۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۳۰۱۱۰

سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در خراسان شمالی آغاز شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی از آغاز مرحله شهرستانی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در این استان خبر داد.
برگزاري سي و هفتمين دوره مسابقات قرآني در خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی صبح دوشنبه در آیین آغازین مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در این استان اظهار داشت: مرحله شهرستانی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف از نوزدهم تا بیست و نهم مهر ماه در شهرستان های هشت گانه این استان برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که مسابقات مزبور در سه رشته قرآنی قرائت، حفظ و ترتیل برگزار خواهد شد، اضافه کرد: این رقابت ها در دو مقطع نوجوانان زیر 16 سال و شرکت کنندگان بالای 16 سال ویژه برادران و خواهران برگزار می شود.

 

به گفته حجت الاسلام سهرابی متسابقین مقطع سنی زیر 16 سال در دو بخش خواهران و برادران در رشته های قرائت قرآن شامل زیررشته های تحقیق و ترتیل، حفظ قرآن کریم شامل حفظ یک جزء، 2.5 جزء، 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، مفاهیم عمومی قرآن کریم، فرازخوانی( قرائت تقلیدی از اساتید مشهور قرآن کریم) و اذان برگزار خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: در رده سنی بزرگسالان نیز در دو بخش خواهران و برادران مسابقات در رشته های قرائت قرآن شامل تحقیق و ترتیل، حفظ قرآن کریم شامل حفظ 10 جزء، 20 جزء و کل قرآن، قرائت و حفظ پنج جزء و 10 جزء( قرائت ویژه حافظان پنج جزء و 10 جزء قرآن کریم)، مفاهیم عمومی و مفاهیم تخصصی، اذان( ویژه برادران)، همخوانی و مدیحه سرایی و ابتهال برگزار می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی تصریح کرد: البته مسابقات مفاهیم تخصصی در تاریخ فوق الذکر برگزار نمی شود بلکه مرحله شهرستانی این رقابت ها بیست و دوم آبان ماه همزمان با سراسر کشور در سطح شهرستان های هشت گانه استان برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی در ادامه اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه نهاد رسمی برگزاری مسابقات قرآنی در کشور بوده و این رقابت ها را از مرحله شهرستانی تا بین المللی برگزار می کند.

 

وی با اشاره به این که برگزیدگان مرحله شهرستانی به مرحله استانی راه یافته و منتخبان مرحله استانی نیز به مراحل کشوری و بین المللی مسابقات قرآن راه پیدا می کنند، اضافه کرد: این مسابقات فرصت ارزشمندی برای آن دسته از قرآن آموزانی است که می خواهند توانمندی خود را در استان و کشور به اثبات برسانند.

 

حجت الاسلام سهرابی یادآور شد: پارسال در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در استان خراسان شمالی در مرحله شهرستانی سه هزار و 400 قرآن آموز خواهر و برادر شرکت کردند که از این تعداد 267 نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند.

 

به گفته وی با برگزاری مرحله استانی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در استان خراسان شمالی نیز شش نفر به عنوان برگزیده به مرحله کشوری اعزام شدند.

 

گفتنی است، بنا بر اعلام مسؤولان دارالقرآن کریم استان خراسان شمالی در حال حاضر در این استان 288 حافظ و 77 قاری قرآن به صورت رسمی و ثبت شده فعالیت می کنند.

 

از بین شهرستان های خراسان شمالی، فاروج با 51 نفر حافظ قرآن، بیشترین شمار حافظان قرآن کریم در خراسان شمالی را به خود اختصاص داده و افزون بر این تعداد، در حال حاضر در استان 412 نفر به صورت تجربی و سنتی و 253 نفر هم به صورت تخصصی به آموزش قرآن می پردازند.

 

در طول سال در خراسان شمالی 35 مؤسسه قرآنی، 104 خانه قرآن شهری و روستایی و 629 جلسه دائمی آموزش قرآن کریم دایر است./9314/پ202/ب4

ارسال نظرات