۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۲۸۴۷۴
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خبر داد؛

استقرار اکیپ های دامپزشکی برای نظارت بر ذبح شرعی دام

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از ساماندهی اکیپ‌های ثابت و سیار دامپزشکی برای اعمال نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح شرعی دام های نذری در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در سطح استان خبر داد.
ذبح شرعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، علیرضا رفیعی‌پور، مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی، صبح امروز در در جمع خبرنگاران با بیان این که دامپزشکی استان با ساماندهی 22 اکیپ ثابت و 21 اکیپ سیار نظارت بر ذبح دام‌های نذری را از ساعت 7 صبح تا 21 در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر در روزهای تاسوعا و عاشورا بر عهده دارند.

 

وی افزود: با توجه به اجرای سنت ذبح دام در مسیر دسته‌های عزاداری، مساجد، تکایا و تهیه غذا برای عزاداران حسینی، به منظور حفظ بهداشت عمومی، سلامت مصرف‌کنندگان و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان خیران دام، نذری خود را در کشتارگاه‌های دام کشتار کنند.

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این که شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های تابعه آماده ارائه خدمات بهداشتی به صورت رایگان به همشهریان هستند، افرود: رعایت نکات بهداشتی به امنیت غذایی شهروندان و هیئت های عزاداری کمک می کند.

 

رفیعی پور ادامه داد: در نیمه نخست امسال 516 تن گوشت مرغ استان به کشور افغانستان صادر شده است که این موضوع نشان از رونق صادرات در استان دارد.

 

وی حجم صادرات استانی این محصول را سه هزار و 880 تن عنوان کرد، افزود: بخش عمده این تولید به صورت مرغ تازه و منجمد به استان سیستان و بلوچستان و مابقی به صورت مرغ منجمد به مشهد و تهران ارسال می‌گردد.

 

مدیرکل دامپزشکی بیرجند با بیان این که درحال حاضر سه کشتارگاه طیور در شهرستان‌های بیرجند و قاین فعالیت دارند، گفت: کشنتار دام و طیور در کشتارگاه ها موجب افزایش سلامت و امنیت غذایی در جامعه می شود.

 

رفیعی پور با بیان این که مردم در ایام عزاداری امام حسین (ع) باید در خرید دام دقت کرده و از خرید دام های وارداتی که فاقد تاییدیه بهداشت هستند پرهیز کنند، گفت: دام های وارداتی به این دلیل که مورد آزمایش قرار نگرفته اند و ممکن است بیمار باشند مردم باید از خرید آنها خود داری کنند زیرا دام بیمار موجب بیماری مردم و کسانی که از گوشت دام استفاده می کنند می شود.

 

وی با بیان این که در ایام عزداری بهتر است مردم غذاهای نذری را در ظروف بهداشتی در اختیار مردم قرار می دهند، افزود: اگر غذاهای نذری در ظروف بهداشتی تهیه شود ضمن حفظ پاکیزگی سلامت افراد جامعه هم تامین می شود.

 

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی از آمادگی این نهاد برای تایید سلامت دام های نذری خبرداد، گفت: افرادی که می خواهند از سلامت دام های خریداری شده خود مطمئن شوند می توانند به دفاتر دامپزشکی در سطح استان مراجعه کنند.

 

رفیعی پور همچنین از مبلغان و روحانیان خواست از مردم بخواهند هنگام ذبح دام های نذری در جلوی دسته های عزادای به سرعت محل را تمیز کرده و از تجمع حشرات موذی که بیماری های واگیر زیادی را با خود به همراه دارند پرهیز کنند زیرا بعضی از حشرات مانند نوعی از پشه می توانند زخم های وحشتناکی در روی پوست انسان ایجاد کنند./968/پ203/ب4

ارسال نظرات