۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۲۲۴۲۷۸
مسؤول امور مساجد تبلیغات اسلامی زنجان تبیین کرد؛

شاخص های انتخاب امام جماعت برای مساجد استان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول امور مساجد سازمان تبلیغات اسلامی زنجان با بیان این که در انتخاب امام جماعت برای مساجد استان شاخص های مختلفی در نظر گرفته می شود، گفت: اعزام امام جماعت به مساجد منوط به درخواست کتبی هیأت امنای مساجد است.
حجت الاسلام ميرزا بگي

حجت‌الاسلام علی میرزابگی، مسؤول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان زنجان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با اشاره به این که اقدامات لازم برای انتخاب ائمه جماعات مساجد، پس از دریافت درخواست هیأت امنا مساجد انجام می گیرد اظهار داشت: پس از این‌که مردم هر محل ترکیب 3 تا 7 نفره هیأت امنای مسجد را انتخاب کردند درخواستی برای تأمین امام جماعت آن مسجد از سوی هیأت‌امنا تهیه شده و به ادارات کل تبلیغات اسلامی در استان‌ها ارسال می‌شود.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این درخواست باید شامل محل قرارگیری مسجد، میزان استقبال مردم محل از برپایی نمازهای جماعت یومیه و برنامه‌های فرهنگی مذهبی همچنین اوقاتی که نماز جماعت در این محل‌ها با استقبال مردم روبرو است، باشد.

 

مسؤول امور مساجد اداره‌کل تبلیغات اسلامی زنجان در ادامه با اشاره به برخی از شاخص‌های سازمان تبلیغات برای انتخاب ائمه جماعات تصریح کرد: تناسب اطلاعات دینی روحانیان با سطح سواد مردم محل همچنین در صورت امکان نزدیکی محل زندگی روحانی به محل استقرار مسجد، از جمله این شاخص‌ها است.

 

حجت‌الاسلام میرزابگی در ادامه به تلاش های سازمان جهت کم کردن هزینه های مساجد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه‌های مساجد معمولاً از طریق مردم تهیه می‌شود، هزینه‌های ایاب و ذهاب امام جماعت مسجد نیز باید از این طریق تأمین شود و به همین دلیل سعی بر این است که از روحانیانی دعوت به حضور در مساجد شود که حتی‌المقدور محل زندگی شان نزدیک محل استقرار مسجد باشد تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

 

وی در ادامه افزود: اصل در انتخاب ائمه جماعات بر این است که مبلّغان دینی استان از صلاحیت اخلاقی برخوردار هستند و لذا ائمه جماعت الگوی اخلاق‌مداری ارکان مختلف مسجد هستند و در صورت مشاهده موارد خاص برخوردهای نادرست با مردم، به آنان تذکر داده می‌شود.

 

این مسؤول در ادامه به کاهش زمان فرایند انتخاب ائمه جماعت اشاره و اظهار داشت: معمولاً درخواست‌های تأمین ائمه جماعت برای مساجد در آغازین روزهای بهره‌برداری این پایگاه‌های معنوی به تبلیغات اسلامی اعلام می‌شود و در این سازمان نیز سعی بر این است که فرآیند تعیین امام جماعت، در کمترین زمان ممکن انجام شود.

 

حجت الاسلام میرزا بگی در پایان تأکید کرد: به طور معمول اگر محل زندگی امام جماعت به مسجد نزدیک باشد اقامه نماز صبح نیز در این مساجد انجام می‌گیرد در غیر این صورت اقامه این نماز منوط به تأمین هزینه ایاب و ذهاب امام جماعت خواهد بود./949/ت302/ب4

ارسال نظرات