۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۴
کد خبر: ۲۲۹۷۷۸
حجت الاسلام پناهیان:

فرهنگ به حفظ عزت و استقلال جامعه کمک می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از وجوه حفظ عزت و استقلال یک قوم، حفظ فرهنگ آن قوم است و خداوند به انسان هایی که ساده لوح اند و عزتمند نیستند بها نمی دهد.
پناهيان پناهيان پناهيان پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در هیأت محبین اهل بیت(ع) در دانشگاه هنر که جمعه شب برگزار شد با بیان اینکه یکی از ویژگی های مؤمن سختگیر بودن است گفت: انعطاف ناپذیر بودن یکی از صفات مومنان است، امام صادق(ع) در جواب اینکه چرا مومنان اینقدر در مسایل سختگیری می کنند فرمود: دین مؤمن را اینچنین می کند چون عزت قرآن در قلب آنان است، او عبد خداوند متعال و مطیع رسول او می باشد، به همین دلیل است که خداوند مومن ضعیف را دوست نمی دارد.

 

وی با بیان اینکه حفظ ارزش های صحیح فرهنگ یک جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: حفظ ارزش های فرهنگی یک جامعه برای حفظ هویت آن جامعه مهم بوده و مقدمه استقلال و ثبات  صفات ممدوح مومنین یک جامعه است که خداوند متعال از آنان انتظار دارد.


 
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه دین موفقیت را به ارمغان می آورد بیان داشت: دین بسیار هوشمندانه سبب موفقیت می گردد و راه کاری را ارائه می دهد که آن تنظیم کردن آداب و تولید نظم است، البته برخی ظرفیت تحمل این را ندارند که دین برایشان راه گشا باشد بطور مثال شخصی که نماز خود را همیشه در اول وقت می خوانده آن را به تعویق بیاندازد دچار ناراحتی و پریشانی می گردد.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه اگر شخصی آداب رفتاری غلطی داشته باشد در دین دچار مشکل می شود ابراز داشت: اگر شخصی در جامعه ای زندگی کند که فرهنگ غلطی در آنجا حاکم باشد دیگر دین در آن جامعه فراگیر نمی شود بطور مثال مردمی که نخواهند آداب گذشتگان خود را ترک کنند و به هر قیمتی که شده آن را اجرا کرده و بر آن اصرار بورزند هرچند که آن آداب غلط باشد دیگر دین را قبول نمی کنند.

 

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات دینی افراد باید خارج از گفتگوی دینی حل شود تاکید کرد: حکمت گمشده مومن است زیرا این حکمت به بازسازی زیرساختارها کمک می کند، در ادعیه وارد شده که انسان از حکومت خداوند متعال نمی تواند خارج شود، این بدان معنا است که اگر بخواهیم دین را نپذیریم گمراه می شویم و یا به کمک این عقل می توانیم مسایل دینی را برون دینی بفهمیم و حل کنیم.

 

حجت الاسلام پناهیان در ادامه افزود: یکی از کارهایی که همه درجهت تقویت دین خود انجام بدهند این است که انسان بوسیله قدرت تفکر و تعقل خود مسایل دینی را برون دینی بررسی کند، نتیجه این کار دینداری بهتر و به سبب آن معنویت بیشتر حاصل می گردد و در این راستا باید به مفهوم اولوالباب در قرآن نگاه ویژه ای داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه دین به استقلال یک جامعه اهمیت می دهد خاطرنشان کرد: دین همچنان که به اسقلال یک فرد اهمیت می دهد به اسقلال جامعه نیز پایبند است، یکی از وجوه حفظ عزت و استقلال یک قوم، حفظ فرهنگ آن قوم است و خداوند به انسان هایی که ساده لوح اند و عزتمند نیستند بها نمی دهد./811/پ202/ب4

ارسال نظرات