۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۲۲۴۸۳۴

نفاق عامل غربت ولی اول و غیبت حجت آخر

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر مهدوی بااشاره به علل تاخیر ظهور ناظر به حوادث غدیر، گفت: علت تاخیر ظهور ریشه در نفاق جامعه در زمان پیامبر(ص) دارد. نفاق عامل غربت ولی اول و غیبت حجت آخر است.
نفاق

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضایی پژوهشگر مهدوی با اشاره به آیه 67 سوره مائده گفت: در این آیه خداوند خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ ای پیامبر، آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان، اگر چنین نکنی امر رسالت او را ادا نکرده ای خدا تو را از مردم حفظ می کند ، که خدا مردم کافر را هدایت نمی کند.

 

وی با بیان اینکه در این آیه یک دستور ویژه خطاب به پیامبر(ص) وجود دارد، خاطرنشان کرد: این آیه در سال 10 هجرت و در اواخر عمر شریف پیامبر(ص) نازل شد و خداوند می فرماید: هر آنچه که بر تو نازل شده به مردم برسان. ولی یک مشکل وجود دارد و اینکه پیامبر(ص) نسبت به ابلاغ دستور در جامعه دچار نگرانی هستند و ممکن است مردم اقبال نشان ندهند، دچار تفرقه شوند و زحمات رسالت پیامبر(ص) از بین برود.

 

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه خدای متعال آگاه است که چنین وضعیتی در جامعه وجود دارد، اظهارداشت: خداوند می داند که مسلمانانی به نام دین در مدینه جمع شده اند که ایمان نهادینه ندارند و دین اسلام در جامعه آنان نهادینه نیست. پس این نیروی عظیم نمی تواند سرمایه ای برای اسلام باشد، این افراد به زبان اقرار کرده اند ولی به دل مسلمان نیستند.

 

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: این مساله نشان می دهد که جامعه اسلامی بعد از 10 سال در مدینه با وجود زحمات پیامبر(ص) برای نهادینه کردن دین اسلام و امر رسالت هنوز از نفاق گسترده رنج می برد.

 

وی با اشاره به بحث غدیر خم و اعلام ولایت، گفت: با توجه به اینکه پیامبر(ص) شهر مکه را بسیار دوست می داشت، ولی در اول ذیحجه اعلام انجام حج را می کنند و دو سه روز قبل از انجام مناسک وارد مکه شده و بعد از انجام حج در 13 ذیحجه مکه را ترک می کنند.

 

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه به قولی 124 هزار نفر در حج الوداع پیامبر(ص) را همراهی می کردند، افزود: با توجه به حضور این اجتماع عظیم در مکه، پیامبر(ص) می توانست در مکه زمان بیشتری را بماند. ولی بلافاصله مکه را ترک می کنند درحالی که می دانند این آخرین حج ایشان است، مکه را بسیار دوست داشتند و مهمتر از همه اینکه آخرین پیامبر(ص) خداست، ولی چرا مکه را بلافاصله ترک می کنند؟

 

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پیامبر(ص) در صحرای عرفات و منا دو روز پشت سر هم خطبه خوانی می کنند تا اعلام امامت و ولایت داشته باشند، گفت: در این سخنرانی ها پیامبر(ص) اشاره ای به امامت کرده اند. ولی هنوز شخص خاصی را معرفی نکرده اند. در یکی از سخنرانی ها حدیث 12 امام و جانشینان و در یکی دیگر حدیث ثقلین را می خوانند.

 

وی افزود: ولی در هر دو سخنرانی تا زمانی که پیامبر(ص) در مورد مسائل دیگر صحبت می کنند. مردم آرام هستند ولی وقتی اشاره ای به وصایت و امامت می کنند، مردم شروع به سر و صدا و هرج و مرج می کنند و پیامبر(ص) را از ادامه سخنرانی منصرف می نمایند که نشان دهنده جریان نفاق در جامعه و نقش آنان در پیشبرد مسائل است.

 

حجت الاسلام رضایی عدم پذیرش مردم را یکی از دلایل غیبت امام عصر(ع) دانست و بیان داشت: ریشه بحث غیبت به نفاق زمان پیامبر اسلام برمی گردد. همانطور که در دعای افتتاح می خوانیم، اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنَا صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ غَیْبَةَ وَلِیِّنَا؛ پروردگارا شکایتمان را نزد تو می‌آوریم از نبود پیامبرمان و غیبت ولیمان.

 

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به پیوند میان فقدان امر پیامبر(ص) و غیبت امام عصر(ع) خاطرنشان کرد: درست است که اسلام ظاهری در زمان پیامبر(ص) به چشم می خورد ولی باید در یک فرایند معرفت زایی و هدایت گری در بستر زمان تبدیل به ایمان نهادینه شود.

 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در عدم نهادینه شدن ایمان در جامعه اسلامی ناشی از جاهلیت محض و جهالت اسلامی است، اظهارداشت: پیامبر(ص) در خطبه غدیر می فرمایند: من چراغی را روشن کردم و تازه راه آغاز شده و باید این پرچم را یک امام معصوم به سر منزل مقصود برساند.

 

حجت الاسلام رضایی بااشاره به نکته دوم در جریان غدیر، گفت: در حج الوداع امام علی(ع) همراه پیامبر(ص) نبودند، برای ماموریتی در اواخر ماه رمضان به یمن می روند و سه ماه در آنجا می مانند، امام علی(ع) در بازگشت از یمن به همراه کاروان 300 نفره و غنائمی فراوان از این سفر به مدت 2 روز از قافله جدا می شوند تا پیامبر(ص) را ببینند که پیامبر(ص) می فرماید: برگرد و به همراه کاروان وارد مکه شو.

 

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام علی(ع) در بازگشت به کاروان متوجه تصرف در اموال کاروان که بیت المال بوده، می شود و برخورد بدی با کاروانیان می کند و اموال را از آنها می گیرد، خاطرنشان کرد: زمانی که کاروان وارد مکه می شود، تمامی 300 نفر به پیامبر(ص) شکایت می برند که حضرت علی(ع) با ما برخورد بدی داشتند که پیامبر(ص) می فرمایند: علی(ع) در احکام الهی محکم و باصلابت است.

 

وی ادامه داد: مردم چه زمانی که جلوی صحبت های پیامبر(ص) را در مناسک حج گرفتند و باعث شدند پیامبر(ص) اعلام ولایت را از مکه به بیرون از مکه تاخیر بیندازد و چه زمانی که تحمل اجرای حکم ساده امام علی(ع) در مورد تصرف در اموال کاروان را نداشتند، تخلف و مخالفت از دستور ولی خدا کردند. در این میان ائتلاف شرک و نفاق مکه و مدینه شرایط را پیچیده تر کرد.

 

حجت الاسلام رضایی در پاسخ به اینکه چرا پیامبر(ص) در بیرون از مکه به اعلام ولایت پرداخت، افزود: همین که در میانه راه و حین سفر نظام اجتماعی منافقین از هم پاشیده می شود و خدا امنیت و سلامت را به پیامبر(ص) و دین پیامبر(ص) داده بود. باعث شد تا پیامبر در غربت ولایت را اعلام کنند که این مساله نشان می دهد اگر جامعه اسلامی آمادگی ایمان نهادینه شده و تحمل و ظرفیت پذیرش احکام الهی را نداشته باشد، امر ولایت محقق نمی شود.

 

این پژوهشگر مهدوی گفت: اگر اعلام امر ولایت محقق نشود، مظلومیت ولی و غیبت حجت خدا را در پی دارد و غیبت تا وقتی ادامه دارد که مردم به خطای خود پی نبرند. البته می شود که به مصلحت خداوند متعال ظهور ناگهانی رخ دهد.

 

وی بااشاره به علت تاخیر ظهور ناظر به حوادث غدیر، گفت: علت تاخیر ظهور به نفاق جامعه در زمان پیامبر برمی گردد که متاسفانه مستمر بوده و این نشانه ای است که هر کس تحمل اجرای حکم شریعت را نداشته باشد، نفاق دارد زیرا نفاق عامل غربت ولی اول و غیبت حجت آخر می شود./907/د101/ی

 

منبع: آینده روشن

 

ارسال نظرات