۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۲۲۵۷۹۶

جنبش جنوب یمن برای استقلال خود از شمال این کشور زمان تعیین کرد

خبرگزاری رسا ـ جنبش اعتراضی جنوب یمن با صدور بیانیه‌ای ۳۰ نوامبر (۹ آذر) را زمان جدایی و استقلال جنوب یمن از شمال آن اعلام کرد.
جنبش جنوب يمن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جنبش اعتراضی جنوب یمن روز گذشته در پنجاه و یکمین سالگرد انقلاب مردم این منطقه علیه اشغالگران انگلیسی تظاهرات گسترده‌ای در شهر عدن برگزار کرد. تظاهرات‌کنندگان که خواستار استقلال و جدایی جنوب یمن از شمال آن شدند، اعتصاب خود را برای تحقق این مطالبه آغاز کردند. یمن جنوبی تا سال 1990 کشوری مستقل و جدا از یمن شمالی بود.

 

جنبش اعتراضی جنوب یمن طی بیانیه‌ای که در رسانه‌های یمنی منتشر شد، از مردم شمال یمن خواست که استان‌های جنوبی را نهایتا تا 30 نوامبر آینده (9 آذر) ترک کنند و تمام نهادهای نظامی، امنیتی و مدنی را به جنوبی‌ها واگذار کنند.

 

در این بیانیه همچنین بر ضرورت آزادی فعالان جنوب یمن و استقلال این منطقه تاکید شده و این مسئله ضامن امنیت و ثبات منطقه تلقی شده است.

 

 

در ادامه این بیانیه آمده است: ما ملت جنوب یمن هستیم که مقابل استعمار انگلیس انقلاب کردیم و از زمانی که پوتین‌های نظامی آنها از سال 1839 وارد خاک پاک و مطهر ما شد بیشترین قربانی را نثار کردیم.انقلاب ما در سالهای دهه چهل و پنجاه قرن بیستم شدت گرفت و در 14 اکتبر 1963 به اوج خود رسید. این انقلاب بر استقلال  و وحدت اراضیمان از باب المندب در غرب تا مرزهای عمان در شرق، از مرزهای عربستان سعودی و جمهوری عربی یمن شمالی تا دریای عرب در جنوب با تمام جزائر تابع آن در دریای سرخ و دریای عربی تاکید داشت و این استقلال از انگلیسی‌ها در 30 نوامبر 1967 محقق شد.

 

جنبش اعتراضی جنوب یمن تاکید کرد که از تمام شیوه‌های مشروع برای آزادسازی و استقلال جنوب استفاده خواهد کرد. تمام شرکت‌هایی که بر سرمایه‌های ملی جنوب از جمله نفت، گاز، معادن، ماهی‌ها و ...دست‌گذاشته‌اند باید صادرات را متوقف کنند.

 

مسئله استقلال جنوب یمن، از موضوع های اصلی در کنفرانس گفت و گوهای ملی این کشور بود که بی‌نتیجه ماند.

 

جنوبی‌ها معتقدند پس از اتحاد شمال و جنوب یمن در سال 1990، قدرت همواره در دست شمالی ها بوده و حقوق جنوبی ها همواره تضییع شده و این روند پس از به قدرت رسیدن دولت موقت نیز ادامه داشته است.

 

رهبران جنوب یمن تاکید می کنند که جنوبی ها خواستار حق تعیین سرنوشت و کشوری دارای حق حاکمیت هستند زیرا جنوب یمن پیش از ادغام با شمال در سال 1990 ، کشوری مستقل بود اما اکنون منطقه ای با امکانات محدود و تحت سلطه و نفوذ شمالی ها است./1321/د102/ک

ارسال نظرات