۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۲۳۰۰۷۶
بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها(29)

ترقی: احتمال توافق در عمان کم است

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته ای در عمان، گفت: به عقیده بنده بسیار خوشبینانه است که فکر کنیم در این جلسات دولت و غرب می‌تواند به نتایجی برسند و احتمال توافق روز به روز در حال کاهش است.
حميد رضا ترقي حضور دکتر ترقي در غرفه خبرگزاري رسا در دومين روز نمايشگاه مطبوعات

حمید رضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور در غرفه خبرگزاری رسا تحلیل خود را درباره روند پیگری مذاکرات هسته‌ای از سوی دولت تدبیر و امید را این‌گونه ارائه کرد: نخست دولت بر این باور بود که از طریق مذاکره می‌تواند به سرعت به نتیجه رسیده و مسائل هسته‌ای کشور را حل کند.

 

وی ادامه داد: دولت حتی تصور می‌کرد فضای داخلی کشور همانند فضای سال 2003 و فضای جبهه مقابل نیز همانند دوران انعقاد قرارداد سعد آباد است.

 

ترقی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر غربی‌ها با روی کار آمدن آقای روحانی چراغ سبزی را نشان دادند که ما نیز تصور کردیم این عملکرد غرب سبب عدول آنها از مواضع قبلی و امتیازدهی به دولت برای حل مسأله هسته‌ای و تقویت این طیف سیاسی کشور می‌شود.

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در هدایت و مدیریت روند مذاکرات هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: ایشان با تعیین چارچوب برای مذاکرات از سوء ‌استفاده غربی‌ها جلوگیری کردند.

 

وی افزود: مواضع رهبر معظم انقلاب سبب شد تا غربی‌ها متوجه شوند طرف مقابل آنها دولت آقای روحانی نیست که به هر توافقی رسیدند قابلیت اجرایی داشته باشد؛ بلکه طرفشان رهبری و کل نظام است و دولت تنها مجری سیاست‌ها است، حتی اگر دولت سرنوشت خود را به مذاکرات گره بزنند که متأسفانه این کار نیز صورت گرفت.

 

ترقی رفتار دولت تدبیر و امید را برای حل مشکلات هسته‌ای با غرب را بسیار خوش بینانه توصیف کرد و گفت: دولت اعتقاد داشت موضوع هسته‌ای به سبب زمینه‌هایی که در غرب وجود دارد حل می‌شود؛ بروز و ظهور این موضوع نیز در سخنان آقای ظریف در اندیشکده آمریکا مشخص می‌شود.

 

وی تأکید کرد: به نظر می‌آید علی رغم تمام خوش بینی های دولت نسبت به آمریکا تاکنون هیچ نتیجه‌ای محقق نشده و حتی تحریم‌ها و فشارهای آن افزوده شده است، به گونه‌ای که این موضوعات را سبب نشستن ایران بر سر میز مذاکره بیان می‌کنند؛ در حالی که اگر استراتژی رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه نبود این‌ها حتی نمی‌توانستند وارد مذاکرات شوند.

 

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: این حرکت نشان می‌دهد رییس جمهور آمریکا حل مسأله را در جای دیگریی غیر از دولت و تیم مذاکره کننده پیگیری می‌کند.

 

وی ادامه داد: به نظر بنده این دوره از مذاکرات علیرغم خوش‌بینی های دولت با چالش‌های زیادی روبرو است، چرا که فاصله نظرات ما با نظرات آمریکایی‌ها بسیار زیاد بوده و این فاصله به راحتی قابل پر شدن نیست.

 

ترقی درباره پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات سنا و تأثیر آن بر سیاست‌ها آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: استراتژی «برد برد» که دولت دنبال می‌کند مورد قبول این حزب نیست هر چند اوباما و دموکرات‌ها به برد برد راضی بودند ولی جمهوری خواهان تنها به برد و باخت راضی می‌شوند، حتی این‌ها نسبت به دموکرات‌ها مستکبرتر بوده و شاید ماهیتشان زورگویانه است.

 

وی تصریح کرد: به عقیده بنده بسیار خوشبینانه است که فکر کنیم در این جلسات دولت و غرب می‌تواند به نتایجی برسند و احتمال توافق روز به روز در حال کاهش است.

 

عضو شورای مرکز حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه سخنان با اشاره به ایجاد ناامیدی در اردوگاه اصلاح طلبان با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان در سنا آمریکا اظهار داشت: نگاه ما با اصلاح طلبان نسبت به آمریکا بسیار متفاوت است، ما معتقدیم این دو حزب در آمریکا بازی سیاسی می‌کنند و هر دو متأثر از کارترهای اقتصادی صنایع سنگین و سبک هستند و تصمیم گیرندگان آمریکا از هر دو حزب هستند.

 

وی یادآور شد: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بازیگران عرصه سیاست برای دموکراسی نمایی در آمریکا هستند، در حالی که در آنجا دموکراسی نیست؛ اصلاح طلبان این دو حزب را دو رقیب جدی در عرصه سیاسی آمریکا می‌دانند،‌ از این‌رو خیال می‌کنند که دموکرات‌ها با آنها سازگاری دارند و با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان بسیار ناراحت هستند.

 

ترقی گفت: به نظر بنده این نگاه واقعه بینانه نیست، بلکه پیروزی جمهوری خواهان قدرت چانه زنی اوباما برای امتیاز گیری بیشتر و امتیاز دهی کمتری در قبال جمهوری اسلامی ایران را افزایش می‌دهد./993/پ200/ج

ارسال نظرات