۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۲۳۱۱۲۵
استاد حوزه علمیه مانه و سملقان:

افراط و تفریط در روابط اجتماعی آسیب زا است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه شهرستان مانه و سملقان با بیان این که دین مبین اسلام روابط بین دختر و پسر را به طور کلی ممنوع نکرده بلکه برای آن حدود و راه اعتدال تعیین کرده است، اظهار داشت: در روابط اجتماعی بین دو جنس، افراط و تفریط آسیب های خاص خود را دارد.
گفتمان ديني روابط اجتماعي در مانه و سملقان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، معصومه شاهدی، استاد حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی امروز در گفتمان دینی با موضوع «آسیب های اجتماعی روابط دختر و پسر» که در دبیرستان دخترانه حضرت فاطمه الزهرا(س) شهر آشخانه برگزار شد، با اشاره به آموزه های قرآنی و دینی در زمینه روابط بین دو جنس، اظهار کرد: پایبندی منطقی و اصولی به دستورات اسلامی در زمینه روابط اجتماعی علی الخصوص روابط بین دو جنس زن و مرد سبب افزایش امنیت و آرامش افراد در جامعه می شود.

 

وی با بیان این که دین مبین اسلام روابط بین دختر و پسر را به طور کلی ممنوع نکرده بلکه برای آن حدود و شرایط تعیین کرده است، افزود: راه مورد نظر دین اسلام در واقع راه میانه و اعتدال است که بهترین نتیجه را نیز به همراه دارد.

 

شاهدی تصریح کرد: راه مورد نظر اسلام در روابط بین دختر و پسر راهی است که در آن نه افراط وجود دارد و نه تفریط مقبول است بلکه این رابطه می بایست با رعایت و لحاظ کردن شرایط و ضوابطی صورت گیرد.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه از دیدگاه دین مبین اسلام روابط دوستانه و صمیمی بین دو جنس مخالف تنها در چارچوب ازدواج معنا پیدا می کند و سایر روابط صمیمانه و نزدیک تحت هر عنوانی نادرست و مذموم است.

 

وی تصریح کرد: البته حضور در جامعه و فعالیت در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی و ... برای بانوان از نظر آموزه های اسلامی ایرادی ندارد تنها به شرطی که این حضور با رعایت موازین اسلامی و حفظ حجاب ظاهری و درونی باشد.

 

شاهدی اضافه کرد: حضور بانوان در عرصه های اجتماعی و علمی با رعایت حجاب و عفاف ظاهری و باطنی پسندیده و مورد تأیید اسلام است اما خارج از این چهارچوب اسلام برای ایجاد رابطه تنها راه ازدواج را پیشنهاد کرده است.

 

وی با تأکید بر این که از این جهت در دین اسلام رابطه دوستی بین دختر و پسر و به طور کلی دو جنس مخالف معنا ندارد، گفت: اگر افراد جامعه اسلامی راه میانه، معقول و منطقی دین اسلام را در پیش گیرند به یقین بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه رفع خواهد شد.

 

به گفته این استاد حوزه علمیه در روابط بین دو جنس مخالف افراط و تفریط هر کدام آسیب های مختص به خود را دارند و تنها راه اعتدال است که ضمن برآوردن نیازهای طبیعی دو طرف، جامعه را نیز از آسیب ها و ناهنجاری های مرتبط با این موضوع مصون می دارد.

 

وی با قرائت آیه 26 سوره نور با اشاره به خصوصیات زنان و مردان پاک از منظر قرآن، اظهار داشت: خداوند در این آیه می فرماید: زنان پلید برای مردان پلید و مردان پلید برای زنان پلید بوده و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک نیز برای زنان پاک هستند، این گروه از آن چه درباره ایشان می گویند برکنار بوده و آمرزش و روزی نیکو برای آنها خواهد بود.

 

به گفته شاهدی همچنین خداوند در وصف زنان با ایمان نیز در آیه 25 سوره نساء می‌فرماید:«...وَلا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ...»؛ ‌یعنی چه آشکار و چه پنهان دوستی از جنس مخالف برای خود انتخاب نمی کنند.

 

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: خداوند در این آیه به روشنی دوستی و روابط صمیمانه بین دو جنس مخالف به غیر از طریق ازدواج را جایز ندانسته و روشن است زمانی که خداوند حکم به حرمت و جایز نبودن موضوعی داده است یقینا در آن حرمت، حکمتی وجود دارد هر چند ما انسان ها از درک آن عاجز باشیم.

 

گفتنی است، در ادامه این گفتمان دینی معصومه شاهدی، استاد حوزه علمیه خواهران الزهرا(س) شهرستان مانه و سملقان به سؤالات و شبهات دانش آموزان دختر این دبیرستان پیرامون روابط اجتماعی پاسخ داد./9314/پ202/ب

ارسال نظرات