۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۲۷۹۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

دعا تجلی بندگی خداوند و راه رسیدن به قلب سلیم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بالاترین مقامی که انسان به آن می رسد قلب سلیم است، گفت: به دست آوردن قلب سلیم توسط دعا امکان پذیر است و انسان به دعای مستمر و مداوم به درگاه خداوند می تواند به این مقام دست یابد.
دعا

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید محسن میرباقری، استاد حوزه و دانشگاه، امروز  در برنامه تلویزیونی تا نیایش شبکه پنج سیما با بیان این که به انسان توصیه شده که پس از هر بار نماز خواندن دعا بخواند و از خداوند تمنا داشته باشد، گفت: تمامی اعمال انسان در دین اسلام به نوعی دعا و نیایش به درگاه خداوند است.

وی افزود: در اسلام اولین دستور دین یعنی نماز نیایش است و انسان در هنگامی که سوره حمد را می خواند در این سوره ضمن تشکر از خداوند به درگاهش دعا می کند و از او می خواهد او را به صراط مستقیم یعنی راه انسان های نیکوکار و اولیای خداوند هدایت کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در نماز در ذکر رکوع و سجود فرستادن صلوات خود نوعی دعا و نیایش به درگاه خداوند است، گفت: دعا بزرگترین تجلی بندگی به درگاه خداوند است.

میر باقری با بیان این که انسان در قنوت می تواند دعاهای گوناگونی به درگاه خداوند داشته باشد، گفت: اگر شما دعایی به درگاه خداوند دارید و از خدا می خواهید که فرزند و یا چیزی را به شما بدهد بهتر است در قنوت به زبان عربی از خداوند خواسته های خود را مطرح کنید.

وی با بیان این که عده ای معتقد هستند که بعد از نماز نیازی به دعا نیست چون خداوند از دعاهای انسان آگاه است، افزود: این تفکر اشتباه است زیرا دعا تنها اجابت خواستن از خداوند نیست و انسان با دعا کردن به رشد معنوی رسیده و از خودخواهی دور شده و اجتماع می رسد و عبادت به خدا را در خلق خدمت و اطاعت خالصانه خداوند در سخن و در عمل می بیند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که دعا زیباترین حالت در زندگی اهل بیت و پیامبران  است، ادامه داد: تمامی پیامبران به درگاه خداوند دعا می کردند و با وجود این که به باطن امور آگاه بودند از دعا دوری نکرده که نمونه واضح آن دعای حضرت ابراهیم (ص) و فرزندشان اسماعیل پس از ساخت کعبه بود که به درگاه خداوند دعا کردند و فرمودند خدایا این عمل اندک ما را بپذیر و آن را زیاد گردان و ما و فرزندان ما را بپذیر و مار ا بر پا دارنده نماز قرار بده .

میرباقری با بیان این که بالاترین مقامی که انسان به آن می رسد قلب سلیم است، گفت: به دست آوردن قلب سلیم توسط دعا امکان پذیر است و انسان به دعای مستمر و مداوم به درگاه خداوند می تواند به این مقام دست یابد.

وی با بیان این که دعا کردن انسان را به یاد خدا انداخته وموجب می شود انسان در قالب دعا از بسیاری از گناهان دوری کند، ادامه داد: ارتباط مستقیمی میان دعا به درگاه خداوند و گناهان نکردن وجود دارد به این معنا که زمانی که گناهان انسان زیاد شود دعاهایش مستجاب نمی شود در حالی که اگر انسان از گناه دوری کند در پیشگاه خداوند مستجاب الدعوه می شود.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: دعا کلید پیشرفت و سعادت آدمی است./968/پ202/س

ارسال نظرات