۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۲۲۷۵۰۳
امام جمعه بابل:

رسانه ها اخلاق و امانت داری را رویکرود فعالیت خود قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بابل با ابراز نگرانی از رواج به کار بردن کلمات زشت و تهمت در جامعه به خصوص در رسانه ها گفت: بسیار نگران هستیم از این که امروز صفحات مطبوعات، پایگاه های اینترنتی و دیگر رسانه ها از فحش و افترا پر شده است.
حجت الاسلام حسن روحاني، امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام مجتبی روحانی، امام جمعه بابل  امروز در ادامه سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی در دانشگاه نوشیروانی این شهرستان به موضوع نگاه اسلام به روابط اجتماعی پرداخت و گفت: بر اساس اینکه انسان اجتماعی آفریده شده است و به همین دلیل باید دستورات و راهکارهایی برای روابط بهتر اجتماعی انسان قرار داده شود.

 

وی به دستورات اسلام برای روابط بهتر اجتماعی انسان ها اشاره کرد و گفت: اسلام برای کوچکترین و ساده ترین مسائل زندگی دستورات برنامه هایی را ارائه کرده است که انجام آن انسان را به سعادت در این دنیا و آخرت می رساند.

 

مسؤول حوزه علمیه خاتم الانبیاء بابل با اشاره به دیدگاه اسلام و دسته بندی گفتارها به نام طیبه و خبیثه خاطرنشان کرد: کلمه خبیثه به عنوان نقطه مقابل کلمه طیبه است زیرا کلمه  و گفتار خبیثه محتوای خبیثه ای در خود دارند.

 

وی به مثالی قرآنی در خصوص کلمه خبیثه اشاره کرد و افزود: قرآن کریم کلمه خبیثه را به مانند درختی خبیث بیان می کند که ریشه آن در زمین ثابت نیست و با یک طوفان از زمین کنده می شود  و به همین دلیل فاقد میوه و ثمر است.

 

حجت الاسلام روحانی به مصداق هایی از کلمه خبیثه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: دشنام و فحش دادن به افراد دیگر بر اساس روایات و احادیث از مصداق کلمات خبیثه هستند.

 

وی با ابراز نگرانی از رواج به کار بردن کلمات زشت و تهمت در جامعه به خصوص در رسانه ها تصریح کرد: بسیار نگران هستیم از این که امروز صفحات مطبوعات، پایگاه های اینترنتی و دیگر رسانه ها از فحش و افترا پر شده است.

 

امام جمعه بابل به توجیه برخی از افراد و رسانه ها برای به کار بردن کلمات زشت در گفتارها و نوشتارها اشاره کرد و گفت: قرآن به احدی از افراد اجازه فحاشی نمی دهد، در سوره مبارکه فرقان به مسلمانان سفارش می کند که با تکبر نباشند و وقتی جاهلی به آنان فحاشی کند با سلام با او رفتار کنند و به او فحاشی نکنند.

 

وی به بیان دو سیره رفتاری امیرالمؤمنان(ع) در مواجهه با کسانی که فحاشی می کنند پرداخت و افزود: امیرالمؤمنان(ع) یاران خود را از پاسخ به فحاشی یاران معاویه در جنگ صفین بازداشت و در جای دیگر به قنبر غلام خود سفارش کرد که رد مقابل فرد بد دهن بی اعتنا باشد.

 

استاد حوزه علمیه بابل، مصداق دیگر کلم خبیثه را در تمسخر کردن دانست و گفت: وقتی یکی از زنان پیامبر اقدام به تمسخر یکی دیگر از زنان حضرت کرد آیه ای از سوره حجرات در نهی تمسخر و عیب جویی و طعنه بر پیامبر نازل شد.

 

وی با ابراز تأسف از رواج به کار بردن القاب زشت در برخی مناطق خاطرنشان کرد: متأسفانه می بینیم که در برخی مناطق  اگر اسم فردی را بگویید کسی او را نمی شناسد و تنها یکدیگر را با لقب های زشت صدا می زنند.

 

امام جمعه بابل یکی دیگر از جلوه های کلمه خبیثه را نفاق در زبان دانست و افزود: دو زبانه بودن یکی دیگر از جلوه های کلمه خبیثه است و برخی وقتی مقابل شما قرار دارند مطلبی می گویند و در غیاب شما مطلب دیگری را بیان می دارند.

 

وی ادامه داد:  اگر خیر فردی را می خواهیم و اگر عیبی را از او دیدیم در حضورش به او بگوییم نه اینکه در غیابش او را مسخره کنیم.

 

حجت الاسلام روحانی چاپلوسی  را نمونه ای از دو زبانه بودن و کلمات خبیثه بیان کرد و تصریح کرد:بعضی از افراد عادت به تعابیر چاپلوسانه دارند و دوست دارند تا دیگران در وصف آنها جملاتی بگویند که شایسته این جملات نیستند.

 

مسؤول مدرسه علمیه خاتم الانبیاء بابل، شوخی های افراد با یکدیگر را نیز مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: شوخی می تواند مصداق کلمه طیبه باشد اما معیاری برای خود دارد زیرا شوخی کردن زیاد خوب نیست.

 

وی افزود: ممکن است در هنگام شوخی مطالب نا حقی بر زبان جاری شود و فرد گاهی ممکن است چهار چوب اخلاقی را رعایت نکند که این مورد پسند اسلام نیست./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات