۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۲۲۶۵۳۴

مراسم بزرگداشت روز مباهله در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همزمان با ایام نورانی ماه ذی الحجه الحرام مراسم بزرگداشت روز مباهله در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی برگزار شد.
حجت الاسلام لنگرودي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت روز مباهله شب گذشته در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، با شعرخوانی آقای تاری، مدیحه سرائی ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام آقای رضوان‌فر و سخنرانی حجت الاسلام محسن تاج لنگرودی برگزار شد.

حجت‌الاسلام تاج لنگرودی با اشاره به‌ این‌که روز مباهله افتخار بزرگی برای مسلمانان است، گفت: روز 24 ذی‌الحجه روز مباهله پیامبر با نصارای نجران است داستان مباهله را نه تنها علمای شیعه بلکه اهل تسنن نیز آن را به تفصیل نوشتند یکی از کسانی که این داستان را تفسیر کرده فخر رازی است.

وی افزود: در داستان مباهله چگونگی حرکت پیامبر(ص) در حالی که دستان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را در دست گرفته و حضرت زهرا(س) به دنبال ایشان و حضرت امیرمومنان(ع) نیز به دنبال حضرت زهرا است نشان می‌دهد که حضرت زهرا(س) پیوند دهنده نبوت و ولایت است چیزی که فخر رازی در تفسیر خود به آن اشاره نکرده و این جفا درحق حضرت زهرا(س) است.

استاد حوزه عنوان کرد: در روز مباهله زمانی که نصارای نجران دیدند پیامبر اسلام(ص) فقط با عزیزانی از نزدیکترین افراد خانواده خود آمده پی به حقانیت او برده و از این‌که با او مباهله کنند پشیمان گشته و جزیه دادن به مسلمانان را پذیرفتند.

حجت‌الاسلام تاج لنگرودی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره ولایت امیرمومنان(ع) گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: ای مردم ولی و سرپرست شما خدا و رسول خدا و کسانی هستند که نماز را اقامه کرده و در هنگام رکوع زکات دادند، این آیه کریمه به اتفاق شیعه و سنی در شان  حضرت امیرمومنان(ع) نازل شده هنگامی که سائلی نیازمند در مسجد از همه درخواست کمک کرد فقط امیرمومنان(ع) بود که در رکوع نماز انگشتری خود را به او بخشید.

وی افزود: پیامبر(ص) وقتی صحنه بخشش انگشتری را از امیرمومنان(ع) مشاهده نمودند دست به دعا برداشته از خداوند خواستند که امیرمومنان(ع) را برادر و وصی و یاور او قرار دهد بعد از این دعا جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شده و این آیه "ای مردم ولی و سرپرست شما خدا و رسول خدا و کسانی هستند که نماز را اقامه کرده و در هنگام رکوع زکات دادند"  را درشان امیرمومنان(ع) برای ایشان قرائت نمودند.

حجت‌الاسلام تاج لنگرودی اظهار داشت: بعد از این ماجرا بسیاری انگشتری در نماز بخشیدند تا آیه‌ای در شان آنها نازل شود اما عمل آنها پذیرفته نشد اگر عمل امیر مومنان(ع) ازجانب خدا پذیرفته و ماندگار شد به این دلیل بود که هنگام بخشیدن انگشتری خود ذره‌ای غیر خدا در ذهن ایشان نبود.

وی با اشاره به داستان سوره انسان که شان نزول آن درباره بخشش غذای 5 تن به فقیر، یتیم و اسیر بوده در حالی‌که خود گرسنه بودند گفت: گاهی ما به عملی از اعمال اهل‌بیت(ع) توصیه می‌شویم اما بلافاصله از مانند آنها شدن فرار می‌کنیم در حالی‌که در کنار 5 تن هنگام روزه گرفتن و بخشیدن غذای خود به فقیر، یتیم و اسیر فردی مانند فضه خادمه حضرت زهرا(س) که غیر از 5 تن بودند در کنار آنها و همراه با عمل آنها بود.

حجت‌الاسلام تاج لنگرودی با اشاره به این‌که اهل‌بیت(ع) به علم کیمیاگری دست داشتند، افزود: امیر مومنان(ع) خطاب به فضه خادمه می‌فرمایند: ای فضه ما اگر بخواهیم هر مسی را به طلا مبدل می‌کنیم اما ما برای این به این دنیا نیامدیم بلکه آمدیم تا مس وجود انسانها را به طلا و کیمیا تبدیل کنیم./807/پ202/ب

ارسال نظرات