۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۲۴۸۶۸
پالایش فقه اسلامی و تفسیر قرآن؛

مهم‌ترین راهبرد امام هادی برای زنده کردن جامعه اسلامی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جامعه زمان امام هادی غرق در انواع انحرافات اعتقادی و کلامی بود، گفت: امام هادی (ع) به وسیله پالایش احادیث ائمه و تفسیر آیات قرآن کریم جامعه اسلامی را زنده کردند.
امام هادي (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ضیایی استاد حوزه و دانشگاه در برنامه رادیویی صبح هدایت با بیان این که خداوند در سن چهل سالگی امام هادی (ع) را به امام جواد (ع) هدیه داد، گفت: تمامی فرزند امام جواد ابن رضا خوانده می شدند تا به خاطر القاب و فعاایت غالیان و سایر گروه های معاند با امام زمان (عج الله) اشتباه گرفته نشوند.

 

وی با بیان این که خداوند علم اولین و آخرین را به رسول الله داده است، گفت: خداوند این علوم را از طریق پیامبر(ص) در جانشینان ایشان قرار داده است و امام هادی (ع) در نشر علوم و معارف دینی زحمت فراوان کشیدند و یکی از کارهای مهم ایشان این بود که احادیث اهل بیت را پالایش و پاک کردند و بدعت ها را از آن شستند و ایشان با وجود این که تحت نظارت شدید بودند 52 کتاب فقهی دارند و 175 نفر به طور خاص از ایشان حدیث نقل کرده اند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که امام هادی (ع) در تعالی علم کلام تلاش زیادی کردند تا انحراف های اعتقادی و کلامی را از جامعه پاک کنند، گفت: دلیل وجود انحراف در عوامل اعتقادی این است که عده ای از علمای فرق گوناگون به خاطر منافع خود مانند ثروت و قدرت و خوشایند حاکمان زمان خود به دنبال ایجاد انحراف در دین رفتند.

 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به این که مدیریت اهل بیت اصیل است و آنها در هر شرایطی که بودند علم خود را به مردم منتقل می کردند و امام هادی(ع) هم  شبکه گسترده ای از وکالت در سراسر جهان اسلام داشتند، گفت: همین موضوع موجب شد که حاکمان عباسی علی رغم این که ایشان را در بند داشتند از محبویت روز افزون ایشان رد میان مردم بیمناک بودند و ایشان را به سم به شهادت رساندند.

 

وی با اشاره به این که اهل بیت از دعا ها بهترین و بزرگترین استفاده را کرده اند، گفت: حضرت امام هادی (ع) در قالب دعای جامعه کبیره به انسان بصیرت، صلابت در دین مقابله با آفات فکری مانند حسد، دروغ، ریا، مصنویت از شبهات را آموزش می دهد و دعا بهترین  روش و راهبرد برای آموزش نکات مختلف به انسان ها است و محبت انسان را به اهل بیت افزایش داده و موجب نزدیکی و قرب به خداوند می شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که دعا جامعه انسانی را زنده می کند و آن را به تعادل نزدیک کرده و موجب می شود که انسان از افراط و تفریط رها شود و در صراط مستقیم گام بردارد، ادامه داد: امام هادی (ع) شفای تمامی دردهای روحی و جسمی انسان را در قالب زیارت جامعه کبیره به جامعه بشری هدیه کرده است.

 

حجت الاسلام ضیایی با بیان این که اهل بیت کلمه خداوند هستند و تمامی برنامه سعادت بشر را در دوران مختلف برای او بیان می کنند، گفت: اگر کسی می خواهد به سعادت برسد باید بر گرد اهل بیت حلقه بزند زیرا کسی که ولایت مدار باشد در کنار ولایتمداری عامل به دین خداوند هم خواهد بود.

 

وی با اشاره به این که جامعه زمان امام هادی(ع) گرفتار آفت های گوناگون شده بود و از نظر اعتقادی در مسیر انحراف و بدعت و دوری از دین خداوند قدم بر می داشت، یادآور شد: امام هادی (ع) با تربیت شاگردان گوناگون و تربیت فقهای اسلامی جامعه را از این انحراف ها دور کردند و با تفسیر قرآن کریم به بسیاری از شبهات مردم پاسخ دادند و همچنین جامعه را برای غیبت امام زمان (عج الله ) آماده کردند./968/پ202/ی

ارسال نظرات