۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
کد خبر: ۲۲۳۸۶۰
استاد حوزه و دانشگاه:

عرفه بهار دعا و روز گدایی انسان به درگاه خداوند است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که عظمت روز عرفه حتی از شب قدر بیشتر است، گفت: عرفه بهار دعا و روز مسئلت و گدایی انسان به درگاه خداوند است.
عرفه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام میر لوحی، استاد حوزه و دانشگاه، در برنامه تلویزیونی باران با بیان این که هر روز یک ویژگی دارد و ویژگی عرفه این است که بهار دعاست، گفت: عرفه از ایام معلومات و ایام محدودات است که طبق روایات هرکس شب قدر بر او گذشت و آمرزیده نشود تا شب قدر سال بعد باید صبر کند اما در این میان روایت یک استثنا قائل می شود و می فرماید عرفه روز عظیمی است و روزی است که خداوند بخشش و مسئلت خود را در میان بندگان توزیع می کند.

 

وی افزود: دهه ولایت دهه نیکویی است که به دعا و نماز در آن، فراوان توصیه شده و می گویند آن 10 شبی که موسی در کوه طور با خداوند نجوا می کرد خلاصه آن سی شب در همین 10 روز است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این‌که در دهه ولایت خداوند نعمت را بر انسان کامل کرد، گفت: خداوند دراین دهه دین را پایان نداد بلکه به کمال خود رساند و حضرت محمد(ص) هم در غدیر از مردم خواست که حاضران به گوش غایبان تا روز قیامت ولایت و امامت حضرت علی (ع) را برسانند و این انتشاز غدیر را یک حق بر گردن تمامی نسل ها تا روز قیامت قرار دارد.

 

حجت الاسلام میرلوحی با اشاره به این که چه خوب است قبل از خواندن دعای عرفه نماز حضرت علی (ع) را که چهار رکعت است و در هر رکعت 50 بار سوره خلاص خوانده می شود را بخوانیم، گفت: خداوند اعتراف به گناه و مسئلت خواستن بندگانش را دوست دارد و آن را معیار برتری انسان بر فرشتگانش قرار داده است.

 

وی افزود: خداوند پس از این که حضرت ابراهیم(ص) را با آتش نمرود و آزمایش های گوناگون امتحان کرد مقام خلیل الرحمان را به ایشان عطا کرد و در کهن سالی با دادن اسماعیل به ایشان زمانی که بعد از 14 سال به ملاقات اسماعیل رفتند از ایشان خواست تا این بار در آزمایش خداوند یعنی ذبح ایشان را یاری کنند که هنگامی که در منا حضرت ابراهیم، اسماعیل را به قربانگاه می بردند شیطان قصد داشت ایشان را وسوسه کند که حضرت هفت سنگ به او زدند و شیطان وقتی دید از حضرت ابراهیم به جایی نمی رسد به سراغ حضرت اسماعیل (ع) رفت که ایشان هم مانند پدر هفت سنگ را به سوی او پرتاب کردند که خداوند به پاس پیروزی در این آزمایش گوسفند قربانی را از دل کوه بیرون آورد و به حضرت ابراهیم(ع) هم پس از این آزمایش مقام امامت را اعطا کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که امام صادق (ع) در روایتی مقام‌های حضرت ابراهیم را ابتدا عبودیت، نبودت، خلیلی و امامت ذکر می کنند، گفت: این موضوع نشان دهنده جایگاه رفیع امامت است به گونه ای که حضرت علی (ع) پس از غدیر، حضرت فاطمه شبانه پس از غدیر و سایر اهل بیت ماجرای غدیر و امامت علی (ع) را برای مردم بازگو کردند و امام حسین (ع) هم در آخرین لحظات زندگی خود فرمودند که من فدایی غدیر هستیم.

 

حجت الاسلام میرلوحی با بیان این‌که ماحصل عرفه ارتباط با خداوند و به ویژه برای جوانان طلب مغفرت و اذعان به گناهان خویش است، گفت: بزرگترین حرام در عرفه این است که انسان شک کند ممکن است خداوند او را نیامرزیده باشد.

 

وی ادامه داد: زیارت حرم امام حسین(ع) بزرگترین ثواب را در عرفه دارد، خداوند در عصر عرفه ابتدا به زائران امام سوم شیعیان(ع) توجه کرده و سپس زائران بیت الله الحرام را مورد توجه قرار می دهد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که 5 صفحه از دعای عرفه فقط به قسم خداوند اختصاص دارد، گفت: این دعا بسیار دعای نابی است که امام حسین(ع) در آن خداوند را ابتدای خلقت تا انتهای آخرین نسل بشر قسم داده و انبیا را به شهادت می طلبد که این خود بزرگترین عامل برای استجابت دعا و پذیرش طلب مغفرت انسان توسط خداوند است.

 

حجت الاسلام میر لوحی یادآور شد: دعای انسان در جمع مقبول تر است و بهتر است که انسان به تاسی از اهل بیت به خصوص امام باقر(ع) که برای اجابت دعا چهل نفر را جمع می کردند که نماز بخوانند یا آمین بگویند، اگر به انتظار اجابت دعا های خود در روز عرفه هستید سعی کنید در اجتماع حاضر شوید. /968/پ202/ی

ارسال نظرات