۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۲۲۸۵۶۹

اجلاس‌ مبلغین و متولیان حسینیه‌ها در هند برگزار شد

خبرگزاری رسا – اجلاس یک‌روزه‌ مبلغین و متولیان حسینیه‌ها با حضور فعالان 17 شهرستان واقع در 4 ایالت شمالی هند برگزار شد.
اجلاس‌ مبلغين و متوليان حسينيه‌ها در  دهلي‌نو هند

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اجلاس یک‌روزه‌ مبلغین و متولیان حسینیه‌ها با ھمت خانه‌ی فرهنگ جمھوری اسلامی ایران در دهلی‌نو و با حضور فعالان این حوزه از 17 شهرستان واقع در 4 ایالت شمالی هند، در دهلی‌نو برگزار شد ۔

 

احمد عالمی، معاون رایزنی فرهنگی ایران در هند، در آغاز این همایش اهداف این نشست را تبیین و اظهار کرد: با توجه به تأثیرگذاری مبلغین و متولیان حسینیه‌ها در برپایی محافل عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به دنبال آن بودیم که در این جلسه، مباحث مورد نیاز به عنوان یک کارگاه آموزشی برای مدعوین طرح و آنان را برای برنامه‌های اساسی و منطبق با فلسفه‌ی عاشورا در ایام عزاداری مهیا سازیم.

 

در ادامه حجت‌الاسلام مهدوی‌پور، نماینده‌ی مقام معظم رهبری در هندوستان در سخنانی گفت: حسینیه‌ها خیمه‌گاه امام حسین (ع) هستند. بیشترین مراسم در این حسینیه‌ها شکل می‌گیرد و ده‌ها هزار حسینیه و امامباره در هندوستان وجود دارد که در آنها اقامه‌ی عزا می‌شود. وظیفه‌ی مبلغین و متولیان، وظیفه‌ی بسیار سنگینی است؛ زیرا مخاطبین بسیاری از شما تأثیر می‌گیرند.

 

وی افزود: شرکت‌کنندگان در عزای حسینی با عشق حضور یافته و متأثر از قیام امام حسین (ع) هستند؛ پس باید از این فرصت‌ها بهره جست و با مدیریت خوب و قوی این مجالس را اداره کرد.

 

وی در پایان سخنان خود از متولیان امامباره‌ها خواست تا با برنامه‌ریزی از این اجتماعات به طور کامل استفاده کرده و برای رشد و تربیت جوانان و ترویج معارف اسلامی تلاش کنند.

 

سپس حجت‌الاسلام راستگو، استاد حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در سخنانی به تبیین ابعاد نهضت امام حسین (ع) و شیوه‌های عزاداری پرداخت. وی متولیان و مبلغین را با نحوه و شیوه‌های عزاداری آشنا کرد و از آنان خواست فضای حسینیه‌ها و امامباره‌ها را معطر و پاکیزه کرده و مهیا برای حضور عزاداران حسینی کنند.

 

راستگو همچنین از متولیان خواست به زمان توجه کرده و با برنامه‌ریزی متنوع، بهترین برنامه‌ها را برای عاشقان حسینی ارایه دهند.

 

برنامه‌ی بعد از ظهر این همایش، با سخنان مولانا نعیم عباس، از علمای منطقه‌ی نوگاوان سادات، آغاز شد. وی با اشاره به اهداف قیام حضرت امام حسین (ع) در امر به معروف و نهی از منکر، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های بزرگ مبلغین، امر به معروف و نهی از منکر است.

 

وی گفت: باید با شهامت این کار را انجام دهیم و از رشد خرافات جلوگیری کنیم. باید بیان مصایب سیدالشهدا، مستند به مقاتل صحیح باشد و از اجتماع پرشور مردم به نحو شایسته بهره‌گیری کنیم. برای این کار باید اول خود را بسازیم و اصلاح کنیم و بعد به دنبال اصلاح جمعه باشیم.

 

سخنران بعدی اجلاس، احمد عالمی، معاون رایزنی فرهنگی ایران در هند بود. وی در تبیین فلسفه‌ی عزاداری امام حسین (ع) ابتدا به دو روایت در ترغیب و تشویق ائمه (ع) به عزاداری سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و در ادامه فلسفه‌ی برپایی عزاداری آن حضرت را در چهار نکته مهم خلاصه کرد. وی این نکته‌ها را از قبیل حفظ مکتب اهل بیت (ع)، بسیج توده‌ها، خودسازی و تربیت دینی (الگوپذیری) و تجلیل از مجاهدت امام (ع) و تعظیم شعائر برشمرد.

 

عالمی همچنین به شیوه‌های مطلوب عزاداری که مورد تأیید ائمه هستند، اشاره کرد و در پایان توصیه‌های صادره از سوی مراجع عظام تقلید و علمای دین به متولیان حسینیه‌ها را بیان کرد و از حاضران خواست به این نکات جامه‌ی عمل بپوشانند.

 

در پایان این همایش،علی فولادی، رایزن فرهنگی ایران در هند، به جمع‌بندی مباحث اجلاس پرداخت. وی اظهارات ارایه شده در این نشست را به دو دسته‌ی عوامل ساختاری و کارکردی تقسیم و برای هرکدام، نمونه‌هایی را ذکر کرد.

 

فولادی گفت: اخلاص، مهم‌ترین شرط برای انجام تکلیف تبلیغ برای مبلغان است. مبلغان مذهبی ما در هند مسئولیتی سنگین‌تر از مبلغین در ایران بر دوش دارند ؛ زیرا با یک جامعه‌ی چندمذهبی مواجه هستند و باید شیوه‌ی مناسب برخورد با هر یک از ادیان را به کار گیرند. آنچه برای یک مبلغ واجب است ادای احترام و برخورد مؤدبانه با همه‌ی پیروان ادیان و مذاهب است و دوم این که باید سعی شود از پاره‌ای از رفتارها - ولو مستحب - در عزاداری‌ها که بهانه‌ای برای مخدوش جلوه دادن چهره‌ی تشیع و وهن مذهب می‌شود، جلوگیری کرد.

 

شعرخوانی شمیم الله‌آبادی در رثای امام حسین (ع)، اجرای برنامه توسط گروه سوزخوانی «ابن علی» و دکلمه‌خوانی درمیندرنات، شاعر هندو از اشعار خود و پدرش در مصایب سالار شهیدان، از دیگر برنامه‌های این همایش بود./988/د102/ک
 

ارسال نظرات