۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۲۲۹۰۹۱
استاد حوزه و دانشگاه:

پیام قیام اباعبدالله این است که امت اسلام هیچ گاه حکومت ظلم را بر نمی تابد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام رضایی تهرانی گفت: امام حسین(ع) می‌فرمایند: «آن روزی که اسلام و امت اسلامی در فرایندی غلط از کسی مثل یزید ولایت‌پذیر شد، فاتحه اسلام را بخوانید»؛ یعنی امت اسلام هیچ گاه نمی تواند حاکمی چون یزید را بپذیرد.
محرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) که در حسینیه بیت امام‌جمعه مشهد مقدس برگزار شد به بیان سیاست‌های امام حسین(ع) در بیان مطالب و همچنین نوع برخورد افشاگرانه ایشان در مقابل یزیدیان پرداخت.

 

وی بابیان این‌که پیامبر(ص) در خصوص نرفتن زیر بار حاکمان مخالف با خدا اخطار داده‌اند، ادامه داد: ایشان می‌فرمایند اگر خلیفه‌ای حرام‌های خدا را حلال می‌کند، نباید در برابر چنین پادشاهی فرمان‌بردار بود و اگر چنین کردید خداوند سرنوشت شما و آن پادشاه را در یک نقطه قرار خواهد داد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه به استفاده حضرت سیدالشهدا(ع) از احادیث و سخنان پیامبر(ص) در افشای چهره دشمنان اسلام اشاره کرد و عنوان داشت: با این بیان رسول خدا که امام حسین(ع) از آن اقتباس می‌کنند، کربلا نبوی می‌شود؛ این سخن رسول‌الله(ص) یعنی در هر عصر و نسلی اگر «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً» شد، وظیفه آن است که حسینی قیام و حرکت کند.

 

وی اضافه کرد: ممکن است دستگاه تبلیغاتی امویان بگوید منظور از سلطان جائر، فردی خارج از مرزهای اسلامی است اما ابی‌عبدالله(ع) برای این‌که دشمن را خلأ سلاح کند از احادیث نبوی استفاده کرده و آل امیه را منکوب می‌کنند؛ برخلاف این‌که سیاست رسول خدا(ص) در جهان اسلام و جریان‌های داخلی، بردن اسم‌و رسم اشخاص نیست اما آن‌قدر خطر آل امیه سنگین است که رسول‌الله(ص) با اسم، رسم و تابلو داری، آنان را مشخصاً مورد هجمه قرار دادند و سیدالشهدا (ع) نیز از این احادیث استفاده می کنند.

 

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی با اشاره به به‌کارگیری یکی از سیاست‌های حضرت سیدالشهدا (ع) در رسوا کردن دشمنان، تصریح کرد: ایشان در کوچه‌های مدینه برای کسب اخبار حرکت می‌کردند که مروان به ایشان رسید و گفت می‌خواهم شما را نصیحت‌کنم، ایشان نیز فرمودند بگو تا بشنویم؛ این‌که امام حسین(ع) اجازه صحبت کردن به مروان دادند به چند دلیل است؟ اول این‌که ادب ابی‌عبدالله (ع)، ادب الهی است و پیامبر(ص) نیز در مورد این خصلت ایشان می‌فرمودند: «او گوش است»؛ ایشان حتی برای شنیدن سخن مخالفان نیز گوش شنوا دارند.

 

وی اظهار کرد: دلیل دوم اجازه دادن امام حسین(ع) به مروان برای سخن گفتن، خلع سلاح او است؛ اگر به او اجازه صحبت نمی‌دادند، جوسازی می‌کرد که اجازه بیان سخن نداشته و ایشان برای جلوگیری از شانتاژ کردن و مظلوم‌نمایی کردن او، اجازه حرف زدن می‌دهند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، دلیل دیگر را آشکار شدن ماهیت حقیر مروان در میدان سیاست جهان اسلام عنوان و خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همان‌طور که خداوند در قرآن می‌فرمایند: «آدم‌ها را در لابلای حرف‌هایشان می‌توانید بشناسید»، حضرت نیز در لابه لای گفته‌های او دشمن‌شناسی انجام می‌دهند؛ مروان گفت: «من به شما دستور می‌دهم با یزید بیعت کنید که امیرمؤمنان است»؛ اگر با یزید بیعت کنید برای دین و دنیای شما خوب است.

وی بابیان این‌که معلوم است دینی که مروان دغدغه دارد و نگران آن است، کدام دین است، افزود: سال اولی که به‌فرمان امام خمینی(ره) حج با برائت از مشرکان آغاز شد، رادیو اسرائیل گفت: «حاجیان ایرانی، فضای امن کعبه را با قرائت دعای کمیل بر هم زدند» و امام (ره) به کنایه گفتند باید منتظر حاشیه عروة الوثقی آقای ریگان نیز باشیم.

 

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی ابراز کرد: حضرت سیدالشهدا (ع) خط ‌و ربط را روشن کردند که با اسلامی که چوپانی همچون یزید دارد  باید خداحافظی کرد؛ تک تک لغاتی که امام حسین(ع) در سخنان خود استفاده کردند، دارای پیام‌هایی است.

 

وی با بیان این‌که انحراف از مسیر صحیح هدایت الهی ضرر به امت اسلام است، تصریح کرد: اسلام در موطن مکین خود قرار دارد و این مسلمانان هستند که با زیر بارحکومتی همچون حکومت یزید رفتن، متضرر می‌شوند؛ پیامبر(ص) فرمودند برای اصلاح امت آمده‌ام نه اصلاح اسلام، اسلام در مسیر خود حرکت می‌کند و این مردم هستند که نیاز به هدایت و راهنمایی دارند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: حضرت می‌فرمایند: «آن روزی که اسلام و امت اسلامی در فرایندی غلط از کسی مثل یزید ولایت‌پذیر شد، فاتحه اسلام را بخوانید»؛ ایشان مثلثی درست می‌کنند که در هر نسل و عصری واقع شد باید بدانید که ماندگار نیست؛ اسلام، امت و حاکمی مثل یزید.

 

وی ادامه داد: حضرت با استفاده از کلمه «مثل»، نهضت را به‌روز می‌کند، این‌که کربلا باشد یا لبنان، مصر و تونس با هم تفاوتی ندارد و تنها این معیارهاست که در هر زمانی اگر مصداق پیدا کرد باید در برابر آن ایستاد.

 

حجت‌الاسلام رضایی تهرانی بابیان این‌که نهضت امام حسین(ع)  را رسول الهی طراحی می‌کند، یادآور شد: ایشان، رسول‌الله(ص) را روشن و صریح به تمام مسلمانان معرفی می‌کنند، هر فرقه‌ای از فرق اسلامی که پیامبر را قبول دارد باید به این سؤال جواب دهد که اگر پیامبر سال 61 زنده بودند با یزید بیعت می‌کردند یا دست او را می‌شکستند؟.

 

وی افزود: اگر کسی اندک معرفتی از پیامبرشناسی و یزیدشناسی داشته باشد می‌داند که این دو، دو جریان متفاوت هستند؛ امکان ندارد سیدالشهدا (ع) با یزید بیعت کنند زیرا امکان ندارد پیامبر(ص) با او بیعت کنند./9315/پ202/ب5

ارسال نظرات