام جواد(ع) به تبیین فضائل و مناقب این امام همام پرداخت.

 

آیت الله مقتدایی انس با قرآن و معارف والای آن را بزرگ ترین توفیق دانست و خطاب به حافظان قرآن گفت: سعی کنید از برکات انس با قرآن دائما بهره مند باشید.

 

وی با استناد به روایاتی به تبیین جایگاه حاملان قرآن پرداخت و خاطرنشان کرد: بر اساس حدیث نبوی در روز قیامت که همه مردم در نهایت و شدت اضطراب به سر می برند، حاملان و حافظان کتاب آسمانی در غایت آرامش هستند و بهترین جایگاه ها در اختیار آنان قرار می گیرد.

 

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که خداوند پاداش ویژه ای برای حافظان قرآن در نظر گرفته است، یادآورشد: حضرت امام صادق(ع) نیز در حدیثی از جد بزرگوار خود حضرت رسول(ص) نقل می کنند که اهل قرآن بعد از انبیای الهی در بالاترین درجه هستند.

 

آیت الله مقتدایی تصریح کرد: در روایت دیگری از حضرت رسول الله(ص) نقل است که تاکید می فرمایند بالاترین عطیه الهی به انسان این است که حافظ و حامل قرآن باشد و سزاوار نیست چنین افرادی احتمال دهند که خداوند به احدی بالاتر از او عطیه بالاتری داده باشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تاسیس دارالقرآن علامه طباطبایی را اقدامی شایسته تقدیر توصیف کرد.

 

وی با اشاره به شخصیت مرحوم حضرت آیت الله علامه طباطبایی صاحب تفسیر گرانسنگ المیزان، تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی با وجود موقعیت و جایگاه برجسته علمی که داشت بسیار متواضع بود.

 

آیت الله مقتدایی از علامه طباطبایی به عنوان فلیسوفی متبحر و مفسری بزرگ یاد و تاکید کرد: ایشان در برخورد با دیگران به نحوی عمل می کرد که انسان فکر نمی کرد ایشان چنین موقعیت برجسته ای داشته باشد.

 

وی با بیان این که علامه طباطبایی برای خدا کار کرد، گفت: مرحوم علامه برای هیچ یک از کارها و فعالیت های خود حق الزحمه مطالبه نمی کرد و تنها رضایت الهی مدنظر ایشان بود.

 

آیت الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود روحانیت را مورد احترام عموم مردم دانست و تاکید کرد: حافظان قرآنی که طلبه وروحانی هستند از دو جهت مورد احترام هستند و باید قدر توفیق و جایگاهی که نصیب شان شده است را بدانند و با اعمال و رفتار خود مردم را به دین اسلام دعوت کنند.

 

گفتنی است، در ابتدای این مراسم مرتضی نجفی قدسی مسؤول دارالقرآن علامه طباطبایی نیز گزارشی از اقدامات و فعالیت های این مرکز قرآنی ارائه کرد و توسعه فعالیت های قرآنی دارالقرآن علامه را مرهون عنایات ویژه مراجع تقلید و علما دانست. /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات