۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۲۸۲۲۵
به زودی در جامعة المصطفی العالمیة مشهد؛

مقطع دکترای معارف اسلامی و حقوق راه اندازی می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گرایلی گفت: در سال تحصیلی جدید سه گروه از مقطع کارشناسی ارشد معارف به مرز دفاع از پایان نامه می رسند که به خاطر انتخاب موضوع نیاز به نظارت دقیق تر آموزشی دارند و به واسطه نیاز به حضور ایشان در تحصیلات تکمیلی، بنا داریم مقطع دکترا را در سال تحصیلی جدید راه اندازی کنیم.
جامعه المصطفي العالميه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی جامعة المصطفی العالمیة مشهد، حجت الاسلام  محمدباقر گرایلی، مدیر گروه معارف اسلامی و حقوق این مرکز، گفت: گروه های علمی در تمام دانشگاه های کشور تنها با عنوان علمی یاد می شوند در حالی که در المصطفی، گروه های های علمی دارای پسوند تربیتی هستند.

 

وی افزود: زمانی که به اسناد بالا دستی جامعه المصطفی و آیین نامه گروه های علمی و تربیتی می نگریم، می بینیم آیین نامه ها، گروه های علمی تربیتی را در راستای توانمندسازی طلاب در عرصه های بین المللی در کشورهای مقصد در سه حوزه آموزشی، تربیتی و پژوهشی ملزم کرده اند و ما بر همین اساس برای سال تحصیلی جاری با یک برنامه جدید در راستای اجرای دقیق تر برنامه ها در حوزه های سه گانه پرداخته ایم.

 

دبیر شورای هماهنگی گروه های علمی تربیتی جامعه المصطفی مشهد ادامه داد: با توجه به این که در قرآن کریم، «یزکّیهِم» مقدم بر «یعلّمهم الکتاب و الحکمة» شده است، عمده تأکید ما در فعالیت های مربوط به گروه های علمی تربیتی، تکیه بر مباحث تربیتی است و در همین رابطه چندین فعالیت را در دستور کار قرار دادیم و بنا داریم که این فعالیت ها اجرایی شوند.

طرح مربیان اخلاق

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه طرح مربیان اخلاق که در سال گذشته از معاونت تربیتی به مدیران گروه ها ابلاغ شد بر حسب وظایف ذاتی حوزه علمیه یک رابطه صمیمی را بین استاد و طلبه ایجاد می کند. این طرح در سال گذشته کلید خورد اما آنگونه که باید موفقیت آمیز نبود و در سال تحصیلی جدید عمده فعالیت تربیتی ما، به اجرا درآوردن هرچه دقیق تر این طرح است.

 

عضو اتاق فکر تبلیغ استان خراسان تصریح کرد: برگزاری کلاس ها با گرایش تربیتی، مبحث دیگر در حوزه فعالیت های سال جاری گروه ها است. تاکنون بحث آموزش و برگزاری کلاس ها را داشته ایم اما تلفیق آموزش با مباحث تربیتی، یکی از اهداف اصلی ما در عرصه تربیت در برنامه های سال تحصیلی جاری است که بنا داریم به صورت جدی تر به آن بپردازیم.

 

وی همچنین به ایجاد رابطه تربیتی دقیق تر گروه ها و دبیران گروه ها با طلاب اشاره کرد و گفت: این رابطه تاکنون بین طلاب و اساتید وجود داشته است اما بر اساس آیین نامه جدید عمده فعالیت های ما حتی فعالیت های آموزشی را با گرایش تربیتی اجرا خواهیم کرد.

 

عضو هیأت علمی مجتمع آموزش عالی مشهد با ورود به مباحث عرصه آموزش و برنامه ریزی تحصیلی برای سال جاری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، یادآور شد: هر دانشگاهی برای اینکه بتواند در سطوح علمی برنامه ریزی داشته باشد باید در مقطع کارشناسی نیرویی را تربیت کند که بتواند سیاست های علمی گروه و مجموعه را اعمال کند لذا بنا داریم که در سال تحصیلی جدید مقطع کارشناسی را با چنین نگاهی فعال کنیم.

 

راه اندازی مقطع دکتری در سال جدید

وی افزود: در سال تحصیلی جدید سه گروه از مقطع کارشناسی ارشد ما به مرز دفاع از پایان نامه می رسند و این گروه ها به خاطر انتخاب موضوع نیاز به نظارت دقیق تر آموزشی دارند و به واسطه نیاز حضور ایشان در تحصیلات تکمیلی، بنا داریم که مقطع دکتری را در سال تحصیلی جدید راه اندازی کنیم.

 

وی تصریح کرد: برنامه گروه برای ترم جاری حرکت به سمت آیین نامه های آموزشی، ارائه برنامه ریزی آموزشی متناسب با سرفصل های آموزشی مصوب المصطفی و نیازهای آموزشی کشور مقصد و مطالبات گروه است.

 

مدیر گروه معارف اسلامی و حقوق المصطفی مشهد ادامه داد: همچنین به خاطر تفاوت محتوای حقوق جزای ما با دانشگاه های دیگر طلاب ما نیازمندی هایی دارند که باید در سرفصل ها لحاظ و در اجرا به طور دقیق نظارت شوند.

حجت الاسلام گرایلی اظهار کرد: ارائه مشاوره های درسی با توجه به مقطع و نیاز، موضوع دیگری است که باید مد نظر قرار بگیرد. برخی طلاب که رشته کارشناسی آن ها با ارشدشان یکی نبوده است برای بالا بردن ضریب قبولی خود نیازمند مشاوره های دقیق هستند و این دست مشاوره ها در این ترم انجام خواهد شد.

 

اولویت ما کیفی سازی پایان نامه ها است

وی با اشاره به عرصه پژوهش گفت: می توان گفت گروه ها آنگونه که باید در عرصه پژوهش برنامه ریزی دقیق نداشته اند. با توجه به آیین نامه جدیدی که در راستای پر کردن برخی خلأهای موجود به تصویب درآمده است؛ فعالیت های خوبی در این عرصه شکل خواهد گرفت. به عنوان مثال برگزاری نشست های علمی در حوزه مباحث جرم شناختی، حقوق جزا، حقوق جزای عمومی، تازه های حقوق کیفری، مسائل مستحدثه با حضور اساتید مجرب این حوزه در دستور کار قرار دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طلاب ما به مرز نگارش پایان نامه رسیده اند، آنچه که برای ما مهم است کیفی سازی پایان نامه ها است که حداقل بتوان یک کتاب یا یک مقاله را از آن استخراج کرد.

 

دبیر شورای هماهنگی گروه های علمی تربیتی مشهد افزود: تأکید شورای گروه این است که در رابطه با نگارش پایان نامه ها به جهات شکلی و محتوایی به سمتی پیش برویم که پایان نامه ها قابل چاپ باشند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: آخرین نکته ای که در عرصه پژوهش در گروه معارف اسلامی و حقوق بر آن تأکید داریم این است که تمام  طلابی که پایان نامه می نویسند حتما برای دفاع باید یک مقاله مستخرجه علمی پژوهشی به گروه ارائه دهند./930/د101/ب4

ارسال نظرات