۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۲۳۱۰۳۶

جشنواره بین‌المللی «حلیف القرآن» در عراق آغاز شد

رسا ـ سومین جشنواره فرهنگی بین‌المللی «حلیف القرآن»(هم‌پیمان قرآن) دیروز، ۲۳ آبان‌ماه، به همت تولیت مزار «زید الشهید(ع)» در استان «بابل» عراق افتتاح شد.
بارگاه زيد بن‌على بن‌الحسين‌(ع)

 

به گزارش خبرگزاری رسا، سومین جشنواره حلیف القرآن با نظارت تولیت زیارتگاه‌های شیعی عراق و با همکاری آستان‌های مقدس امام حسین(ع) و حضرت عباس(س) از روز گذشته آغاز و عصر امروز، 24 آبان‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

 

تعدادی از مؤسسات فرهنگی در داخل و خارج از عراق، شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی، نمایندگان آستان‌های مقدس عراق، اساتید حوزه علمیه نجف، پژوهشگران و دانشگاهیان تعدادی از دانشگاه‌های عراق در این جشنواره حضور یافته‌اند.

 

کمیته برگزارکننده این جشنواره اعلام کرد: این کمیته پژوهش‌ها و مقالات زیادی با موضوع زندگینامه و اندیشه زید شهید(ع) و قیام ایشان دریافت کرده است که در طول برگزاری جشنواره ارائه می‌شود.

 

زید بن‌على بن‌الحسین‌(ع) فرزند امام سجاد(ع) و از شخصیت‌های ممتاز شیعه و جهان اسلام است. دانشمندان امامیه شخصیت زید را ستوده و ایشان را به علم و دانش، تهجد و تقوا، زهد و پرهیزگارى، شجاعت و ظلم ستیزى وصف کرده‌‏اند.

 

«حلیف القرآن» یعنی دوست، هم‌سوگند و هم‌پیمان قرآن. زید بن‌على بن الحسین(ع) را به سبب کثرت انس با قرآن به «حلیف القرآن‏» (هم پیمان با قرآن) توصیف کرده اند.

 

زید شهید، در سال 121 هجری قمری بر خلیفه اموی، هشام بن عبدالملک قیام کرد و گروهی با او بیعت کردند و در جنگی که در شهر کوفه میان او و لشگریان خلیفه درگرفت به شهادت رسید.
منبع: ایکنا

ارسال نظرات