۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۲۲۷۹۳۸
دادستان کل کشور:

مجازات سنگینی در انتظار عاملان اسیدپاشی اصفهان است

خبرگزاری رسا ـ دادستان کل کشور از برخورد قاطع دستگاه قضا با عاملان جنایت اسیدپاشی در اصفهان خبر داد و گفت: برخورد با جنایت اسید پاشی خود به نوعی جلوه نهی از منکر است.
حجت الاسلام رئيسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در همایش «قانون و امر به معروف و نهی از منکر» که پیش از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: بدون تردید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر توحید و زیر بنای روابط اجتماعی آن بر اساس عدالت است.

وی افزود: شاخص اصلی عدالت قانون است یعنی به میزانی که جامعه قانونمند باشد به همان میزان به عدالت نزدیکتر است.

دادستان کل کشوربا اشاره به ضمانت‌های اجرایی قانون عنوان کرد: برای اجرای قانون ضمانت‌هایی چون افراد و احاد جامعه لازم است یعنی افراد و احاد جامعه باید خود را موظف و مسئول بدانند که در خلوت یا جلوت  قانونمند حرکت کنند.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به نوعی خود کنترلی گفت: در میان نوع کنترل‌ها خود کنترلی کارآمدترین نظام کنترل است که انسانها را در همه حال موظف به اطاعت از قانون کرده و به نوعی تخلف ازقانون را گناه و جرم به حساب می‌آورد و تمام تعالیم اسلام بر این اساس است.

وی افزود: گسترش فرهنگ اسلامی با کاهش جرم در جامعه ارتباط مستقیم دارد یعنی هر چه معرفت دینی در جامعه افزایش یابد به همان میزان جرم و گناه کاهش خواهد یافت و در این میان مبلغان، رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده در کاهش ناهنجاریها و گسترش هنجارها در جامعه دارند.

در اسلام مومن نسبت ترک معروف و انجام منکر حساس است

دادستان کل کشور درباره دومین احساس مسئولیت همگانی در مقابل معروف و منکر اظهار داشت: احساس مسئولیت همگانی به عنوان اصل نظارت ملی همه مردم نسبت به معروف و منکر در جامعه است که نسبت به آن حساس بوده و امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه خود می‌دانند، در اسلام مومن نسبت به ترک معروف و انجام منکر حساس بوده و عکس العمل نشان می‌دهد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: امروز دشمن به دنبال این مساله است که حساس بودن جامعه اسلامی را نسبت به معروف و منکر از بین برده و قانون شکنی را در جامعه رواج داده تا منکر و ترک معروف در جامعه رواح پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که اجرای قانون امربه معروف و نهی از منکر نظارت همگانی را می‌طلبد، ابراز کرد: بین امربه معروف و نهی از منکر با موعظه یا پند تفاوت است در امر به معروف و نهی از منکر امر و ناهی با قول لین امر به معروف و نهی از منکر را انجام می‌دهد.

دادستان کل کشور افزود: جایگاه امر و ناهی جایگاه برتری است و این برتری شخص امر یا ناهی برای متعلق به شخص امر یا ناهی نیست بلکه او در جایگاه خدا و پیامبر یا از زبان خدا و پیامبر دیگران را امر یا نهی می‌کند و جانشین خدا و پیامبر است.

حجت الاسلام رئیسی درباره برخی از شرایط امربه معروف و نهی از منکر عنوان کرد: کسی که اقدام به امربه معروف ونهی از منکر می‌کند نباید عمل او بر اساس هوی و هوس، حب و بغض یا بر اساس انتقام‌جویی باشد.

امر به معروف و نهی از منکر جایگاه خلافت الهی و پیامبر است

وی در ادامه بیان داشت: امر و نهی جایگاه خلافت الهی و پیامبر است  اگر شخص اقدام به امر و نهی کند اما معروف و منکر را به خوبی نشاسد موقعیت این جایگاه بزرگ را از بین می‌برد امر و ناهی باید به همه بایدها و نبایدهای لازم در این زمینه آشنا باشد بعد اقدام به امرو نهی کند.

دادستان کل کشور گفت: قانون مداری مبتنی بر ارزش‌های الهی از زیربناهای محکم نظام اسلامی است بنابراین باید همه نسبت به گسترش معروف و نهی از منکر ارزش‌های اسلامی احساس مسئولیت داشته باشند.

حجت الاسلام رئیسی با اشاره به عامل دیگری از ضمانت اجرایی قانون امربه معروف ونهی از منکر ابراز کرد: عامل دیگر ضمانت اجرایی قانون امر به معروف و نهی از منکر به شکل سازمان یافته توسط دستگاههای نظارتی با تمام بازرسان، ناظران و سایر عوامل آنها صورت می‌گیرد که باید تلاش کنند معروف گسترش یابد.

وی با اشاره به عامل دیگری از ضمانت اجرایی قانون امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: یکی دیگر از عوامل ضمانت اجرایی قانون امر به معروف و نهی از منکر برخورد عبرت‌آموز با متخلفان از طریق قانون وعدالت است .

دادستان کل کشور اظهار داشت: طرح نظارت همگانی و احساس مسئولیت همگانی باید انجام شود تا همه خوبی‌ها در جامعه گسترش یافته و منکرات از بین برود، جامعه‌ای زنده است که نسبت ترک معروف و انجام منکر حساس باشد اگر جامعه‌ای اینگونه نباشد قرآن و روایات آن جامعه را مرده می‌خواند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به این‌که فلسفه قیام امام حسین(ع) برای بقا و تدام فرهنگ دینی در جامعه بوده است، گفت: امروز فضای رسانه‌ای در دنیا زیر نظر نظام سلطه با راهبرد فرهنگ‌سازی و تبلیغ نظام سلطه به خصوص از طریق سینمای هالیوود برای حساسیت زدایی از جوامع در مقابل بدی و سازگاری ملت‌ها با ظلم است، در مقابل مکتب نظام سلطه مکتب انتظار قرار دارد که پرچم‌دار آن جمهوری اسلامی ایران بوده و القا امید می‌کند.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر فریضه الهی و در مبانی دینی و شرعی از اصول اعتقادات ما است ما باید در مقابل فرهنگ نظام سلطه که القاء ناامیدی می‌کند باید فرهنگ احساس مسئولیت وامید را ترویج دهیم.

دادستان کل کشور با اشاره به ‌اینکه باید از امر به معروف و ناهی از منکر حمایت همگانی شود، عنوان کرد: این‌که باید از امر به معروف و ناهی از منکر توسط حاکم شرع حمایت شود ریشه در قانون شرعی و الهی دارد زیرا امرو ناهی از لسان خدا و پیامبر امر ونهی می‌کند اما افزون بر آن تمام دستگاهها نیز موظف هستند از امر وناهی حمایت کنند.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به‌ اسیدپاشی اصفهان خاطرنشان کرد: با کسانی که در اصفهان اسید پاشی کردند به صورت جدی برخورد قانونی خواهد شد بدون تردید دستگاه ها ، قضات و دادگاه ها با این جنایت برخورد عبرت‌آموز خواهند داشت و برخورد با جنایت اسید پاشی خود به نوعی جلوه نهی از منکراست./807/پ202/ج


ارسال نظرات