۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۲۲۵۸۳۸
رحیم پور ازغدی:

تمدن سازی اسلامی با افراط و تفریط محقق نمی شود

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع نخبگان کانون های مساجد با بیان این که با افراط و تفریط نمی توان تمدن سازی اسلامی کرد، اظهار داشت: مسجد وقتی می تواند تاثیر گذار باشد که در توزیع فرهنگ دینی در سطح جامعه ایفای نقش کند.
حسن رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، اولین اجلاسیه  یک روزه نخبگان کانون های مساجد با عنوان شمیم با حضور 250 نفر ازمدیران و نخبگان کانون های مساجد در رشته های مختلف فرهنگی امروز 23 مهرماه در مشهد با حضور حجت الاسلام سالک، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام پژمانفر، نماینده مردم و مشهد در مجلس شورای اسلامی، سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و  جمعی از مسؤولان استانی در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش اظهار داشت: در واقع امروز مسجد از یک معبد انتزاعی مجرد از زندگی مثل اغلب ادیان،از حاشیه به متن فعالیت ها آمده است و نقش معبد در تمدن و مسجد در یک جامعه بشری حائز اهمیت شده است.

به حاشیه راندن مساجد، هدف مادی گرایان

وی با بیان این که در اغلب دوران ها مسجد را از متن به حاشیه بردند، تصریح کرد: در واقع مخالفان اصل دین کم هستند و اکثریت مخالف حضور فعال دین در صحنه اجتماعی هستند و حرف آنها این است که مسجد می تواند در حاشیه حضور داشته باشد؛ این درحالی است که مسجد امروز به هنر، فرهنگ عمومی، ورزشگاه ، دانشگاه و همه نهادهای اجتماعی مرتبط است.

رحیم پور ازغدی افزود: در واقع مسجد قلب تپنده یک نهاد اجتماعی است و همه نهادها مثل نهادهای حقوقی و مرتبط با این قلب تپنده در ارتباط هستند و اگر مسجد نباشد و در حاشیه باشد، شما جامعه مسلمان هستید اما تمدن اسلامی ندارید.

وی ادامه داد: مسجد به عنوان قلب فرهنگ و تعالی یک جامه در همه جهات است و سبک زندگی درست را به جامعه مسلمان نشان می دهد و مسجد و فرهنگ مسجدی می تواند بقیه نهادها را تحت پوشش قرار دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که با افراط و تفریط نمی توان تمدن سازی اسلامی کرد، اظهار داشت: مسجد وقتی می تواند تاثیر گذار باشد که در توزیع فرهنگ دینی در سطح جامعه ایفای نقش کند.

وی افزود: تولید فکر مهارت و تخصص می خواهدو نقش مسجد به عنوان ریشه دارترین رسانه در جهان که سبب پیدایش انقلاب اسلامی متفاوت از انقلاب های جهان شده است  و تأثیرات مستقیم در سقوط حکومت شاهنشاهی و فرهنگ دفاع مقدس داشته، قابل تأمل است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مسجد مکانی برای بهم ریختن جغرافیای سیاسی جهان شد، تصریح کرد: مسجد بایستی بزرگ ترین مرکز توزیع فکر و فرهنگ در عرصه های مختلف باشد.

تفاوت تمدن اسلامی با مادی در نوع عقلانیت ها است

وی با بیان این که امروز در جهان سخن از عقلانیت جامع است، اظهار داشت: در واقع عقل ابزاری باید همه مشکلات دنیا مانند ترافیک، بیماری، خشونت، مسکن، مدیریت زمان و غیره را برطرف سازد که این امور با هدف دنیوی صورت می گیرد.

رحیم پور ازغدی در ادامه به بیان تفاوت های دنیای مادی و معنا پرداخت و تصریح کرد: در واقع در تبدیل دنیای مادی به معنا اقتصاد به شرط رشد است نه اقتصاد به شرط سیری و این معنای اقتصاد اسلامی می شود و در دنیای مادی تعریف سینما، تفریح و غیره همه ابزار مادی است و اصالت ندارد.

وی تاکید کرد: تمدن اسلامی به معنای ترکیب حسن فعلی و حسن فاعلی و ترکیب رشد فردی و اجتماعی با نگرش به آخرت و خدایی شدن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اسلام با دنیای منظم و مرتب مشکلی ندارد و در یک جامعه کافر اگر نظم باشد، عمل صالح انجام شده است و حسن فعلی رخ داده ولی حسن فاعلی ندارد چرا که رنگ خدایی ندارد و بی نظمی در جامعه اسلامی، عمل فاسد است.

وی افزود: عقلانیت در اسلام عقلانیت جامع است؛ عقل معاد باید باشد تا عقل معاش را تأمین کند و دنیا را باید جدی گرفت اما نباید اسیر کرد به این دلیل که اصالت با آخرت است و ترجیح آخرت بر دنیا عقلانی است.

وی تاکید کرد: عقلانیت در اسلام از هدف کل شروع می شود و ابزار را سپس پوشش می دهد اما در تمدن مادی پس از اهداف به ابزار می رسد و این تفاوت تمدن اسلامی با مادی گرایان است./934/پ202/ج

ارسال نظرات